صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیلات زمین و مسکن برای فرزندآوری
تسهیلات زمین و مسکن برای فرزندآوری

چرا انواع طرح های حمایتی دولتی منجر به خانه دار شدن نمی شود؟

تسهیلات زمین و مسکن برای فرزندآوری

کسب و کار نیوز- انواع طرح های حمایتی در بازار مسکن به اجرا درآمده است. از وام اجاره گرفته تا تسهیلات خودمالکی. اما هیچ کدام آن تاثیری را که باید در خانه دار شدن مردم نداشته است. در جدیدترین طرح دولت، قرار است تسهیلاتی در بخش زمین و مسکن برای خانوارهای دارای سه فرزند داده شود. اما سوالی که در این بین پیش می آید این است که چرا طرح های حمایتی دولتی منجر به خانه دار شدن نمی شود. چرا هنوز 8 میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند و توانایی خرید خانه ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به گفته فعالان بازار مسکن، در طول ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه اثر واقعی تسهیلات را در بخش مسکن مشاهده نکردیم. زیرا موضوع مسکن آنقدر بزرگ است که با حجم وام‌های فعلی هیچ‌گونه تناسبی ندارد. دولت‌ها یا شرایط بخش مسکن را درک نمی‌کنند یا ترجیح می‌دهند صورت مساله مسکن را کوچک کنند. زمانی که در این بخش با رکود مواجه می‌شویم یک سیاست را دنبال می‌کنند و وقتی به رونق می‌رسیم مباحث دیگری را مدنظر قرار می‌دهند.

اما بر اساس این طرح دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰) متر مربع منطبق با ضوابط حدنصاب تفکیک بر اساس طرحهای هادی روستایی و شهری یا طرح های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یک بار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا کند. سند مالکیت هم پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

همچنین اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر شود، می‌تواند از وام قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن استفاده کند. مبلغ این وام ۲۲۰ میلیون تومان است و زمان بازپرداخت آن ۲۰ سال است. این وام ۲۲۰ میلیونی هم وام قرض‌الحسنه است و سود آن ۴ درصد است. اما وام ۲۲۰ میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد. این وام به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که فاقد مسکن هستند و سه فرزند و یا بیشتر دارند. خانوارهایی که از سال ۹۹ به این سو صاحب فرزند سوم و بیشتر شده باشند هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.

در همین زمینه یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بارها در رابطه با کم‌اثری انواع وام ها در رونق بازار مسکن صحبت کرده ایم. همچنان تاکید می کنیم این وام ها تاثیر زیادی در رونق بازار و خانه دار شدن مردم ندارند. باید برنامه ای مدون برای تولید مسکن ارایه شود. باید سازندگان خرد از بازار مسکن خارج شوند و با تجمیع آنها رویکرد جدیدی در ساحت مسکن ایجاد شود. تولید در بخش مسکن در اختیار خرده سازان است.

بیت الله ستاریان اضافه کرد: ساختار اصلی اقتصاد در بخش مسکن باید عوض شود. انواع وامهای مسکن در بازار امتحان شده و امتحان خود را نیز پس داده اند. اینکه مشوق ها در قالب وام ها به مردم و به سمت ظرف تقاضا سرازیر شود مشکلی از بازار مسکن حل نخواهد کرد. باید به فکر تولید مسکن متناسب با نیاز بازار باشیم. باید سالانه مقدار مشخصی خانه ساخته شود تا متقاضی در بازار کمتر شود.

به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، بهترین راهکار مهار قیمت‌ها در بازار مسکن این است که دولت نرخ تورم را کنترل کند. چرا که با این اقدام نه تنها انگیزه سودجویی در بازار مسکن تضعیف می‌شود که تقاضا برای مسکن افزایش داشته و باعث تحریک عرضه خواهد شد و در واقع با مهار نرخ تورم به صورت خودکار بازار مسکن تنظیم خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.