صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلایل رشد سپرده های بانکی
دلایل رشد سپرده های بانکی

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

دلایل رشد سپرده های بانکی

افزایش میزان سپرده گذاری در بانکها به چند علت اتفاق افتاده است. در سال ۱۴۰۰ بورس نتوانست اعتمادها را به خود جلب کند. این در حالی است که در حالت طبیعی پول بین بازار بورس و سپرده گذاری در رفت و آمد است. در شرایطی که در سال جاری اتفاق افتاد نه تنها پولی به بورس وارد نشد که همان پول هایی که در بورس سرمایه گذاری شده بود هم از این بازار خارج شد. این پول ها به سمت سپرده گذاری در بانکها حرکت کرد. بنابراین دلیل افزایش سپرده‌های بانکی، خروج پول‌ها از بازار بورس است. از سوی دیگر باتوجه به اینکه در سایر بازارها مثل خودرو، ارز، طلا و مسکن رکود همراه با نزول قیمت مشاهده شده لذا مردم به سمت سپرده‌های بانکی رفته اند.

همچنین در بازارهای دیگر مانند طلا و ارز نیز به دلیل اینکه جنس نظارت ها متفاوت است پول کمتری وارد شد. این بازارها دلیل وجود ماهیت پولشویی، تبادلات مالی و مالیات ستانی زیر ذره بین قرار دارند و افراد کمتری در این بازارها سرمایه گذاری کردند. به عبارتی دیگر ریسک سرمایه گذاری در این بازارها بالاتر است و کسانی که قدرت ریسک بالایی نداشتند از این بازارها فاصله گرفتند. بازار خودرو نیز دیگر جایی برای رشد قیمت ندارد. نگرانی مردم بابت کاهش قیمتها در این بازار نیز موجب خروج پول شد.

این در حالی است که زمانی که مردم با شکست بورس مواجه شدند و راهی برای سرمایه گذاری مجدد در بازار‌های موازی نداشتند. از این رو برای امن نگه داشتن سرمایه خود، پول‌های خود را روانه بانک‌ها کردند. البته مذاکرات یکی دیگر از اصلی ترین عوامل گرایش مردم به سپرده گذاری در بانکها است. ازابتدای سال تاکنون هست دوره مذاکره انجام شده و انتظار را در بازارها تقویت کرده است. این اتفاقات موجب شده مردم و بازارها همچنان در حالت انتظار بمانند. در این شرایط تصور مردم این است که باید به پول نقد دسترسی داشته باشند تا در صورت توافق بتوانند پول خود را در بازارها به کار ببرند.

یعنی با حصول توافق و کاهش قیمت ها در بازارهای دارایی وارد شوند و سود کنند. چشم مردم به مذاکرات مانده بنابراین داشتن پول نقد اولین انتخاب است. بنابراین تمایل مردم به سپرده گذاری در بانکها به دلیل سود سپرده بانکی نیست. چراکه نرخ سود سپرده کمتر از نرخ تورم واقعی است. در خوشبینانه ترین حالت نرخ تورم واقعی ۴۰ درصد است. در حالیکه نرخ سود بانکی ۲۰ درصد است. بنابراین کمتر کسی برای سود بانکی، سپرده گذاری می کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.