صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / آغاز عرضه برنج با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
آغاز عرضه برنج با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

از امروز صورت می گیرد؛

آغاز عرضه برنج با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سوداگری‌ها در بازار اقلام اساسی، سرآغازی برای عرضه گسترده این اقلام از طریق فضای مجازی آن هم بدون واسطه شد.

عرضه اینترنتی برنج و سیب زمینی آغاز شد. نوع جدید عرضه ای که هرچند به علت وجود گرانی در برخی محصولات آغاز شد اما مقدمه ای برای حذف دلالان و برهم زنندگان بازار اقلام اساسی هم هست.

به علت خشکسالی در هنگام کشت برنج از ابتدای سال قیمت برنج مرتب در حال افزایش بود.

آمارها نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج طارم در ابتدای فصل برداشت ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان بود که با جهش چشمگیر به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

 مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و در راس آن وزیر جهاد کشاورزی می گوید که تولید بواسطه خشکسالی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما در مقابل انجمن واردکنندگان برنج نظر دیگری دارد.

 در مدت ممنوعیت واردات به سبب حمایت از تولید داخل، بازرگانی داخلی اقدام به عرضه ۱۰۰ هزار تن برنج کرد.

دلال باعث گرانی برنج شد نه خشکسالی

خاکزاد مشاور نظام صنفی می گوید: امسال کاهش تولید برنج در حدی نیست که بتواهد تاثیر جدی بر بازار بگذارد و اختلاف ۷۰ تا ۷۵ درصدی برنج با استان های شمالی ناشی از سودجویی دلالان و واسطه گران است.

با توجه به اذعان انجمن تولیدکنندگان برنج مبنی بر کاهش ۱۰ تا ۱۸ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، جای این سوال مطرح است که علت گرانی چشمگیر برنج در بازار چیست؟

هر چند انجمن تولیدکنندگان برنج معتقدند که شبکه های نظارتی خود را به خواب زدند چرا که تنها قیمت برنج نیست که با استان های شمالی اختلاف معنادار دارد، بلکه کیفیت در تهران به سبب ۱۰ تا ۱۲ درصد ناخالصی اختلاف دارد که کسی پاسخگو نیست.

در سمتی دیگر از سودجویی ها، سیب زمینی به علت سیل در کرمان نیز دوار خسارت شده و آن هم به جرگه گرانی ها پیوست.

سیب زمینی نو بیست روز دیگر به بازار می آید

هر چند با تغییر فصل طبق روال همه ساله قیمت سیب زمینی به سبب هزینه های انبار بالاست، امسال بنابر گفته اتحادیه میوه و سبزی صادرات هم مزید بر علت شده تا قیمت دچار نوسان شود که با ورود محصول نو طی ۲۰ تا ۲۵ روز آینده انتظار می رود بازار به آرامش برسد.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید که هم اکنون ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها موجود است و سیب زمینی مناطق خوزستان و جیرفت به زودی در بازار عرضه می شود که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم.

ساداتی نژاد با تاکید بر این موضوع که رفتارهای سوداگران نباید بر بازار مصرف اثر بگذارد، گفت: کشاورزی بنگاه اقتصادی است که واردات و صادرات هر دو در کنار یکدیگر باید باشد، کمااینکه برای جلوگیری از رفتارهای سوداگرانه و تنظیم بازار داخل واردات ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی در دستور کار قرار گرفته است.

۱۵۰ هزار تن عرضه برنج طی یک ماه

سیف مدیرعامل بازرگانی دولتی از توزیع ۱۵۰ هزار تن برنج توسط شبکه های توزیع از اول بهمن خبر داد و گفت: در حوزه ذخایر برنج خارجی هیچ‌گونه مشکلی نداریم و برای حفظ آرامش بازار، توزیع برنج وارداتی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی قیمت هر کیلو برنج پاکستانی را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

بنابر آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۳ میلیون تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که بنابر گفته مدیرعامل بازرگانی دولتی تولید برنج از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته که کمبود عرضه منجر به ایجاد شوک بازار و گرانی قیمت در بازار شده است.

رضازاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی می گوید: با توجه به عدم کمبود برنج و ذخایر ۳۰۰ هزارتنی برنج ایرانی در مازندران و گیلان، عرضه گسترده برنج توسط اتحادیه و فروشگاه های زنجیره ای آغاز می شود.

احتمال وجود انبار احتکار برنج وجود دارد

بنابر اظهار نظر برخی فعالان بازار مبنی بر احتکار برنج در انبارهای شمال، بازرسی جز وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که در این راستا زنجیره تولید و توزیع برنج از مزرعه تا مراکز فروش مورد رصد قرار گرفته و هم اکنون به این کار مشغولیم و افزایش نظارت‌ها در دستور کار است.

 بنابر تصمیمات اخیر قرارگاه امنیت غذایی مقرر شده که ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی از مزارع گواهی شده خارج از کشور تحت نظارت سازمان حفظ نباتات برای مصارف صنعتی، خوراکی و بذری وارد می شود که با قیمت ۱۰ هزار تومان از روز شنبه در سطح میادین عرضه شده است.

 همچنین قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد:برای تنظیم بازار، توزیع برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از پنجشنبه آغاز خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.