چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تعرفه مشترکان گاز باید بازنگری شود
تعرفه مشترکان گاز باید بازنگری شود

تعرفه مشترکان گاز باید بازنگری شود

کسب و کار نیوز- مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: کاهش ۰.۳ درصدی مصرف مشترکان گاز پله‌های ۶ تا ۱۲ نسبت به ۳.۴ درصدی که در این پله‌ها قرار دارند، عدد زیادی نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز ، نورموسوی گفت: پس از صدور دو دوره قبوض گاز با تعرفه‌های جدید که از آذر امسال اِعمال شد، میزان مصرف تغییر محسوسی نداشته؛ البته حدود ۰.۳ درصد، میزان مصرف مشترکان به ویژه در پله‌های ۶ تا ۱۲ به سمت پله‌های پایین‌تر نزول کرده است. به گفته مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، ۰.۳ درصد نسبت به ۳.۴ درصدی که در این پله‌ها قرار دارند، عدد زیادی نیست؛ اما با توجه به دیر ابلاغ شدن آیین نامه مرتبط با تغییر تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۰، می‌توان گفت که تغییر تعرفه‌ها تا حدودی موثر بوده است. مشترکانی که کاهش مصرف داشته اند، هم از مزیت پرداخت پله‌های بالاتر و هم از مزیت سه برابر درصدی صرفه جویی در مصرف گاز استفاده کرده‌اند.

نورموسوی می‌گوید، در پله‌های پایین تغییری در تعرفه‌ها ایجاد نشده و شاید یکی از دلایلی که منجر شد تا میزان کاهش مصرف، خیلی بالا نباشد، همین تغییر نیافتن تعرفه سه پله اول باشد که حدود ۷۶ درصد مصرف مشترکان در آن انجام می‌شود.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز پیش‌تر در تاریخ بیستم بهمن نیز گفته بود: در تعرفه گذاری مشترکان سه پله اول هم باید بازنگری صورت گیرد تا شاهد قبض‌های فقط ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی برای یک دوره ۴۵ روزه مصرف گاز نباشیم.

بر اساس مصوبه آبان هیئت وزیران به استناد بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در خصوص تعرفه گاز بخش خانگی، یک جدول ۱۲ پلکانی برای تعرفه گاز تعیین شده که ۳ پله اول بدون تغییر تعرفه  هستند و از پله ۴ تا ۱۲، در هر پله نسبت به پله قبل، ۴۰ درصد به مبلغ گازبها اضافه می‌شود. این تغییر تعرفه‌های گاز بخش خانگی بعد از ۶ سال انجام شد که تمرکز آن، فقط بر افزایش گازبهای مشترکان پرمصرف است.

اوجی وزیر نفت روز هفدهم بهمن درباره تاثیر تغییر تعرفه‌ها بر میزان مصرف گاز گفت: افزایش قیمتی که برای مشترکان پرمصرف انجام دادیم، منجر به کاهش حدود ۲۵ میلیون مترمکعبی گاز؛ یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی و کاهش نیاز ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلاری از حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه صنعت گاز شد.

به گفته اوجی برای آن که از مصرف غیرمتعارف پرمصرف‌ها جلوگیری شود و دیگر نتوانند از یارانه انرژی بهره ببرند، در گام‌های بعدی، قیمت گاز به سمت واقعی شدن پیش می‌رود؛ اما در گام ابتدایی که امسال انجام شد، بیشتر به اثرات تورمی افزایش قیمت گاز و تاب آوری جامعه توجه شده و به همین علت، قیمت گاز برای سه پله اول تغییر نکرده است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.