صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ۲۰ شرکت آرژانتینی برای فعالیت اقتصادی به ایران می‌آیند
۲۰ شرکت آرژانتینی برای فعالیت اقتصادی به ایران می‌آیند

در دیدار کاردار آرژانتین در تهران با غلامحسین شافعی مطرح شد

۲۰ شرکت آرژانتینی برای فعالیت اقتصادی به ایران می‌آیند

رئیس اتاق ایران در دیدار با کاردار جمهوری آرژانتین در تهران، شرایط را برای همکاری دو کشور در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه آب و کشت‌فرسرزمینی مهیا دانست و بر لزوم توسعه همکاری‌ها تاکید کرد.

خورخه ماریانو جردن، کاردار جمهوری آرژانتین در تهران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، شافعی با اشاره به موقعیت و ظرفیت اقتصادی آرژانتین، گفت: کشور آرژانتین، کشور بزرگ و پهناور است با مجموعه‌ای از تنوع در حوزه کشاورزی و صنعتی که برای بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه جدی است. مناسبات اقتصادی ایران گرچه در طول چند سال گذشته کاهش یافته، ولی قطع نشده است. البته ما کالاهایی از آرژانتین را در بازار ایران داریم که از کشورهای ثالث وارد می‌شود ولی در آمار حجم تجارت ایران با آرژانتین محاسبه نمی‌شود.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: مثلاً در بازار ایران حبوبات آرژانتین به‌وفور عرضه می‌شود که به‌طور مستقیم از آرژانتین وارد نمی‌شود بلکه از کشورهای اطراف وارد ایران می‌شود. مشکل حمل‌ونقل مستقیم میان دو کشور از موانع اصلی تجارت است.

شافعی گفت: ما در مورد بعضی از محصولات مثل سویا ظرفیت همکاری خوبی با آرژانتین داریم. از نظر تنوع محصولات هم البته می‌توان کالاهای دیگر را بررسی کرد؛ امکان همکاری برای دو کشور وجود دارد.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: من خبری را شنیده‌ام اما در مورد صحت و سقم آن نمی‌توانم اظهارنظر کنم؛ اینکه یک شرکت کشتیرانی آرژانتینی اعلام آمادگی کرده تا خط کشتیرانی‌ای را بین دو کشور فعال کند. این خیلی اتفاق مهمی است و در صورت راه‌اندازی این خط مستقیم، حجم تجارت دو کشور تغییر خواهد کرد.

شافعی تصریح کرد: یکی از مسائلی که توسط تشکل اقتصادی ایران بررسی می‌شود، کشت فراسرزمینی، یعنی استفاده از آب و خاک کشورهای دیگر مثل آرژانتین است. در این زمینه امکان همکاری خوبی وجود دارد.

به‌گفته رئیس اتاق ایران در آینده احتمالاً شرایط تغییر می‌کند و امکان گسترش مناسبات با کشورهایی مثل آرژانتین فراهم می‌شود؛ امیدواریم در این شرایط فعالان اقتصادی دو کشور را به هم متصل کنیم و از این موقعیت برای افزایش مبادلات تجاری استفاده کنیم.

شافعی تصریح کرد: فعالان اقتصادی دو کشور اطلاعات کافی از ظرفیت اقتصادی هم برای همکاری ندارند؛ باید مبادله اطلاعات در این زمینه در اولویت قرار گیرد. اتاق ایران آماده همه‌گونه حمایت برای توسعه روابط اقتصادی در بخش خصوصی است.

در ادامه کاردار آرژانتین در تهران گفته‌های خود را در سه محور مطرح کرد: نکته اول اینکه ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور ایران و آرژانتین وجود دارد. روابط بازرگانی ما پایین است ولی الان فضایی برای بهبود روابط اقتصادی وجود دارد. شما درباره تبادل دو جانبه اطلاعات هم به درستی اشاره کردید که نیاز به تکمیل شدن هست. به من دستور داده شده که بتوانم شرایط را بهتر کنم؛ برای همین باید از وزارت خارجه تشکر کنم.

او ادامه داد: نکته دوم من درباره همان ظرفیت‌های مورد اشاره شماست؛ آرژانتین ظرفیت بالایی دارد؛ در آرژانتین محصولات زیادی تولید می‌شود، از کشاورزی تا بازرگانی می‌تواند مورد همکاری دو ظرف باشد. جمعیت آرژانتین حدود ۴۵ میلیون نفر است، اما در کشور ظرفیت تولید غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر وجود دارد. در شهرهای مختلف تجارت با کشتی انجام می‌شود.

خورخه ماریانو جردن گفت: نکته سوم این است که بخش بزرگی از وظیفه من، بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور است؛ اینکه بتوانم بازارهای بیشتر و متنوع‌تری برای تجارت عمقی فراهم کنم.

