صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا در وین باقی مانده است/ برجام در اتاق احیا است
بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا در وین باقی مانده است/ برجام در اتاق احیا است

خطیب‌زاده:

بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا در وین باقی مانده است/ برجام در اتاق احیا است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، در مذاکرات وین خطوط قرمز مشخص شده تاکنون نعل به نعل رعایت شده است.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تبریک ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای تصریح کرد: به رغم تمامی محدودیت ها و مشکلاتی که نظام سلطه بین المللی برای پیشرفت جوانان این مرز و بوم ایجاد کرده، جوانان ایران توانسته‌اند مرز دانش را در حوزه های مختلف از جمله فناوری هسته‌ای در قلمرو ایران بزرگ گسترش دهند و این باعث افتخار است.

وی همچنین با اشاره به دیدار اخیر مقامات فدراسیون فوتبال با وزیر خارجه اظهار کرد: برنامه ویژه ای برای دیپلماسی ورزشی در ماه های آینده با تشکیل کارگروهی در وزارت خارجه و دعوت از نهادهای ذیربط شکل گرفته است که بخشی از آن کمک به فدراسیون فوتبال و در بخش های دیگر کمک به وزارتخانه های مرتبط با گردشگری است.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه دیروز نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در مذاکرات وین و تأکید آن ها مبنی بر اینکه خط قرمزها و شروط آن ها باید در مذاکرات وین لحاظ شود، تصریح کرد: صدای نمایندگان ملت در پی ماه هایی که مذاکرات انجام شده همواره شنیده شده است.

وی ادامه داد: البته هنوز متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم و روشن است که با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه تاکنون خطوط قرمز مشخص شده نعل به نعل رعایت شده و اگر مواردی نیز به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است.

وی تأکید کرد: اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می آمد و ما با پافشاری بر خطوط قرمز خود مذاکرات را جلو می بردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دورنمای مذاکرات وین با توجه به زیاده خواهی هایی که آمریکایی ها به تازگی در جریان این مذاکرات بار دیگر مطرح کرده اند، تصریح کرد: ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دارد. متأسفانه آمریکا تلاش می کند و انرژی و وقت خود را مصروف این کرده که اجزا و بخش هایی از فشار حداکثری خود را حفظ کند.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه که برای ما اهمیت دارد انتفاع اقتصادی و قطعی مردم از رفع تحریم ها است. سدهایی را طرف آمریکایی در این زمینه ایجاد کرده که منافع مردم ایران از برجام به حداقل برسد و ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ما در راه تحقق منافع مردم ایران و پیشبرد خطوط قرمز خود در این زمینه تحت تأثیر کمپین ها و کارزارهای رسانه ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی گیریم، تصریح کرد: منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ما است و نمی دانیم که آیا به توافق می رسیم یا نمی رسیم چرا که آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. ما متعهد هستیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر این چنین شود حتما عازم وین خواهیم شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل و نگاه ایران به این موضوع تأکید کرد: حقوق بشر دارای ارزش والایی است اما مسلم است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل متحد نباید مورد سوءاستفاده برای اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. متأسفانه طی دهه های گذشته این سازوکار بارها مورد سوءاستفاده های کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شورای حقوق بشر باید وظایف خود را غیرسیاسی و غیرتقابلی پیگیری کند، تأکید کرد: آن هایی که تلاش می کنند شورای حقوق بشر را به ضد خود تبدیل کنند مسیر اشتباهی را طی می کنند.

خطیب زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی در این زمینه رأی منفی داد از این بابت که جلوگیری کند که حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه تماما سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است. ما تأکید بر این داریم که حقوق بشر باید در چارچوب خود پیگیری شود و کسی اجازه ندهد که چنین قطعنامه هایی، عضویت در شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی کند. این خلاف جهان شمولی ارزش والای حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با وضعیت کنونی در عراق در زمینه تشکیل دولت و بن بست به وجود آمده در این زمینه و اینکه آیا ایران در این ارتباط رایزنی ها و گفت وگوهایی با مقامات عراق داشته است، گفت: در جریان گفت وگوی تلفنی اخیر وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عراق آقای امیرعبداللهیان از وزیر خارجه عراق دعوت کردند که به تهران سفر کنند و ایشان نیز این دعوت را پذیرفتند و این احتمال وجود دارد که در یکی از روزهای پایانی این هفته وزیر خارجه عراق به تهران بیاید. البته تاریخ هنوز قطعی نیست ولی انجام این سفر در دستور کار است.

