صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال کاهشی به بازار خودرو
سیگنال کاهشی به بازار خودرو

بازار خودرو همچنان در رکود است

سیگنال کاهشی به بازار خودرو

کسب و کار نیوز- بازار خودرو این روزها در حالی به انتهای سال نزدیک می شود که نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. افزایش قیمت خودرو در سال 1400 در حالی رقم خورد که وعده مسوولان خلاف این رویه را نوید می داد. از سوی دیگر در حالی تجربه نشان می دهد بازارهای موازی مانند بازار خودرو تاثیرپذیری زیادی از نوسانات ارزی دارند، اما در مدت اخیر باز هم خلاف این رویه به اثبات رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هر چند قیمت دلار به دلیل نزدیک بودن به پایان مذاکرات نوسان کاهشی دارد اما این به معنای آن نیست که فروشندگان خودروهای خود را ارزان به بازار عرضه کنند. در شرایط فعلی تعداد آگهی فروش خودرو زیاد است اما فروشندگان خودروهای خود را ارزان نمی‌فروشند.

البته روز یک شنبه اول اسفند در برخی خودروها روند کاهش قیمت مشاده شد. پراید ۱۳۱ و پراید ۱۵۱ یک میلیون تومان ارزان شدند و به ترتیب ۱۷۱ و ۱۶۴ میلیون تومان به فروش رسیدند. بازار خودرو افزایش قیمت های چند روز گذشته را تا حدی پس گرفت و در این میان خودروی سمند در میان خودروهای پرمشتری بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. چانه زنی ها در وین ادامه دارد و در حالی که طرفین اعلام می کنند که زمان اعلام توافق بسیار نزدیک و شاید به کمتر از دو هفته دیگر برسد، همچنان هر یک از طرفین مذاکره به دنبال کسب امتیازات بیشتر است و توپ را به زمین دیگری می اندازد. بازار خودرو در واکنش به این اتفاقات برخی موارد افزایش قیمت روز گذشته را پس گرفته است و همچنان منتظر نتیجه مذاکرات به نظر می رسد.

گزارش میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴ میلیون تومان افزایش قیمت را عقب نشینی کرد و دوباره به نرخ ۲۶۷ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج اما ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و با نرخ ۳۲۵ میلیون تومان معامله می شود.  پژو پارس معمولی که قیمت آن از ۲۸۰ میلیون تومان تکان نمی خورد با ۲ میلیون تومان کاهش قیمت مواجه شد و بهای آن به ۲۷۸ میلیون تومان رسید. قیمت سمند ال.ایکس ۵ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و بهای آن به ۲۶۶ میلیون تومان کاهش قیمت داشت.

خودروی دنا معمولی با ۳ میلیون تومان کاهش قیمت به نرخ ۳۶۸ میلیون تومان معامله می شود. پراید ۱۱۱ در بازار تهران بدون تغییر قیمت همچنان با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان خرید و فروش می شود و پراید ۱۳۱ با یک میلیون تومان کاهش قیمت با نرخ ۱۷۱ میلیون تومان معامله می شود. پراید ۱۵۱ هم یک میلیون تومان کاهش قیمت داشت و با نرخ ۱۶۴ میلیون تومان خرید و فروش می شود.  تیبا معمولی یک میلیون تومان افزایش قیمت داشت و بهای آن ۱۸۱ میلیون تومان است و تیبا دو نیز به همین ترتیب با افزایش یک میلیون تومانی قیمت به ۱۸۶ میلیون تومان رسیده است. ساینا دنده‌ای همچنان با قیمت ۱۹۸میلیون تومان معامله می شود و کوئیک دنده‌ای بدون تغییر قیمت با بهای ۱۹۴ میلیون تومان عرضه شده است. بهای کوئیک آر هم همچنان ۲۰۰ میلیون تومان است.

تاثیر برجام بر بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

تحقق برجام و یا آزادسازی واردات می‌تواند وضعیت بازار خودرو را برای چند ماه از شرایطی که مدتهاست گرفتار آن است، نجات دهد. هرچند تغییرات در بازار خودرو به چگونگی تنظیم توافقنامه ها بستگی دارد اما به هر ترتیب هرچند کوتاه مدت به بازار خودرو کمک خواهد کرد. این بدان معناست که کاهش قیمت خودرو به کیفیت توافق نامه‌ای که امضا می شود بستگی دارد. اگر توافق موقت باشد حتی اثر هیجانی چندانی هم بر بازار ندارد و اگر توافق شکننده باشد و نیازی به تایید کنگره نباشد تاثیر بسیار پایینی خواهد داشت. اما به طور کلی در شرایط کنونی، کاهش قیمت خودرو دیگر مفهومی ندارد. چطور انتظار دارند در حالی که رشد اقتصادی پایدار نیست، هزینه‌های تولید و دوره چرخش پول بسیار طولانی است و کسری بودجه کشنده است، تورم منفی شده و بازار خودرو وارد فاز کاهش قیمت شود. تورم داخلی با برجام حل نمی شود. تا زمانی که سیاست‌های کلان انضباط مالی تثبیت نشده و نهادهای حاکمیتی در شکل‌های مقیاس‌پذیر کوچک نشود، نمی‌توان منتظر کاهش تورم بود.

