صفحه اصلی / اسلایدر / خطر کمبود کالاهای وارداتی
خطر کمبود کالاهای  وارداتی

بحران اوکراین تا چه اندازه می تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد؟

خطر کمبود کالاهای وارداتی

کسب و کار نیوز- جنگ روسیه و اکراین شاید به صورت مستقیم بر اقتصاد ایران تاثیری نداشته باشد اما ممکن است به صورت غیرمستقیم از نظر تامین مواد غذایی و سایر کالاها بر ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود. بسیاری ازفعالان اقتصادی این روزها با به اوج رسیدن بحران اکراین اظهارنظرهای مختلفی در رابطه با تاثیرگذاری جنگ روسیه با اوکراین بر اقتصاد ایران مطرح کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، برخی معتقدند این بحران می تواند موجب بروز بحران در صنایع و تهدید امنیت غذایی جهان اعم از ایران شود. در مقابل تجار بر این باورند ایران می تواند کشورهای دیگر را جایگزین اوکراین و روسیه برای مراودات، صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز کشور کند.

کود، گندم و ذرت جهان و مهمتر از آن ایران از روسیه به میزان بالا و البته اکراین در حجم کمتر تامین می شود. از سوی دیگر در زمینه تامین روغن آفتابگردان هم به اوکراین وابسته هستیم که به نظر می‌رسد باید این نیاز از منابع دیگر تامین شود. به هر ترتیب نگرانی ها در رابطه با کاهش و یا توقف معاملات تجاری با این دو کشور افزایش یافته است.

مشاور وزیر اقتصاد هم با بیان اینکه اگر مشکل سال آینده مشکل خاصی در اقتصاد ایران رخ ندهد، نرخ رشد تورم به زیر ۲۵ درصد خواهد رسید، گفته است ایران واردکننده بسیاری از اقلام است که افزایش قیمت جهانی، روی قیمت کالاها اثر می‌گذارد.

در این رابطه رییس هیات مدیره انجمن صنفی روغن نباتی ایران می گوید: اوکراین یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان روغن آفتاب‌گردان ایران محسوب می‌شود اما وقوع جنگ در این کشور برای ما چالشی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد چراکه می‌توان این نیاز را از دیگر کشورها تهیه و تامین کنیم. به گفته کارشناسان اقتصادی، چالش در زمینه تامین روغن آفتابگردان جهانی است و نباید تردید داشت که قیمت جهانی دانه‌های روغنی سویا و پالم نیز همچنان روند صعودی خواهند داشت.

ابوالحسن خلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ روسیه و اوکراین باعث خواهد شد که ما در تامین روغن آفتاب گردان با چالش مواجه شویم، گفت: منابع تامین روغن ما متعدد هستند و اوج گیری تنش در اوکراین باعث کمبود نخواهد شد که ما در کشور با کمبودی مواجه شویم.

وی ذخایر استراتژیک روغن در کشور را قابل توجه خواند و بیان کرد: در حال حاضر قیمت‌ جهانی دانه‌های روغنی و سایر غلات افزایش پیدا کرده که این مسئله تنها بازار ما را با را چالش مواجه نخواهد و یک موضوع جهانی است. خلیلی با معرفی منابع تامین روغن ایران، گفت: روسیه، اوکراین، مالزی جزو کشورهای تامین‌کننده روغن ما محسوب می‌شوند. همچنین دانه‌های روغنی از برزیل، کانادا و ورغن آفتابگردان از آرژانتین و اوکراین وارد کشور می‌شود. این در حالی است که کمیل طیبی، اقتصاددان می گوید: همان‌طور که در پاندمی کرونا ایران نتوانست به‌عنوان یک استثنا عمل کند، بازارهای ما از عواقب این جنگ هم مصون نمی‌مانند. مذاکرات وین هم تحت تاثیر این جنگ با وقفه مواجه شد. این در حالی است که بسیاری از بازارها و صنایع ایران چشم به همین مذاکرات دوخته‌اند.

بحران اوکراین و اختلال در زنجیره تامین

پیمان مولوی،اقتصاددان

با بروز بحران جنگ میان روسیه و اوکراین شاهد رشد ۳۳ درصدی قیمت گندم در بازارهای جهانی هستیم. از سوی دیگر نفت نیز افزایش قیمت داشته و پیش بینی این است که قیمت هر بشکه نفت به ۱۳۰ دلار نیز برسد. از آنجایی که ایران یک کشور واردات محور است بحران این دو کشور می تواند زنجیره تامین کالا را دچار مشکل کند.

هرچند این اتفاق می تواند نکات مثبتی هم برای ایران داشته باشد اما تاثیرات منفی آن موجب خنثی شدن نکات مثبت خواهد شد. یعنی تاثیر منفی بحران جنگ بر ایران می تواند بیشتر باشد. تاثیر مثبت این اتفاق در جایی است که ایران صادرکننده است. پتروشیمی و نفت از آن دسته کالاهایی هستند که با بحران اکراین می توانند رشد فروش داشته باشند. اما به دلیل واردات محور بودن ایران و وابستگی به واردات کنجاله، سویا، گندم و کالاهای دیگر که به آن نیاز داریم، تاثیر مثبت افزایش فروش نفت و پتروشیمی خنثی خواهد شد.

در کل در تمام جهان شاهد افزایش قیمت نهاده های کالایی خواهیم بود. فلزات ارزان و گران، افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و اختلال در زنجیره تامین رخ خواهد داد. هر چقدر این بحران پایدارتر باشد تاثیر آن بر محصولات وارداتی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که اگر ایران بتواند از مذاکرات نتیجه مثبتی بگیرد و برجام احیا و تحریم ها لغو شود، می توان نفت بیشتری فروخت و بخشی از خسارات این بحران را از این طریق جبران کرد. اما در صورت عدم نتیجه گیری از مذاکرات و ادامه تحریم ها، به دلیل اینکه کشور وارد کننده هستیم و نیاز به محصولات استراتژیک داریم، با افزایش قیمتها دچار مشکل خواهیم شد. البته این تورم برای تمامی کشورها خواهد بود اما در ایران به دلیل تحریم ها و وابستگی بیش از حد به واردات، مشکل تورم بیشتر حس خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.