چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / پایان معافیت مالیاتی هنرمندان
پایان معافیت مالیاتی هنرمندان

بازیگرانی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد در سال داشته باشند مشمول مالیات می شوند

پایان معافیت مالیاتی هنرمندان

کسب و کار نیوز- براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، طبق تنفیذ حکم سال جاری، معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها در سال آینده حذف شد. بر اساس این مصوبه، سلبریتی‌هایی که درآمد سالیانه آنها بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد، باید مالیات پرداخت کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، روح‌الله نجابت با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ برای بررسی بندهای ارجاع شده به این کمیسیون از صحن مجلس، گفت: در این جلسه بعد از بررسی بند (ق) تبصره (۶) لایحه بودجه در خصوص عوارض و مالیات، نمایندگان با معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری با درآمد پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون تومان در سال موافقت کردند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: براین اساس با تنفیذ حکم سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل هنرپیشگی موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود.

در سال‌های گذشته موضوع جلوگیری از فرار مالیاتی دهک‎‌های بالای جامعه و حذف معافیت‌های مالیاتی غیرموجه در فضای کارشناسی و رسانه‌ای کشور بیشتر از گذشته مطرح شده است که یکی از مصادیق آن «معافیت مالیاتی هنرمندان و سلبریتی‌ها» است. به اعتقاد کارشناسان، دلیل موجهی وجود ندارد که هنرمندان برخلاف سایر اقشار و اصناف جامعه از مالیات بر درآمد معاف باشند. در واقع منطق حکم می‌کند که آنها نیز همانند مابقی اشخاص حقیقی مشمول مالیات پلکانی بر درآمد شده یا همانند سایر کسب‌وکارها، مشمول مالیات بر سود ۲۵ درصدی شوند.

در همین رابطه مرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس گرفتن مالیات از کارگران معدن و معافیت بازیگران و سلبریتی‌ها از مالیات را تبعیض ناروا خواند. سید مرتضی حسینی در اخطاری با استناد به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی در خصوص رفع تبعیضات ناروا، گفت: در موضوع معافیت‌های مالیاتی،عده‌ای بازیگر و سلبریتی که بیشتر آن‌ها درآمد بالا و زندگی مرفهی دارند از معافیت مالیاتی بهره مند می‌شوند، اما کارگران در بخش‌های مختلف به خصوص کارگران مشاغل سخت مانند معادن باید مالیات بپردازند.

این تبعیض آشکار قابل توجیه نیست. نماینده مردم میانه در مجلس افزود: هرچند معافیت مالیاتی برخی صنوف سینمایی و هنرمندان با درآمد پایین که به دلیل کرونا طی ۲ سال اخیر دچار رکورد در کسب وکار شده اند، قابل توجیه است، اما چه توجیهی برای معافیت یک قشر پردرآمد و اکثرا بیگانه با درد و رنج مردم وجود دارد؟

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: افرادی با داشتن چند شغل و درآمدهای کلان در حالی از پرداخت مالیات خود را معاف کرده اند و یا از دادن مالیات فرار می کنند که کارگران و کارمندان موظف به پرداخت مالیات هستند. این تبعیض، اجحاف در حق عموم مردم است که با تصمیم حذف معافیت مالیاتی افرادی که درآمدهای بالا دارند، باید به این مهم رسیدگی کرد.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: در حالیکه فراریان مالیاتی بسیاری در کشور وجود دارند عموم مردم در حالیکه درآمد چندانی نیز ندارند مشمول پرداحت مالیات هستند. کارگران و کارمندان باید در ازای دریافت حقوق بخشی از آن را که در قانون، مشمول مالیات است، بپردازند در حالیکه افرادی وجود دارند که چند شغله هستند و اطلاعاتی در رابطه با درآمدهای آنها وجود ندارد.

این کارشناس بازار کار اظهار داشت: فرار مالیاتی در کشور زیاد است. بخش زیادی از درآمد مالیاتی کشور از طریق مالیات چند شغله‌ها ممکن می‌شود. مالیات مسئله‌ای نیست که در آن تبعیض قائل شد، به‌خصوص در صنوفی که پردرآمد هستند.

همچنین مطالعه کنید:

ابلاغ آیین‌نامه ماده ۵ قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان/ شرط وزارت علوم برای حمایت از اختراعات

به گزارش کسب و کار نیوز ، سجاد محمدعلی‌نژاد گفت‌: به‌زودی آیین‌نامه ماده ۵ قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.