صفحه اصلی / اصناف / افت ۲۰ درصدی تقاضای خرید لبنیات سنتی
افت ۲۰ درصدی تقاضای خرید لبنیات سنتی

افت ۲۰ درصدی تقاضای خرید لبنیات سنتی

کسب و کار نیوز- رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات سنتي تهران مي‌گويد: با حذف ارز ترجيحي از نهاده‌ هاي دامي، افزايش چند برابري قيمت ‌ها در سال ۱۴۰۱ را رقم مي ‌زند و اين گراني دليلي بر کاهش اجباري تقاضا در بازار خواهد شد. علي رجبي، رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات سنتي تهران در خصوص وضعيت بازار محصولات لبني گفت: با توجه به تورم سال هاي اخير بويژه در همين ابتداي سال ۱۴۰۱ محصولات لبني سنتي و صنعتي به دليل کاهش قدرت خريد مردم افت محسوسي در فروش داشته اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رجبی ادامه داد: طعم و مزه لبنیات سنتی به دلیل خاص بودن و اصیل بودن محصولات، مشتری خود را دارد. به دلیل استقبال مردم از این محصولات از سال ۱۳۹۲ به بعد شاهد افزایش واحدهای صنفی فروش محصولات لبنی سنتی بوده ایم. وی تصریح کرد: همین اقبال مردم از محصولات سنتی صاحبان برندهای مختلف لبنیات صنعتی اقدام به تولید محصولات مانند دوغ، ماست، شیر و پنیر با نام سنتی کرده اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی تهران گفت: در این برهه از زمان با توجه به گرانی محصولات بسته بندی کارخانه ای، مردم تمایل بیشتری به خرید محصولات فله ای و سنتی پیدا کرده اند و بازار هدف محصولات لبنی سنتی در حال گسترش است.وی تأکید داشت: حدود ۲۸ درصد از شیرتولیدی در واحدهای خرد تولید محصولات لبنی در سراسر کشور استفاده می شود.

رجبی در پاسخ به این سوال که محصولات در سال جاری افزایش قیمت داشته است؟ گفت: با توجه به کاهش دریافت شیر گوسفندی به دلیل خشکسالی و افزایش کشتار دام ها قیمت پنیر لیقوان و تبریز افزایش چشمگیری داشته است.وی تصریح داشت: قیمت یک حلب پنیر لیقوان ۱۳ کیلویی سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما امروز قیمت همین حلب پنیر به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی در سال جاری یک کیلو پنیرلیقوان ۴۶ هزار تومان نسبت به آخرین ماه سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

رجبی گرانی ۶۰۰ هزار تومان قیمت یک حلب پنیر تنها در چند ماه گذشته را یک بحران جدی در وضعیت تولید محصولات لبنی دانست و گفت: سایر محصولات لبنی سنتی با توجه به گرانی هزینه های جاری در تولید و توزیع، افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی داشته است. اما این گرانی تأثیری زیادی بر تقاضای خرید محصولات از سوی مردم در ماه رمضان نداشته، اما در مقایسه با سال های گذشته میزان تقاضا کاهش بیش از ۲۰ درصدی را تجربه می کند. رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه احتمال افزایش قیمت محصولات در سال جاری وجود دارد؟ گفت: افزایش قیمت ها قطعاً در همین نیمه اول سال جاری افزایش خواهند داشت. گرانی مجدد قیمت محصولات در سال جاری بستگی به سیاست های دولت دارد.

وی ادامه دارد: حذف ارز ترجیحی از خوراک دام تأثیر زیادی بر قیمت محصولات لبنی خواهد داشت. اگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نرخ ارز حداقل به ۲۱ هزار برسد، همین فاصله ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان تغییر زیادی بر قیمت محصولات خواهد گذاشت.

رجبی با احتمال افزایش ۵ برابری قیمت ها پس از حذف ارز ترجیحی گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات ایجاد شده در تأمین خوراک دام، دامداران ناگزیر با ارز آزاد اقدام به خرید نهاده های دامی کرده اند و همین افزایش هزینه باعث گرانی قیمت لبنیات شده بود.وی تصریح داشت: زمزمه گرانی شیر خام هم اکنون از سوی دامداران شنیده میشود. هرچند طی این مدت نرخ مصوب شیر خام که دولت اعلام کرده با نرخی که واحدهای تولید محصولات لبنی سنتی تهیه می کنند، خیلی متفاوت است.

رجبی تأکید داشت: طبق آخرین مصوبه دولت هر کیلو شیر خام ۶ هزار و ۴۰۰ هزارتومان است، اما با توجه به جایزه چربی، بار میکروبی، کرایه حمل و میزان دریافت، خرید هر کیلو شیر خام توسط واحدهای خرد به ۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی تهران ادامه داد: دولت این محصولات را به عنوان کالای استراتژی بداند و ارز ترجیحی از این بخش را حذف نکند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.