صفحه اصلی / اقتصادی / شرط جدید برای استفاده از تسهیلات تامین مالی زنجیره ای
شرط جدید برای استفاده از تسهیلات تامین مالی زنجیره ای

شرط جدید برای استفاده از تسهیلات تامین مالی زنجیره ای

از ابتدای خردادماه تمامی صنایع برای استفاده از تسهیلات مرتبط با تامین مالی زنجیره تولید باید دارای صورتحساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت باشند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بانک مرکزی، علی صالح آبادی در نشست مشترک با وزیر صمت و مدیران عامل بانک‌ها، با اشاره به انحراف و هدر رفت منابع در روش‌های قدیمی اعطای تسهیلات، در خصوص روش تأمین مالی زنجیره تولید اظهار کرد: با انجام طرح تأمین مالی زنجیره تولید، امکان نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات که یکی از تأکیدات رئیس جمهوری برای نظام بانکی است فراهم می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هر نوع تشویقی که در راستای رونق تولید باشد و بتواند اشتغال آفرینی پایدار ایجاد کند در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در این باره نیز از تمام ظرفیت‌های بانکی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این طرح با منابع کمتر امکان حمایت و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بیشتری فراهم می‌شود و در مقایسه با روش‌های قدیمی فشار بسیار کمتری به منابع مالی بانک‌ها وارد می‌شود.

صالح آبادی اوراق گام را یکی از ابزارهای نوین در تأمین مالی زنجیره تولید برشمرد و افزود: با اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرایی اوراق گام در پایان سال گذشته، گام مؤثری در بهبود عملکرد و استفاده از این ابزار برداشته شده است و امیدواریم با همکاری بانک‌ها بتوانیم گامی مهم در تسریع و گسترش تأمین مالی زنجیره تولید برداریم.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اهمیت نقش آموزش شبکه بانکی در تسریع فرآیند تأمین مالی زنجیره تولید، اضافه کرد: با توجه به هدفگذاری ۵۰ درصدی تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از طریق این طرح، باید با استفاده از ظرفیت مؤسسه آموزش عالی بانکداری نسبت به آموزش روند اجرای طرح در بانک‌های عامل اقدام کنیم.

صالح آبادی با اشاره به اهمیت موضوع تأمین مالی زنجیره تولید در مجموعه اقتصادی کشور تاکید کرد: پایبندی به زمانبندی در عملیاتی شدن و گسترش استفاده از این طرح از الزامات موفقیت طرح است، لذا گزارش اقدامات انجام شده از سوی بانک‌ها در این خصوص باید به صورت ماهانه ارائه شود تا برنامه ریزی های آتی بر مبنای آن انجام شده و اهداف تعیین شده محقق شود.

نقش تأمین مالی زنجیره تولید در رشد اقتصادی ۸ درصدی

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه نقش طرح تأمین مالی زنجیره تولید در دستیابی به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی را بسیار حیاتی دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، تغییر سیاست‌های در تخصیص ارز ترجیحی و افزایش دستمزد و هزینه‌های جانبی تولید، دستیابی به رشد اقتصادی تنها از مسیر تأمین سرمایه در گردش بنگا ههای تولیدی و افزایش ظرفیت تولید از این طریق میسر خواهد شد.

فاطمی امین افزود: عملیاتی شدن این طرح نقش مؤثری در جهش تولید، اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت و از این رو وزارت صمت و بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها به جدیت به دنبال عملیاتی شدن طرح تأمین مالی زنجیره تولید هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تقدیر و تشکر از تلاش شبکه بانکی در چند ماه گذشته در خصوص تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه جامع تجارت بیان کرد: مرحله پایلوت این کار انجام شده است و امسال کار باید تسریع و گسترش یابد.

وی با اشاره به نقش این طرح در جلوگیری از انحراف منابع تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح امکان نظارت و دستیابی به شفافیت در مصرف تسهیلات با توجه به اینکه اطلاعات تمام زنجیره‌ها قابل رصد و پایش است، افزایش یافته و شاهد رونق در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود.

همچنین در این جلسه با پیشنهاد وزارت صمت و موافقت بانک مرکزی مقرر شد از ابتدای اردیبهشت ماه متقاضیان تسهیلات در هفت استان به صورت پایلوت و در پنج صنعت منتخب الزاماً دارای صورت حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت باشند.

در مرحله دوم و از ۱۵ اردیبهشت در تمام استان‌های کشور این الزام عملیاتی شود و در گام سوم و از ابتدای خردادماه تمامی صنایع برای استفاده از تسهیلات مرتبط با تأمین مالی زنجیره تولید دارای صورتحساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت باشند.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.