بازار خودرو اکنون در رکود مطلق قرار گرفته و تمام مردم می‌دانند نوسانات دلار ارتباط مستقیمی با قیمت خودرو ندارد و ناشی از تورم بخشی است. با توجه به اینکه افزایش قیمت دلار نشان‌دهنده سیاست‌های پایه پولی کشور است، هر گاه قیمت دلار افزایش می‌یابد، کشور به استقبال تورم حرکت می‌کند. همین موضوع منجر به افزایش قیمت در بازارهای مالی می‌شود.

کاهش دلار در روزهای اخیر بیشتر ناشی از فشار دستوری برای تعدیل نرخ ارز و عرضه گسترده ارزهای صادراتی در بازارهای رسمی است و پایدار نخواهد بود. همچنین بخشی از بازارهای مالی ایران در انتظار خبرهای خوب برجام، روند مثبت را در پیش گرفته است. اگر قرار باشد برجام فقط یک قرارداد دوساله باشد و همه‌گیر نباشد، مؤثر نیست و تأثیر چندانی در شرایط اقتصادی کشور نخواهد داشت.

متاسفانه افزایش تیراژ تولید در شرایط بانکی فعلی حتی ممکن است برعکس عمل کند و سبب افزایش تورم هم شود. رابطه ساده در خصوص تناسب قیمت با تیراژ در شرایطی درست کار می‌کند که میزان پول تولید شده و در گردش در جامعه تحت کنترل درستی باشد. در غیر این صورت هرچند افزایش تیراژ می‌تواند تورم بخشی را کم کند، ولی تورم عمومی ممکن است ناشی از دوره طولانی چرخش پول و حبس منابع به صورت دارایی‌های غیرقابل چرخش مانند خودروی ناقص و اضافه برداشت از شبکه بانکی افزایش پیدا کند.

پیش فروش خودرو برای تامین نیاز بازار نیز مفهومی ندارد. خودروسازان با اجرای طرح پیش فروش، تامین مالی کرده و تعهدات قبلی خود را ایفا می کنند. به عبارتی طرح پیش فروش شش ماهه و یک ساله خودرو توجیهی ندارد. نمی دانیم مبنای تعیین تعداد و مدت زمان برای ارائه مجوز پیش فروش های شش ماهه و یک ساله چیست.

خودروسازان دو سالی می شود که طرح‌های پیش فروش را اجرا می‌کنند. همین رویه باعث شده نتوانند تعهدات معوق را تحویل دهند. بیش از ۱۰۰ هزار خودرو کف پارکینگ خودروسازان مانده و می‌گویند این حجم از دپو به دلیل نبود قطعه تحویل داده نمی‌شود. بنابراین روش پیش فروش خودرو تاثیر بر کاهش تقاضای بازار ندارد. طی سه سال گذشته بازار خودرو وارد مرحله رکود تورمی شده است. عرضه هفتگی، ششماهه و یک ساله خودروسازان با فرض اینکه خودروها به صورت فوری وارد بازار شوند، به دلیل تورم بالا در اقتصاد تنها می تواند اندکی از شیب افزایش قیمت در بازار را کاهش دهد.

به عبارتی بنابراین پیش‌فروش، این امکان را برای خودروسازان فراهم می‌کند که بتوانند بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را جذب کنند. این در شرایطی است که زمان‌های تحویل نیز در برخی خودروها طولانی در نظر گرفته می شد. این رفتار به ضرر مردم و مصرف کننده واقعی است. همچنین خودروسازان همواره به‌دنبال افزایش نقدینگی هستند. برای این منظور همواره از مشتریان ثابت منابع بانکی هستند، در مواقعی که نتوانند نقدینگی خود را از طریق سیستم بانکی تامین کنند، سعی می‌کنند به کمک پیش‌فروش محصولات خود، میزان نقدینگی مورد نظر را جذب کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.