صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟
المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن چهارم فوریه سال جاری میلادی آغاز و ۲۰ فوریه پایان یافت. از نکاتی که این المپیک زمستانی را متفاوت ساخت درخشش فناوری‌های مختلف در طول مراسم افتتاحیه و اختتامیه بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، با آغاز بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲  و شروع مراسم، افراد سراسر جهان که شاهد نمایش‌های افتتاحیه و اختتامیه بودند بسیار هیجان زده شدند چرا که چینی‌ها برای هر بخش نمایش متفاوتی را ارائه کرده بودند.  نمایش امواج خروشان رود زرد و کشیدن یک گره چینی عظیم روی یخ از جمله کارهایی بود که در این مراسم انجام شد و افراد می‌توانستند این نمایش را از طریق یک نمایشگر غول پیکر ال.ای.دی که بسیار زیبا طراحی شده بود، مشاهده کنند.

“لیارد اپتوالکترونیک”(Leyard Optoelectronic) تولید کننده این صفحه نمایش گفت: صفحه نمایش زمینی که به عنوان صحنه این مراسم طراحی شده بود، بزرگترین صفحه نمایش زمینی در نوع خود در جهان است که مساحتی در حدود ۱۰ هزار و ۵۵۲ متر مربع دارد.

این شرکت افزود که وضوح صفحه نمایش می‌توانست به ۱۴۸۸۰ در ۷۲۴۸  پیکسل و ۵۰ فریم در ثانیه نیز برسد که این میزان وضوح به طور قابل توجهی بالاتر از وضوح ۸k نمایشگرهای ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل است.

المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

“دینگ مینگ‌شیائو”(Ding Mingxiao) مدیر پروژه صفحه نمایش زمینی گفت که استانداردهای بسیار دقیقی که معمولا برای ساخت ابزار مهندسی هوافضا در نظر گرفته می‌شود، در ساخت این صفحه نمایش عظیم اعمال شده است. این استانداردها شامل کنترل کیفیت، ارزیابی مستقل، آماده سازی دقیق و طراحی ایمن است. برای مثال طی این مراسم ما از سیستم‌های قدرت دوگانه برای هر یک از پنل‌های صفحه نمایش زمینی استفاده کردیم. هنگامی که یک پنل به درستی کار می‌کرد، هر دو سیستم ۵۰ درصد از برق آن را تامین می‌کردند. با این حال، اگر برق یک سیستم از کار می‌افتاد، سیستم دیگر قادر به تامین  ۱۰۰ درصد برق بود.

پنل‌ها همچنین قادر به مقاومت در برابر دمای سرد، آب، خط و خش و وزن سنگین نیز بودند. مهندسان حتی یک سیستم ابری اختصاصی نیز برای نظارت بر دما، رطوبت، ولتاژ و سایر پارامترهای پنل‌ها نیز ساخته‌ بودند.

“جین لی”(Jin Lei) یکی دیگر از مدیران این پروژه گفت: ۴۲ هزار و ۲۰۸ پنل ما شبیه یک پازل جیگسا غول پیکر در مرکز استادیوم ملی پکن که به نام آشیانه پرنده نیز شناخته می‌شود، به نظر می‌رسیدند.

مهندسان چهار ماه قبل از مراسم افتتاحیه و پس از تکمیل صفحه نمایش، این سیستم را کالیبره کردند تا اطمینان حاصل کنند که به درستی عمل می‌کند.”وانگ منگژو”(Wang Mengxue) یکی از مهندسان دخیل در این پروژه گفت که این کار بسیار سخت بود.

المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

در مراسم افتتاحیه نیز شاهد حضور پررنگ صنعت فضایی چین در این عرصه بودیم. مهندسان شرکت علوم فضایی و فناوری چین(CASC) که پیمانکار اصلی برنامه فضایی چین هستند وظیفه طراحی و توسعه ۱۱ بخش اصلی این مراسم تماشایی ۱۴۰ دقیقه‌ای(بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲) را برعهده داشتند. در بیانیه‌ای که پس از این مراسم منتشر شد، این شرکت دولتی اعلام کرد: ما به‌ عنوان یک پیمانکار فنی برجسته، مسئولیت طراحی و ساخت صحنه اجرا، نمایش زمینی، مکعب یخ(ice cube)، یخ‌شار(ice fall)، مانیتورینگ پشت صحنه، ارتباطات و برخی سیستم‌های دیگر را بر عهده داشتیم.