وی افزود: ما در داخل عراق تلاش می کنیم که نقش تسهیل کننده را داشته باشیم و روندهای دموکراتیک در این کشور به خوبی انجام شود.

خطیب زاده همچنین خبر داد که به زودی آل صادق به عنوان سفیر جدید ایران در عراق به بغداد سفر خواهد کرد و فعالیت خود را در این کشور آغاز می کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی از تبلیغات در فضای مجازی ایران و افغانستان در ارتباط با افغانستان هراسی و ایران هراسی تصریح کرد: ایران در طول چهار دهه گذشته میزبان کریمی برای همسایگان و دوستان و خواهران افغانستانی بوده است و بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی است که در این مدت به ایران سفر کرده اند. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می بینیم. آن ها با ما زندگی می کنند و از تمامی یارانه ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می کنند.

خطیب زاده افزود: متأسفانه برخی تلاش می کنند که این میزبانی کریمانه نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده می کنند تا واقعیت ها را به گونه ای نادرست به مردم عزیز افغانستان منتقل کنند یا برخی تلاش می کنند که در داخل ایران موجب افغانستان هراسی ایجاد کنند. در حالی که دو ملت ایران و افغانستان دو ملت نزدیک به هم هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود در این زمینه گفت: هیئت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان نیز باید به مسئولیت جدی خود در این زمینه عمل کند. موج آوارگان به ایران نمی تواند ادامه پیدا کند و تمام مسئولیت بر دوش یک کشور همسایه قرار بگیرد چرا که ما هر میزان نیز که در این زمینه تلاش کنیم ظرفیت ما محدود است.

وی تأکید کرد: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان نمی تواند در مورد این مسئولیت خود فرافکنی کند و باید به مسئولیت خود عمل کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سخنان یک خبرنگار سوری مبنی بر اینکه سوریه به صورت مکرر در معرض تجاوزات رژیم صهیونیستی قرار دارد و این رژیم مواضع مختلفی در سوریه را بمباران کرده ولی شورای امنیت سازمان ملل در این ارتباط سکوت کرده است، گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل در موارد مختلفی نشان داده است که از مسئولیت پذیر کردن رژیم اشغاگر قدس ناتوان است و متأسفانه رژیم اشغالگر قدس به اشکال مختلف به تهدیدهای خود علیه برخی کشورهای غرب آسیا ادامه می دهد. اقدامات تحریک آمیز انجام می دهد از جمله در کشوری چون سوریه.

وی با بیان اینکه مقامات رژیم صهیونیستی اظهارات نگران کننده و تهدیدآمیزی علیه کشورهای مختلف مطرح می کنند و فارغ از اینکه این اظهارات چقدر جای نگرانی دارد و یا چه میزان قابلیت اجرایی از سوی رژیم ضعیف صهیونیستی دارد، گفت: شورای امنیت سازمان ملل موظف است این رژیم را مسئولیت پذیر کند و این گونه رفتارها و اظهارات را محکوم کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در پاکستان و برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری این کشور اظهار کرد: ما به سازوکارهای دموکراتیک و قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می گذاریم و همچنین به تصمیمات و انتخاب های نمایندگان مجلس ملی پاکستان احترام می گذاریم.

وی ادامه داد: روابط ایران و پاکستان مستقل از این رفت و آمدها همواره در بالاترین سطح پیگیری شده و مطمئنیم در آینده نیز در همین چارچوب ادامه خواهد داشت.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام تصریح کرد: برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیا است و ما نمی دانیم که چه سرنوشتی برای آن متصور است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برجام یک قطعنامه الزام آور بین المللی است، گفت: آمریکایی ها در حالی که عضو دائم شورای امنیت هستند این قطعنامه را مدام نقض می کنند.

