صفحه اصلی / اسلایدر / پشت پرده گرانی گوشت قرمز
پشت پرده گرانی گوشت قرمز

چرا قیمت گوشت همچنان خیلی بالاست؟

پشت پرده گرانی گوشت قرمز

کسب و کار نیوز- در حالی وزیر جهاد کشاورزی معتقد است هیچ گونه کمبودی در عرضه گوشت قرمز گوسفند و گاوی در کشور وجود ندارد اما سوداگری و واسطه‌گری عامل گرانی گوشت قرمز در روزهای اخیر شده است. همچنین با توجه به افزایش مصرف گوشت و پروتئین در فصل سرما، اختلالات حمل و نقل ناشی از بارش برف منجر به کمبود عرضه دام و التهاب قیمت در بازار گوشت قرمز شده است. رییس شورای تامین دام کشور می گوید: اکنون کشور با مازاد جمعیت دامی سبک و سنگین روبه‌روست، اما برخی به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز داخلی هستند تا بتوانند راهی برای واردات آن ایجاد کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فعالان حوزه گوشت دام اعتقاد دارند دلیل افزایش قیمت به بالا رفتن قیمت نهادهای دامی باز می گردد. از سوی دیگر برخی معتقدند صادرات موجب گرانی بیش از اندازه گوشت قرمز شده است. این در حالی است که ایران می‌تواند سالانه تا یک میلیون راس دام برای صادرات آماده کند اما از مهر ماه تاکنون کمتر از ۲۰هزار راس دام صادر شده است. بنابراین می‌توان گفت که صادرات هیچ دخالتی در افزایش قیمت گوشت ندارد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی می گوید: صادرات دام در گرانی گوشت تاثیری ندارد، زیرا مقداری نیست که موثر باشد. برف و یخبندان منجر به اختلال در رفت و آمد و در نهایت گرانی گوشت شده است. به گفته دماوندی نژاد، افزایش قیمت گوشت ارتباطی به صادرات دام ندارد، زیرا صادرات دام مقداری نیست که بتواند در بازار تاثیر بگذارد.

نادر پرور سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفته است یکی از دلایل خیلی مهم و تأثیرگذار در افزایش قیمت گوشت در کشور و استان بحث صادرات دام زنده به خارج از کشور بود. هدف دولت از این صادرات در این موقع از سال حمایت از دامداران عشایر است و دام‌های نر و پروار عشایر صادر می‌شود تا بتوانیم با این کار در واقع از دام‌های مولد عشایر حمایت شود.

اما علت افزایش قیمت گوشت قرمز از نظر رییس اتحادیه فروشندگان گوشت و مرغ صادرات است و با وجود جلوگیری از صادرات اما گوشت را به صورت قاچاق صادر می‌کنند. سید اصغر حسینی بهارانچی درباره علت افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: علت افزایش قیمت گوشت قرمز صادرات است و با وجود جلوگیری از صادرات گوشت اما گوشت را به صورت قاچاق صادر می‌کنند. وی افزود: نرخ گوشت سراسری است و از اواسط دی‌ماه به آسانی قیمت آن را افزایش دادند و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان است و نسبت به دو هفته گذشته افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است.

رییس اتحادیه فروشندگان گوشت و مرغ اهواز با اشاره به قیمت مرغ و تخم‌مرغ گفت: قیمت مرغ در بازار نسبت به دو هفته گذشته تغییری نکرده و در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین هر عدد تخم‌مرغ وارداتی ۱۴۰۰ تومان، هر عدد تخم‌مرغ داخلی ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ تومان قیمت دارد.

حسینی بهارانچی درباره وضعیت بازار ماهی تصریح کرد: ماهی قیمت ثابتی ندارد و انواع ماهی توسط عمده فروشان ماهی قیمت‌گذاری می‌شود. علت این افزایش قیمت‌های اخیر در بازار نیز بارندگی‌ها، وزش باد و سرما و طوفانی بودن دریا و کاهش صید است و به این جهت کمبود ماهی در بازار وجود دارد؛ مثلا ماهی شوریده اکثر روزها در بازار وجود ندارد. وی درباره کمبود فرآورده‌های دامی در بازار گفت: همه اقلام شامل مرغ، گوشت و تخم‌مرغ به فراوانی در بازار وجود دارند و در این زمینه‌ها کمبودی نداریم. توان خرید مردم در خصوص این اقلام، پایین و بازار راکد است و به این علت کمبودی در بازار وجود ندارد.

برخی گزارش ها اما حاکی از این است که قیمت گوشت گوسفندی در میادین تهران ۲۵ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است. بر اساس آخرین نرخنامه عرضه گوشت گوسفندی عرضه این محصول در میادین میوه و تره بار ۲۵ درصد ارزان تر از سطح شهر است. راسته با استخوان تازه گوسفندی هر کیلوگرم ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان، ران تازه گوسفندی هر کیلوگرم ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سردست تازه گوسفندی هر کیلوگرم ۱۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، کف‌دست تازه گوسفندی هر کیلوگرم ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، دُمبالچه تازه گوسفندی هر کیلوگرم ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان، قلوه‌گاه تازه گوسفندی هر کیلوگرم ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان، لاشه کامل یا شقه گوسفندی هر کیلوگرم ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و گوشت چرخ‌کرده مخلوط هر کیلوگرم ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان.

درهمین رابطه رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بارندگی‌های غرب کشور باعث شد دامداران نتوانند دام‌  خود را به میادین برسانند و همین مسئله باعث کمبود دام در بازار شد در نهایت این کمبود ایجاد تورم کرد و قیمت گوشت افزایش قیمت را تجربه کرد.

علی ملکی اضافه کرد: اگر خروج دام به اندازه مجوز صادر شده، باشد و این مساله کنترل شود تأثیر خاصی بر بازار ندارد اما صادرات بیش از مجوزهای صادر شده بازار را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه از جمله دلایل افزایش قیمت قرمز می‌توان به بارندگی‌های غرب کشور اشاره کرد، افزود: این مساله منجر به مختل شدن حمل و نقل شده، در استان‌هایی که بارندگی وجود دارد میادین برای عرضه دام تشکیل نمی‌شود و به همین دلیل با کمبود عرضه مواجه هستیم. ملکی ادامه داد: همین اتفاقات منجر به افزایش هزینه‌های جانبی از جمله کرایه حمل و دلالی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ /افتتاح یک ابر پروژه چند منظوره در سریلانکا

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت با اشاره به سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.