صفحه اصلی / اسلایدر / تاثیر ۳۰ درصدی رفع تحریم‌ها بر کاهش قیمت‌ لوازم خانگی/بازار همچنان در رکود است
تاثیر ۳۰ درصدی رفع تحریم‌ها بر کاهش قیمت‌ لوازم خانگی/بازار همچنان در رکود است

تاثیر ۳۰ درصدی رفع تحریم‌ها بر کاهش قیمت‌ لوازم خانگی/بازار همچنان در رکود است

کسب و کار نیوز- رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران گفت: اگر تحريم‌ها رفع شود، حداقل ۳۰ درصد روي کاهش قيمت لوازم خانگي تاثير خواهد داشت. اکبر پازوکي، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران درباره وضعيت فروش لوازم خانگي در بازار فعلي گفت: بازار در حال حاضر مثل بازار شب عيد راکد است بخصوص که هنوز کارخانه ها شروع به توليد کالا نکرده و زمزمه هايي براي براي گراني کالاها وجود دارد، ولي هنوز توليدکننده ها نتوانسته اند، مجوز بگيرند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، وی ادامه داد: مردم هم در ماه مبارک رمضان بیشتر دنبال عبادت هستند تا خرید کالا و معمولا ماه فروردین برای خرید لوازم خانگی مثل روز شنبه در ایام هفته است. امیدوارم بعد از ماه مبارک رمضان، همچنین با کم شدن کرونا و راه افتادن عروسی ها و کمک دولت، بازار لوازم خانگی بتواند تکانی بخورد و افقی برای آن ایجاد شود که مثل شب عید و ماه اول سال کساد نباشد. در ماه سوم سال هم با دادن اظهارنامه دارایی، کسبه باید اظهارنامه های مالیاتی خود را بموقع پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه با بیان اینکه امسال اصلا بازار شب عید نداشتیم که بزرگترین دلیل آن نبود قدرت خرید برای مردم است، ادامه داد: میزان عیدی مردم مگر چقدر بوده است که بتوانند کالا خرید کنند. در همه اصناف از جمله طلا و پوشاک و خودرو هم شاهد این رکود بودیم.

وی افزود: وقتی انجمن تولیدکنندگان اعلام می کند که در ۷۰ درصد کالاهای تولیدات داخلی و پنج قلم درشت کالای خانگی از پتانسیل داخلی استفاده می کنیم پس نرخ ارز نمی تواند خیلی تاثیرگذار در اقلام درشت باشد. برای همین باید دید نرخ ارز در کجا می تواند تاثیر داشته باشد. پازوکی تاکیدکرد: درحال حاضر، دولت باید کمک کند تا تولید بتواند وضعیت خوبی پیدا کند. ما اکنون ۹ درصد مالیات ارزش افزوده داریم و از آن سو با مسایل گمرگی و جابه جا شدن ارز نیمایی مواجه هستیم که همه این عوامل روی تولید تاثیرگذارهستند. بنابراین این روند تولید در بازار لوازم خانگی تاثیر می گذارد.

وی تصریک کرد: اگر دولت کمک تولید نکند نه مصرف کننده و نه فروشنده سهمی نخواهند برد و همه زیان خواهند کرد. چون وقتی تولیدکننده و مصرف کننده سهمی نداشته باشند، نتیجه آن همین بازار کسادی میشود که اکنون شاهد آن هستیم.

پازوکی در ادامه یادآور شد: یک ماه دیگر هم موعد دارایی است، در سال های اخیر و در دوران کرونا قرار شد که دولت به کسبه کمک کند ولی متاسفانه نزدیک انتخابات ریاست جمهوری، دولت در عرض ۱۵ روز مالیات خود را از کسبه گرفت. کسبه هم فرار مالیاتی نکردند و کمک دولت کردند حالا هم ما از دولت توقع داریم که کمک مان کند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه اگر قرار باشد در تولید اتفاقی بیفتد در توزیع هم اثر خواهد گذاشت افزود: ما مثل یک زنجیر هستیم که آسیب به هریک از این زنجیره به دیگری هم آسیب می رساند، آخرین حلقه هم مصرف کننده است و در نهایت بزرگترین کسی که در این میان آسیب خواهد دید، مصرف کننده است. تولیدکننده های لوازم خانگی اکنون به روز شده و دستگاه و تکنولوژی روز را در اختیار دارند که باعث شده بر خلاف سال های گذشته در سطح شهر شاهد افزایش بیلبوردهایی باشیم که تبلیغات لوازم خانگی ایرانی را می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه به نقش رفع تحریم ها در کاهش قیمت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه الان کالایی که می خواهیم برای تولید لوازم خانگی از خارج از کشور بخریم با دلال بازی انجام میشود. چون تولیدکننده نمی تواند مستقیم از کشور اصلی خرید کند و باید با واسطه دوم و سوم خریداری شود که هزینه را برای تولیدکننده زیاد و خود به خود قیمت ها را بالا می برد. اگر تحریم ها رفع شود، حداقل ۳۰ درصد روی کاهش قیمت لوازم خانگی تاثیر خواهد داشت.

پازوکی همچنین به تاثیر قاچاق کالا در بازار لوازم خانگی پرداخت و گفت: متولی قاچاق کالا، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و آنها باید پیگیر این موضوع باشند. ولی اکنون در فضای مجازی اتحادیه ای به نام اتحادیه فضای مجازی راه اندازی کرده اند که هنوز کار تخصصی انجام نمی‎ دهد. در واقع فضای مجازی به فروش کالاهای خانگی قاچاق دامن می زند. اکنون شکایت های فضای مجازی به اتحادیه می آید و من در حال بررسی آنها هستم. هر کسی در فضای مجازی اقدام به فروش غیرتخصصی کالا می کند و وقتی مصرف کنندگان به مشکلی برمی خورند، نمی گویند مشکل از خرید در فضای مجازی است و سراغ اتحادیه را می گیرند.

وی افزود: اس ام اس های فروش این نوع لوازم خانگی هر روز برای همه ما ارسال می شود که نباید به آنها اعتماد کرد .یک کاسب نمی تواند مغازه اش را بگذارد روی دوش خود و فرار کند و اتحادیه می تواند پیگیر آن باشد ولی در فضای مجازی این اقدام را نمی توان بدرستی پیگیری کرد. بر این اساس اکنون تصمیم گرفته شده اگر کسی می خواهد در فضای مجازی اقدام به فروش کالای خانگی کند، اول باید مجوز لازم را از اتحادیه فضای مجازی بگیرد و دوم به صورت تخصصی از همان اتحادیه جواز کسب بگیرد که بتوان آن را رصد کرد و اداره اماکن بتواند کار او را پیگیری کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.