وی تأکید کرد: اگر قرار بود درباره منطقه و دیگر موضوعات نیز در جریان این مذاکرات رایزنی کنیم و مذاکرات مربوط به برجام به مذاکراتی خارج از موضوعات برجامی بیانجامد مذاکرات اینقدر با دقت جلو نمی رفت. ما بارها اعلام کرده ایم مذاکرات وین صرفا در خصوص برجام است. با تمامی مشخصه ها و چارچوب های مندرج در آن.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد بحث حقابه هیرمند و عدم اجرای تعهدات در این زمینه از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان تاکنون اظهار کرد: بین ما و افغانستان یک قرارداد روشن در این زمینه وجود دارد و متأسفانه هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان موفق نشده به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند و این جای تأسف دارد. همچنان کمیساریای عالی آب و هیئت های مختلف در این زمینه با هم گفت وگو می کنند و عدم اجرای تعهدات در این زمینه به عنوان یک رفتار غیرمسئولانه از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در روابط دوجانبه ثبت و ضبط شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: با مقامات ترکیه نیز در ارتباط با موضوع آب توافق شده که هیئت هایی بین دو کشور رفت و آمد کنند. این رفت و آمدها انجام شده و گفت وگوها در این زمینه ادامه دارد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره در مورد کناره گیری منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از مسئولیت خود تأکید کرد: از نظر ایران بحران یمن راه حلی ندارد مگر رفع محاصره مردم این کشور، تحقق آتش بس و انجام گفت وگوهای یمنی-یمنی با مشارکت همه گروه های یمنی.

وی ادامه داد: ما از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده ایم که در این راستا به مردم یمن کمک کنیم و جنگ در این منطقه خاتمه پیدا کند. همان طور که بارها گفته ایم راه حل یمن در داخل یمن است و نه در خارج از آن و ما از تمام راه حل هایی که خواست و اراده مردم  یمن باشد حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران و روابط ایران و ترکیه و همچنین نوع تعامل مقامات ترکیه با مقامات رژیم صهیونیستی تأکید کرد: روابط ایران و ترکیه روابط دامنه داری است و یکی از باثبات ترین روابط طی سده های گذشته است. امن ترین و مطمئن ترین مرز را طی چند سال گذشته بین ایران و ترکیه تجربه کرده ایم.

خطیب زاده با بیان اینکه سفر اردوغان در تاریخ مشخص خود انجام می شود، ادامه داد: کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کرده اند بارها نتیجه آن را در عمل دیده اند. این رژیم جعلی هیچ جا پا نمی گذارد مگر اینکه ناامنی، ترور و بهم ریختگی با خود ببرد و تاریخ گواه این مطلب است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تصمیم مقامات طالبان مبنی بر ایجاد ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان و نگاه ایران به این موضوع تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر قرار گرفته و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده از این تصمیم یعنی ممنوعیت کشت خشخاش استقبال می کند. امیدواریم شاهد ممنوعیت در کشت و فرآوری در این زمینه باشیم و اگر چنین امری رخ دهد اتفاق خوبی است و ما رسما به هیئت حاکمه افغاستان اعلام کرده ایم که آماده ایم برای کشت جایگزین و برای انتقال دانش و فناوری در این زمینه به آن ها کمک کنیم. این موضوع از سوی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام شده و انشاءالله بتوانیم از این طریق یکی از مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و آخرین تحولات در این زمینه تأکید کرد: در خصوص انجام دور جدید گفت وگوهای ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و به محض اینکه تاریخ انجام دور جدید مذاکرات مشخص شود و در مورد آن توافق صورت بگیرد می توانیم مذاکرات را ادامه دهیم. انتظار داریم که مقامات ریاض به صورت عملی و با پاسخ های اجرایی برای دور جدید گفت وگوها عازم بغداد شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیانیه کشورهای عضو همکاری خلیج فارس و طرح برخی ادعاها در این بیانیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای بی اساس و تکراری پنجاه و یکمین اجلاس وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس، تکرار ملاآور این اتهامات بی پایه و بی اساس را نشانه ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و به گروگان گرفتن شورای همکاری توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می داند که مخالف روحیه همکاری بین برخی از این کشورها و ایران است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویا این اتهامات را رد می کند.

