چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ دلار در سراشیبی
نرخ  دلار در سراشیبی

در صورت توافق برجامی دلار تا چه عددی سقوط می‌کند؟

نرخ دلار در سراشیبی

کسب و کار نیوز- برخی از از معامله گران بازار دلار با توجه به پالس های مثبت از مقر مذاکرات وین معتقدند که احتمال افت قیمت دلار در بازار وجود دارد. البته بازار ارز تهران شاهد افزایش قیمت دلار بود. این اسکناس آمریکایی توانست ۳۰۰ تومان بالا برود و با ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شود. قیمت درهم نیز روز گذشته همزمان با رشد قیمت دلار وارد فاز صعودی شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فضای بازار ارز تهران این روزها پر از اخبار مثبت برجامی است و طرف های مذاکره کننده از رسیدن مذاکرات هسته ای به مرحله نهایی سخن گفته اند. در همین راستا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود در مسیر مذاکرات گشایش هایی اتفاق افتاده و برجام به ایستگاه پایانی رسیده است. در کنار این خبر یک ادعای جدید درباره مذاکرات توجه ها را به خود جلب کرد. روزنامه الاخبار از احتمال آزاد سازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی دو تابعیتی در ایران خبر داده بود.

برخی از از معامله گران بازار دلار با توجه به پالس های مثبت از مقر مذاکرات وین معتقدند که احتمال افت قیمت دلار در بازار وجود دارد؛ به عقیده آنها در صورتی که اخبار قطعی تری از برجام مخابره شود قیمت دلار به سمت ۲۶ هزار و ۲۰۰ و در نهایت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان حرکت خواهد کرد. البته عده ای دیگر از بازیگران دلاری می گویند که ظرفیت کاهش قیمت دلار توسط اخبار برجام تکمیل شده و در صورت توافق هم نباید انتظار کاهش قیمت دلار به زیر کانال ۲۵ هزار تومان را داشت. قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز گذشته بر روی ۷ هزار و ۲۲۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی ۱۰ تومان افت را نشان می دهد. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم  نزولی است.

قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی بر روی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی سه شنبه شب ۵۰ تومان افت کرده بود. در معاملات پشت خطی سه شنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان قرار داشت. بنابراین معامله گران قیمت دلار در بازار ارز را نزولی پیش بینی کرده اند. در معاملات پشت خطی دلار هرات  با ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد که نسبت به قیمت  سه شنبه شب ۱۵۰ تومان بالا رفته بود. در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال افزایش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  پنجشنبه ۲۱  بهمن بر مدار صعود قرار می گیرد.

دو مانع ریزش قیمت دلار

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

اگر بحث لایحه بودجه برای مجلس مطرح نبود و دلار ۲۳ هزار تومانی برای بودجه در نظر گرفته نشده بود می توانستیم به آثار روانی برجام امید بیشتری داشته باشیم. یعنی اگر نرخ دلار را برای بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان در نظر نمی گرفتند آثار روانی ناشی از اخبار برجام می توانست نرخ دلار را به زیر ۲۳ هزار تومان نیز کاهش دهد. از طرفی در صورت توافق حتی نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نیز می رسید. اما دولت با برنامه های خود تصمیم ندارد که دلار به زیر ۲۳ هزار تومان کاهش یابد.

البته ممکن است دلار بعد از توافق برجام کف ۲۳ هزار تومان را نیز داشته باشد اما دولت با آگاهی این نرخ را بالاتر نگاه خواهد داشت چراکه تمام هزینه های سال ۱۴۰۱ بر مبنای دلار ۲۳ هزار تومانی بسته شده است. اگر قرار باشد نرخ ارز از نرخ بسته شده در بودجه سال آینده پایین تر برود معادلات بهم می خورد. همچنین برای بورس هم دلار با نرخ پایین خطرناک است. اگر نرخ دلار به قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برسد اتفاقات مهمی در بورس شکل خواهد گرفت. این اتفاقات هم برای مردم، هم برای دولت و هم برای مجلس خوشایند نخواهد بود. چراکه شرکتهای صادرات محور، ارز خود را در بازار آزاد و نیما با قیمتی بالاتر از این نرخ ها می فروشند. این موضوع شاخص بورس را در این وضعیت کنونی نگاه داشته است.

اگر قرار باشد نرخ ارز از نرخ تعیین شده پایین تر برود شاخص بورس به زیر یک میلیون می رسد. بنابراین دولت با آگاهی از تمامی این اتفاقات تصمیمات قطعی خود را گرفته است. بازار سرمایه  نمی تواند در مقابل تبعات کاهش نرخ ارز پاسخگو باشد. امروز سهامداران درگیر بورس شده اند. این افراد با تبلیغات دولتی ها به بورس آمدند و اگر شاخص از این عدد پایین تر برود تبعات خوبی ندارد. تجمعاتی که امروزهم شاهد آن هستیم بیشتر و بیشتر خواهد شد. دولت این را نمی خواهد. البته خود دولت هم در شرکتهای بورسی عمده در بورس دارد. پس بورس تنها به مردم مربوط نمی شود. ۸۰ درصد شرکت هایی که در بورس هستند حاکمیتی هستند. بنابراین اگر قرار باشد شاخص بورس پایین بیاید دولت هم ضرر می کند. بنابراین نرخ دلار نباید پایین بیاید.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.