صفحه اصلی / سرخط خبرها / جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس|حذف ارز ۴۲۰۰ نباید معیشت مردم را دچار تکانه کند
جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس|حذف ارز ۴۲۰۰ نباید معیشت مردم را دچار تکانه کند

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس|حذف ارز ۴۲۰۰ نباید معیشت مردم را دچار تکانه کند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: نگاه مجلس این است که هر تصمیمی برای ارز ترجیحی گرفته می‌شود در کنار آن باید یک نظام حمایتی برای اقشار مختلف صورت بگیرد.

به گزارش  کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست غیرعلنی صبح امروز طی سخنانی اظهار داشت: در این نشست نمایندگان دولت از جمله وزیر کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود درباره بودجه سال آینده کل کشور پرداختند.

وی افزود: همچنین از طرف مجلس  روسای کمیسیون های کشاورزی، برنامه و بودجه اقتصاد و جهش تولید نکاتی را درباره بودجه مطرح کردند. علاوه بر این ۵ نفر از نمایندگان نیز دیدگاه ها و دغدغه ای خود درباره بودجه سال ۱۴۰۱ را بیان کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به حضور رئیس سازمان اطلاعات سپاه در جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: حجت الاسلام طائب از طرف دستگاه های نظارتی و امنیتی در جلسه امروز حضور داشت و نگاه کارشناسی دستگاه امنینی را درباره بودجه ۱۴۰۱ بویژه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح کرد. همچنین رئیس دیوان محاسبات و رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره روند بودجه و ارز ترجیحی نکاتی را مطرح کردند.

موسوی خاطرنشان کرد: در این جلسه بنای بر نتیجه گیری و یا رای گیری را نداشتیم و صرفا قصد گفت و شنود نظرات و هماهنگی و نزدیکی نظر را در ارتباط با مسئله ارز ترجیحی را داشتیم.

وی گفت: اگر  می خواهیم بودجه قوی داشته باشیم یاید تا حد امکان بین دولت و مجلس هم افزایی وجود داشته باشد. بر همین اساس در مجموع ضرورت هماهنگی در موضوع بودجه و ارز ترجیحی مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره نظر مجلس درباره حذف ارز ترجیحی گفت: نگاه مجلس این است که هر تصمیمی که برای  ارز ترجیحی گرفته می شود در کنار آن باید یک نظام حمایتی برای اقشار مختلف مردم صورت بگیرد و هر گونه تحول در نظام ارزی باید با تضمین ثبات اقتصادی و تضمین تامین کالاهای اساسی باشد و وضعیت  معیشتی مردم دچار تکانه نشود و حتما باید سبد معیشتی مردم دچار مشکل اساسی نشود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: بعد از نشست غیرعلنی مجلس وارد دستور کار خواهیم شد و گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته و مطابق آیین نامه به صورت دو شیفت به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین به طور همزمان مصوبات مجلس به شورای نگهبان ارسال شده تا دچار ضیق زمان نشویم، بنابراین فرآیند بررسی لایحه بودجه به گونه ای تنظیم شده که تا قبل از ۲۰ اسفندماه بودجه نهایی شده و به شورای نگهبان ارسال شود و بعد از آن مجلس نیز اصلاحات لازم را در آن اعمال کرده و قبل از پایان سال به تصویب برسد.

موسوی در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه چرا در خصوص حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق جمع بندی نشده، یادآور شد: این موضوع در کمیسیون تلفیق بررسی شده و رقمی بالغ بر ۹ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است، اما این نشست به منظور گفت و گوی جدی میان دولت و مجلس در این رابطه برگزار شد، چرا که دولت کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد و معتقد است لایحه بودجه بر این مبنا تنظیم شده است، اما در کل باید فضا را به سمتی ببریم که هرگونه تصمیم گیری درخصوص ارز ترجیحی معیشت مردم به ویژه نظام حمایتی برای دهک های پایین و اقشار کم درآمد جامعه با مشکل مواجه نشده و معیشت آنها تضمین شود.

وی افزود: دولت نیز در این نشست تاکید کرد که آمادگی لازم را درخصوص تامین معیشت اقشار کم درآمد جامعه در صورت حذف ارز ترجیحی را دارد و مابه ازای تغییر وضعیت ارز ترجیحی را در قالب نقدی یا بن کالا به آنها پرداخت خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.