خطیب زاده با تأکید بر اینکه جرایز سه گانه ما در خلیج همیشه فارس (ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک) جزو لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران بوده و تا ابد در خاک ایران خواهند بود، گفت: این اظهارات مداخله جویانه قویا رد و محکوم می شود و آنچه را که ما در داخل مرزهای خودمان انجام می دهیم تماما در حاکمیت ملی ماست و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست و تکرار این ادعاهای بی اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی کند. ما به آن ها توصیه می کنیم که دست از این بیانیه های ملال آور و تکراری بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی آرش و رایزنی اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه کویت در این ارتباط تصریح کرد: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده ای وجود دارد که باید تحدید حدود انجام شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید این منابع مورد بهره برداری قرار بگیرند. یادداشتی را به کویت داده ایم و در آن یادداشت تأکید کرده ایم که حقوق ایران باید در این زمینه محفوظ بماند و این منابع به صورت مشترک بهره برداری شود.

خطیب زاده ادامه داد: کویت نیز برای تحدید حدود اعلام کرده که آمادگی دارد و ما این را مقدمه خوبی می دانیم که در این زمینه هیئت های دو کشور با یکدیگر رایزنی و گفت وگو کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد بدهی کره جنوبی به ایران گفت: کره جنوبی بدهی قطعی از بابت فروش نفت و میعانات گازی به ایران دارد که متأسفانه به رغم تمامی تعهدات و بدیهیات قانون تجارت جهانی و مسلمات روابط خارجی این بدهی را تاکنون پرداخت نکرده است. کره جنوبی به ملت ایران و ۸۰ میلیون ایرانی بدهکار است و طرف کره ای تاکنون به رغم تمامی قول ها و اظهاراتی که در این زمینه داشتند این بدهی را پرداخت نکرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است و در چارچوب دوجانبه هم باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست.

خطیب زاده همچنین در ارتباط با اظهارات متفاوت مقامات آمریکایی در مورد خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم ها اظهار کرد: ما تأکید داریم که تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود تا مردم ایران بتوانند به صورت کامل از منافع برجام برخوردار شوند. آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده بیش از یک موضوع است و محوریت آن این است که باید تمامی اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام محقق شود.

وی گفت: ما در مذاکرات وین در چارچوب منافع قطعی ملت ایران عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی ما منتظر آمریکا می مانیم با توجه به اظهارات اخیر وزیر خارجه و اینکه آمریکایی ها پیش شرط های جدیدی را در جریان مذاکرات برای رفع تحریم ها مطرح کرده اند، تأکید کرد: میان ما، ۱+۴ و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام نکته ای باقی نمانده است و آنچه که هست مربوط به تصمیمات سیاسی واشنگتن است و باید واشنگتن تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه ما ابتکارات آخر خود را فرستاده ایم و به محض اینکه ایران و ۱+۴ پاسخ مناسب خود را دریافت کنند، عازم وین خواهیم شد، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما در نقطه ای نیستیم که حس کنیم آمریکا آماده دادن پاسخ به ایران نیست.

خطیب زاده همچنین گفت: البته همه باید بدانند که پنجره فرصت تا ابد باز نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند منشأ ریزگردهایی که اکنون در بسیاری از شهرهای ایران مشاهده می شود به خاطر سدهایی است که ترکیه بر روی دجله و فرات بسته است و اینکه آیا ایران در این زمینه با مقامات ترکیه رایزنی کرده و آخرین پیگیری های وزارت خارجه در مورد دیپلماسی آب چیست،گفت: نهادهای تخصصی باید در مورد منشأ این ریزگردها نظر قطعی بدهند. باید حواسمان باشد که دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارند و این بدان معنا نیست که ما صرفا به سدسازی های زیاد ترکیه در مجرای ورودی آب ها در دجله توجه کنیم. پیش از این نیز گفته ایم که باید گفت وگوهای جدی بین کشورهای منطقه در مورد آب انجام شود. باید مدیریت مشترک آب های مرزی را در این مناطق داشته باشیم. این ها میراث همه ما در این منطقه است و صرف مرزهای جغرافیایی نمی تواند تعیین کننده مدیریت آن ها باشد.