در بیانیه آمده است که “مکعب یخ”(ساختاری که با صفحه نمایش LED پوشانده شده است)، نمونه‌ای از کار مهندسین این شرکت است که از تخصص خود برای مقابله با چالش‌های فنی استفاده کرده‌اند. بدنه اصلی این مکعب ۴۰۰ متری، ۱۸۰ تن وزن داشته و باید به تدریج در طول مراسم بالا می‌رفت و این بدان معنا بود که مهندسین باید روشی مطمئن برای بلند کردن آن ابداع می‎‌کردند.

طراحان و تکنسین‌های موسسه ماشین‌های مهندسی ویژه پکن که در بخش‌های مکانیکی بزرگ مانند سکوهای پرتاب موشک تخصص دارند، یک قاب تاشو چند لایه ایجاد کردند که می‌توانست این مکعب بزرگ را تنها در ۴۳ ثانیه بلند کند.

المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

یک کار شگفت انگیز دیگر مهندسین موسسه کنترل خودکار هوافضای پکن توسعه یک صفحه نمایش زمینی بود که مساحتی به وسعت ۱۰ هزار و ۱۰۰ متر مربع را پوشش می‌داد. آنها از فناوری‌های اینترنتی صنعتی برای اتصال بیش از ۴۰ هزار صفحه نمایش و نظارت بر شرایط کاری آنها استفاده کردند. برای اطمینان از عدم وجود نقص در هنگام افتتاحیه و اختتامیه مراسم، مهندسان چهار خط انتقال سیگنال را در صفحه نمایش عظیم تعبیه کردند تا ظرفیت پشتیبان کافی را داشته باشد.

گروه دیگری از مهندسان موسسه کنترل خودکار یک شبکه ارتباطی پیچیده را برای مراسم افتتاحیه ایجاد کردند. این سیستم شامل نزدیک به ۹۰ کوله پشتی انتقال سیگنال(transmission backpacks )، ۷۰۰ دستگاه تلفن بی سیم، هفت هزار هدست و اتصال ارتباط بیش از ۳ هزار پرسنل در شب بودند.

مشعل‌های حمل شده توسط ورزشکاران چینی در طول مراسم توسط محققان موسسه پیشرانش هوافضای پکن ساخته شدند و آنها از دانش و مهارت‌های خود در توسعه موتورهای موشک برای ایجاد این امر استفاده کردند. مشعل‌ها می‌توانستند در میان وزش باد با سرعت ۲۸ متر در ثانیه بسوزند. گفتنی است آنها در هنگام باران شدید یا در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد خاموش نمی‌شوند.

میله‌های جدید پرچم ملی چین این استادیوم و پرچم المپیک نیز توسط محققان شرکت علوم فضایی و فناوری چین طراحی و ساخته شده بود. میله‌های پرچم با توجه به جهت باد در داخل سالن می‌چرخیدند.

المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

پکن اولین سیستم پخش با وضوح ۸k را نیز در این مدت در سطح شهر ایجاد کرده بود که این شامل ساخت و نصب ۲۰ صفحه نمایش بزرگ با وضوح ۸k و ۲۰۰ تلویزیون بزرگ با وضوح ۸k در مناطق عمومی بود. آنها با این کار قصد داشتند تجربه‌ای جالب از تماشای زنده رویدادهای ورزشی را به بینندگان ارائه دهند. در تصویر بالا که ۱۰ فوریه ۲۰۲۲ ثبت شده است، افراد در حال تماشای پخش زنده بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن از طریق یک صفحه نمایش با وضوح ۸k که خارج از یک مرکز خرید در منطقه هایدیان، پکن نصب شده بود، هستند.

المپیک زمستانی یا مراسمی برای به رخ کشیدن فناوری‌های جدید؟

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.