صفحه اصلی / سرخط خبرها / راهکار مهار قیمت مسکن
راهکار مهار قیمت مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

راهکار مهار قیمت مسکن

زمانی که قیمت مسکن بالا می رود هر نوع عنصر وابسته به این موضوع خود به خود افزایش می یابد. این پدیده کاملا طبیعی است. اوراق مشارکت نیز به عنوان یکی از عناصر وابسته به قیمت مسکن از آن تاثیر می پذیرند. دلیل این رشد قیمت اوراق هم تورم در بخش مسکن است. این در حالی است که این وام نیاز مردم برای خرید مسکن را نیز مرتفع نمی کنند. بخش اندکی از مردم توانایی بازپرداخت را دارند. افزایش وام مسکن نیز فارغ از تورم زا بودن آن غیرممکن است. هر چقدر میزان این وام افزایش پیدا کند بازپرداخت آن نیز مشکل تر خواهد شد. بازپرداخت این وام در شرایط فعلی و با همین مبالغ نیز از عهده مردم خارج است.

امکان استفاده از این وام مختص افرادی است که پول خرید مسکن را تهیه کرده اند و اندکی کم دارند. این افراد می توانند از این وام برای خرید استفاده کنند. یعنی این وام به درد افرادی می خورد که تمام کالاهای خود را تبدیل به پول کرده اند و قصد خرید خانه را دارند. در این بین مبلغی هم کم دارند. این مقدار کسری را با دریافت وام تامین می کنند. والا اینکه افرادی مانند زوج های جوان و خانه اولی ها در ابتدای امر و بدون پشتوانه مالی بخواهند از وام مسکن برای خرید خانه استفاده کنند، کاملا غیرممکن است. با این میزان وام، می توان ۶ تا ۸ متر و در بهترین حالت ۱۰ متر مسکن در تهران خرید. البته در شهرستان ها تا ۳۰ متر نیز امکان خرید وجود دارد. با توجه به مکان و موقعیت ملک، توانایی خرید هر متر خانه تغییر می کند.

در شهرهای کوچک بهتر می توان از این مقدار وام بهره برد اما در همان شرایط نیز این وام درصد کمی از هزینه های خرید مسکن را پوشش می دهد. متاسفانه باید اشاره کرد تمامی کارها و طرح هایی که ممکن بود در ساماندهی بازار مسکن جوابگو باشد، انجام شد و نتیجه ای نداشته است. تنها راهکاری که می توان به نتیجه آن امیدوار بود تولید مسکن است. تولید مسکن آنطور که باید در کشور تحقق پیدا نکرد. تولید مسکن در حد و اندازه یک میلیون واحد در سال نیازمند تغییر در اقتصاد کلان است. کشور باید از اقتصاد بسته سوسیالیستی خارج و به سمت اقتصاد باز و آزاد حرکت کند. در غیر این صورت امکان ساخت یک میلیون مسکن در سال فراهم نخواهد شد.

باید اجازه ورود بخش خصوصی به بازار مسکن داده شود. باید بخش خصوصی عرضه مالی و باز را داشته باشد. مثل بخش خصوصی کشورهای همسایه باید بخش خصوصی ایران وارد میدان شود. اینکه تا به امروز بخش خصوصی آنطور که باید به موضوع تولید مسکن ورود نکرده دلیل بر ناتوانی در تامین نیاز مسکن نیست. دولت اجازه این کار را نمی دهد. دست و پای بخش خصوصی در حوزه تولید مسکن بسته است. از سوی دیگر هیچ راهی نیز برای ورود شرکتهای خارجی جهت ساخت مسکن وجود ندارد. همانطور که پیش بینی می شد ورود چینی ها نیز منتفی شد. باید بخش خصوصی گوی و میدان ساخت مسکن را در دست بگیرد.

این در حالی است که بهترین راهکار مهار قیمت‌ها در بازار مسکن این است که دولت نرخ تورم را کنترل کند. چرا که با این اقدام نه تنها انگیزه سودجویی در بازار مسکن تضعیف می‌شود که تقاضا برای مسکن افزایش داشته و باعث تحریک عرضه خواهد شد و در واقع با مهار نرخ تورم به صورت خودکار بازار مسکن تنظیم خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.