صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / صادرکنندگان نمونه از بین دانش بنیان‌ها انتخاب می‌شوند
صادرکنندگان نمونه از بین دانش بنیان‌ها انتخاب می‌شوند

وزیر صنعت:

صادرکنندگان نمونه از بین دانش بنیان‌ها انتخاب می‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرکنندگان نمونه در سال ۱۴۰۱ از میان صادرکنندگان محصولات دانش بنیان انتخاب می‌شوند.


به گزارش کسب و کار نیوزبه نقل از ایرنا، سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه نشست هم اندیشی ارتقا تولید دانش بنیان در شرکت‌های بزرگ در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز بیش از ۳۰ شرکت بزرگ از صنایع مختلف حضور داشتند و در این هم اندیشی نظرات و تجربه آنها را می‌شنویم تا به ایده برسیم.

وی با بیان اینکه صنعت ایران امروز به یک بلوغ رسیده و نیاز به یک جهش دارد، تصریح کرد: سال‌ها در صنایع مختلف کار کرده ایم و اکنون نیاز به یک‌ نقطه عطف داریم و آن حرکت به سمت دانش بنیان‌شدن است.

وزیر صنعت ادامه داد: وقتی به سمت دانش بنیان حرکت می‌کنیم در عمل سرمایه انسانی را در کشور حفظ و ارتقا می‌دهیم، یعنی جدای از اینکه تولید می‌تواند باعث افزایش کیفیت، صادرات و کاهش قیمت شود، بعد دیگری دارد و آن فراهم کردن سرمایه انسانی است.

فاطمی امین به رتبه بندی شرکت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: امسال صادرکنندگان نمونه از بین صادرکنندگان محصولات دانش بنیان انتخاب می شوند.

تاثیر دانش‌بنیان شدن در شرکت‌های بزرگ به‌مراتب بیشتر است

وی بابیان اینکه اگر دانش‌بنیان شدن در شرکت‌های بزرگ فعال شود، آثار به‌مراتب بیشتری خواهد داشت، افزود: اگر یک صنعت بزرگ با اقتصاد بزرگی که دنبال خود به وجود آورده است به سمت دانش‌بنیان شدن برود، به‌طور یقین می‌تواند گام‌های بزرگ‌تری در این حوزه بردارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به برخی ایده‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: وقتی یک شرکت بزرگ به تولید انبوه می‌پردازد، بتدریج باید از فناوری خود کسب درآمد کند و این فناوری را به‌عنوان یک کسب‌وکار مرتبط با کسب‌وکار خود، رونق دهد.

فاطمی امین با بیان نمونه‌ای دیگر از کاربرد دانش‌بنیان ادامه داد: صنایعی که در حوزه‌های آب، برق و انرژی مصارف کلان دارند باید روی موضوع کاهش مصرف کارکرده و تحقیق و توسعه خود را در این حوزه فعال کنند.

حرکت به سمت دانش‌بنیان نقطه عطف صنعت کشور است

وی، حرکت به سمت دانش‌بنیان را نقطه عطف و جهش دانست و اضافه کرد: اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با این موضوع افزایش می‌یابد و در عمل سرمایه انسانی کشور حفظ شده و ارتقا می‌یابد.

وزیر صمت با یادآوری اینکه شرکت‌های بزرگ ظرفیت‌های زیادی دارند و در بسیاری موارد نیاز به حمایت دولت نیز ندارند، ادامه داد: البته ظرفیت‌های خوبی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های خطرپذیر وجود دارد؛ کانون‌های مشاوره نیز داریم که بیشتر این موارد برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار مفید است، اما شرکت‌های بزرگ در تعرفه‌ها و سیاست‌های کلان نیازمند حمایت دولت هستند.

فاطمی‌امین تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ نیازمند کشف فرصت‌ها هستند، دولت نیز تشویق و ترغیب می‌کند و می‌خواهیم که این موضوع تبدیل به معیارهای رتبه‌بندی شود.

وزارت صنعت در حال تدوین سند اقتصاد دانش بنیان است

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت همچنین در این نشست که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، در سخنانی گفت: اقدامات بسیاری در سال های گذشته در حوزه دانش بنیان انجام شده است اما در این زیست بوم جای شرکت‌های بزرگ خالی است، بنابراین شاید در این سال ها طرف عرضه تا حدی جلو رفته است، اما باید طرف تقاضا را نیز تقویت کرد.

فاطمی امین افزود: مبنای جلسه امروز نیز که با حضور شماری شرکت‌های  بزرگ برگزار شد، طرح چالش‌های شرکت‌ها بود و هدف ما از این نشست، نهایی کردن مسایل مربوط به حوزه دانش بنیان وزارت صمت است.

وی ادامه داد : البته تاکنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و علاوه بر گفت‌وگو با کارشناسان آماده شنیدن نظرات بنگاه‌های اقتصادی نیز هستیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: اقتصاد دانش بنیان به این معناست که دانش نقش موثر و مهمی در تولید داشته باشد این در حالی است که در گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پیش نیروی کار و سرمایه در تولید اهمیت داشت.

فاطمی امین همچنین گفت: وقتی از اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم در کنار نیروی کار مولفه های دیگری از جمله دانش مطرح است و سهم آن نیز در رشد افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: سهم تحقیق و توسعه در برخی از کشورها چهار درصد از تولید ناخالص داخلی است، اما در ایران این سهم پایین و کمتر از یک درصد است، بنابراین برای رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان باید سهم تحقیق و توسعه را افزایش داد و بخش خصوصی هم باید نقش داشته باشد.

وزیر صنعت افزود: در وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر دانش بنیان شدن است و دانش بنیان زمانی دارای اهمیت است که از آن کیفیت حاصل شود و لوکوموتیو این حرکت شرکت‌های بزرگ هستند.

فاطمی امین یادآور شد: این وزارتخانه در حال تدوین سند اقتصاد دانش بنیان است و مسایلی که از سوی شرکت‌های بزرگ مطرح می‌شود، در این سند استفاده می شود.

نشست هم اندیشی ارتقای تولید دانش بنیان در شرکت‌های بزرگ امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.