وی ادامه داد: حجم بسیار زیاد آبریز رودی مثل دجله در خود عراق است و خشک شدن هورهای جنوب عراق برای امروز و دیروز نیست و به تصمیمات سیاسی دولت صدام حسین بازمی گردد.

خطیب زاده در بخش دیگری از پاسخ به این سوال گفت: فارغ از اینکه منشأ ریزگردها کجاست باید همه کشورهای همسایه فارغ از نگاه سیاسی به مدیریت مشترک آب ها در این منطقه بپردازند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگارCNN که آیا ایران قصد دارد غنی سازی خود را به ۹۰ درصد برساند، تصریح کرد: ما عضو NPT و پادمان هستیم و تمام مقررات پادمان را با دقت اجرا و رعایت می کنیم. بازرسان آژانس در داخل ایران حضور دارند و کلیه فعالیت های ما صلح آمیز و براساس پادمان به اطلاع آژانس رسیده می شود. ما در چارچوب نیازهایمان و پادمان اقداماتی که نیاز داشته باشیم را انجام می دهیم و ما به عنوان عضو مسئول NPT تاکنون مسئولانه عمل کرده ایم. برجام فراتر از NPT است.

سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در مورد اظهارات مقامات اروپایی در خصوص سپاه پاسداران خطاب به خبرنگار پرسش کننده اظهار کرد: من نمی دانم که شما از کدام اروپایی ها صحبت می کنید و منابعی که شما به آن اشاره کردید چیست ولی موضوع مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در نقطه ای قرار گرفته است که منافع خود را به دقت تشخیص می دهد و ما به صورت روشن و سریع اعلام کرده ایم که تمام پایه های منفع ملت ایران از رفع تحریم ها باید لحاظ شود. تمام اجزای فشار حداکثری که آمریکا اعمال کرده برداشته شود و در واقع موضع، منطق و استدلالات ما در این زمینه روشن است. ما باید به نقطه ای برسیم که انتفاع اقتصادی ملت ایران که در برجام لحاظ شده کاملا در نظر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پیشنهادات و ابتکاراتی که گفته می شود ایران در موضوع مذاکرات وین و حل مسائل باقی مانده در این مذاکرات داده است، گفت: من نمی توانم درباره جزئیات مذاکرات صحبت کنم اما آنچه که برای ما روشن است این است که آمریکا نمی تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند. برجام و گفت وگوهای وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش در برجام است و آمریکا بداند که در این مسیر می تواند اقدامات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن، زیاده خواهانه است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تلاش برخی در فضای مجازی برای گسترش ایران هراسی و افغانستان هراسی با توجه به اتفاقات اخیر در حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: برخی می خواهند دو ملت ایران و افغانستان را از هم دور کنند. تروریسم نه دین، نه ملیت، نه ایدئولوژی، نه قیافه و نه جنسیت دارد. همسر یکی از روحانیونی که به دست تروریسم کور به شهادت رسیدند اهل سنت هستند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جزئیات درباره این اقدام صورت گرفته در حرم مطهر امام رضا (ع) را باید مقامات امنیتی تشریح کنند، گفت: در فیلم ها مشخص است که ضارب و قاتل به دنبال افراد مختلف گشته تا این اقدام تروریستی را انجام دهد. دوربین ها این موضوع را نشان می دهد. همانطور که گفته ام تروریسم آیین، دین، مذهب و ایدئولوژی ندارد. ما مردم ایران و مهاجران افغانستان در ایران سال ها در کنار هم زندگی کرده ایم. یاد گرفته ایم که چگونه همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و به قوانین هم احترام بگذاریم و اجازه نمی دهیم که دیگرانی برای ما تعیین تکلیف کنند که چگونه با هم رفتار کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.