صفحه اصلی / اجتماعی / تعرفه‌های نجومی ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱
تعرفه‌های  نجومی ویزیت پزشکان  در سال ۱۴۰۱

درمان‌گران تر می‌شود؟

تعرفه‌های نجومی ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱

کسب و کار نیوز- تعرفه‌های نجومی نظام پزشکی برای ویزیت پزشکان در سال 1401 اعلام شد. این تعرفه‌ها در نظام پزشکی محاسبه شده است و قطعی نیست و باید به تصویب دولت برسد. انتشار این خبر مبنی بر تعیین قیمت تمام‌شده خدمات درمانی از سوی سازمان نظام پزشکی نگرانی مردم را برانگیخته است. اما، ویزیت پزشکان در سال آینده چقدر خواهد شد؟ در این محاسبات تعرفه پزشک عمومی 185 هزار تومان، پزشک متخصص 245 هزار تومان و پزشک فوق تخصص 295 هزار تومان اعلام شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سازمان نظام پزشکی هرسال پیشنهادات خود را جهت افزایش تعرفه‌های پزشکی ارائه می‌کند؛ بحث میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی همواره یکی از چالش‌های حوزه اقتصاد سلامت و محل اختلاف سازمان‌های صنفی مانند نظام پزشکی با دستگاه‌های مرتبط با تصویب تعرفه‌ها بوده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند که بخشی از آنها را مردم افغانستان و مهاجران تشکیل می دهد. افزایش عجیب و نجومی تعرفه‌های پزشکی بدون در نظر گرفتن تاب‌آوری گروه‌های هدف به خصوص بیماران خاص و بازنشستگان درگیر بیماری‌های بسیار می‌تواند سهم پرداختی آن‌ها از هزینه‌های سلامت را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

معاون آموزش وپژوهش سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که با شروع سال جدید آحاد مردم ذهنیت پذیرش تغییر قیمتِ انواع کالا و خدمات را دارند؛ اظهار کرد: اگر مطب ها و مراکز درمانی به منظور جبران هزینه های خود در سال جدید خودسرانه اقدام به افزایش تعرفه نمایند، انطباق آن با تعرفه اعلامی از سوی دولت به علت دیرکرد زمانی جامعه پزشکی را متهم به زیاده خواهی می کند.

داستان «تعرفه‌های خدمات درمانی» به دهه ۷۰ بازمی‌گردد. پزشکان تا سال ۱۳۷۳ برای خدماتی که ارائه می‌دادند، حقوق ثابت دریافت می‌کردند، اما از سال ۱۳۷۳ نظام پرداخت کارانه‌ای برای پزشکان عملیاتی شد. مبتنی بر نظام کارانه، پزشکان علاوه بر حقوق ثابت به ازای هر خدمتی که ارائه می‌دهند مبلغی نیز به عنوان تعرفه خدمت دریافت می‌کنند. همین پرداخت‌های تعرفه‌ای منبع افزایش سرسام‌آور درآمد‌های پزشکان شده است.

سازمان نظام پزشکی همواره افزایش تعرفه‌ها را بیش از آنچه تصویب می‌شود مطالبه می‌کند و معتقد است که هزینه‌های تمام‌شده برای سرپا نگه‌داشتن مطب پزشکان، بیشتر از تعرفه‌ای است که دولت تصویب می‌کند اما به‌دلیل منابع محدود سازمان‌های بیمه و نبود برخی زیرساخت‌های لازم برای افزایش تعرفه‌ها، این امر محقق نمی‌شود.

بر اساس قانون، شورای‌عالی بیمه سلامت کشور مکلف است هرساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیئت وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارائه‌‎‌دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی اقدام کند، بنابراین سالانه افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی را شاهد هستیم اما این افزایش هیچ‌گاه پزشکان را راضی نمی‌کند.

در همین زمینه یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: دلار ۳۰ هزار تومانی موجب می شود تمامی کالاها و خدمات افزایش قیمت پیدا کند. در این بین اقشار ضعیف و کارگران فشارهای زیادی را متحمل خواهند شد. این یک خطر است که سهم پرداختی مردم یا همان هزینه‌های سلامت، بیش از ۷۰ درصد افزایش یابد.

علیرضا حیدری اضافه کرد: بنابراین تاب‌آوری جامعه بحث مهمی است. اگر بدون در نظر گرفتن تاب‌آوری، تعرفه‌های پزشکی به این اندازه گران شود، با نارضایتی عمومی و اعتراض گروه‌های هدف به خصوص بیماران خاص و بازنشستگان درگیر بیماری‌های بسیار، مواجه خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.