او ادامه داد: همان نکته‌ای که با درایت اشاره کردید این است که نیاز داریم که دانش و اطلاعات خود را در میان دو کشور افزایش دهیم. آرژانتین زمین‌های حاصلخیزی دارد و این ظرفیت کمتر شناخته شده در جهان است. از طرفی در آرژانتین مشابه ایران، بخش مهمی از اقتصاد کشور دانش‌بنیان است؛ در حوزه صنعتی این موضوع اهمیت بالایی دارد. ما اگرچه تجارت بالایی با ایران نداریم ولی دانش پیچیده و فنی را در حوزه خدمات، بخش کشاورزی و دامپزشکی داریم.

کاردار آرژانتین در تهران تصریح کرد: من تلاش می‌کنم با انجمن و اتحادیه‌های مختلف فعال در حوزه برنج، دانه روغنی و قطعات خودرو، موبایل و فین‌تک در ارتباط باشم، تا زمینه همکاری را با ایران فراهم کنم.

او تاکید کرد: آرژانتین ظرفیت خوبی در حوزه گوشت وجود دارد، ما در این حوزه تجارتی نداریم. من فکر می‌کنم برخی سوءتفاهم‌ها به دلیل نبود اطلاعات کافی از ظرفیت هم‌دیگر است؛ من سعی می‌کنم این مشکلات را برطرف کنم.

به‌گفته کاردار آرژانتین در ایران، سفارت آرژانیتن در ایران با تیم کوچکی کار می‌کند، ولی برای ۲۰۲۲ تلاش می‌کنیم شرکت‌های آرژانتینی به ایران بیایند؛ آن‌ها مدتهاست که با ایران کار نمی‌کنند و می‌توانند دوباره همکاری خود را شروع کنند.

او تاکید کرد: من می‌خواهم ۲۰ شرکت را بین اتاق‌های بازرگانی ایران و آرژانیتن به صورت دوجانبه فعال کنم و می‌خواهم پلی بین بخش‌های تولیدکننده باشم. برای همین سعی می‌کنم در بین این شرکت‌ها تولیدکننده هم باشد. امیدوارم این کارها انجام شود. امیدوارم دفعات زیادی به اتاق بازرگانی ایران بازگردد و همکاری جدی‌ای را در آینده شروع کنیم و من فرد عملگرایی هستم و فقط حرف نمی‌زنم.

بعد از آن شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: اهدافی که مطرح شد بسیار جای خوشحالی دارد. اینکه در روابط ایران و آرژانتین مسائل اقتصادی برای شما در اولویت است، برای فعالان اقتصادی دو کشور بسیار مهم است. محصولاتی مانند برنج، دانه روغنی و قطعات خودرویی در ایران بازار مناسبی دارد و این اقلام در حجم بالایی به کشور وارد می‌شود؛ جاذبه‌های آرژانتین می‌تواند فعالان اقتصادی ایران را به آن سمت هدایت کند. مثلاً ما هر سال مقدار قابل توجهی از برزیل گوشت وارد می‌کنیم؛ می‌توانیم با آرژانتین هم این کار را شروع کنیم.

او ادامه داد: ایران در حوزه کشاورزی و دامپروری ظرفیت همکاری دارد؛ در حوزه کشاورزی با خشکسالی‎هایی روبروییم، استفاده از دانش نوین کشاورزی موضوع مورد علاقه ما برای همکاری با کشورهای دیگر است.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ایده کار با ۲۰ شرکت آرژانتینی در ایران خیلی خوب است، ما هم می‌توانیم ۲۰ شرکت را در ایران انتخاب کنیم و این همکاری سرآغاز موفقی برای توسعه روابط اقتصادی خواهد بود. ما با علاقمندی آماده استقبال هستیم و هر موقع لازم باشد، برنامه پیشنهادی را بررسی می‌کنیم. منتظر دیدارهای بعدی با شما هستیم تا با هم ایده کار ۲۰ شرکت را عملیاتی کنیم.

کاردار سفارت آرژانتین در ایران گفت: ما به لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی داریم، ولی الان به لحاظ زمانی نزدیک به جام‌جهانی هستیم. مردم عادی و تجار زیادی از این رویداد استقبال می‌کنند و آن فرصت خوبی برای آشنایی تجار با هم خواهد بود.

خورخه ماریانو جردن گفت: قرار است این شرکت‌ها به ایران بیایند که محور اصلی مأموریت من خواهد بود. البته من با وزارت امور خارجه هم در تماس هستم و سعی می‌کنم دیداری با سازمان دامپزشکی ایران داشته باشم و امیدوارم این دیدار کلیدی برای باز کردن بازار گوشت در ایران باشد. امیدوارم برای حل این مسائل فعالانه کمک کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.