صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / فشار قیمت‌های صعودی برای لغو سریع‌تر تحریم نفت ایران
فشار قیمت‌های صعودی برای لغو سریع‌تر تحریم نفت ایران

کارشناسان بازار جهانی ارزیابی کردند

فشار قیمت‌های صعودی برای لغو سریع‌تر تحریم نفت ایران

معامله گران بازار جهانی نفت می گویند سیگنالهای جدید از به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام می تواند روند صعودی قیمتهای نفت را مهار کند.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، انتظار می رود پیشرفتی که واشنگتن و تهران برای احیای برجام داشته اند، زمینه ساز افزایش عرضه نفت شود. اگر آمریکا تحریمها علیه ایران را لغو کند، صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به عرضه جهانی می افزاید.

جان کیلداف از شرکت اگین کپیتال در نیویورک به رویترز گفت: این گمانه زنی وجود دارد که روند صعودی قیمتها، بعضی از معافیت از تحریمها را تشویق می کند.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ پس از به اجرا درآمدن توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، به دو میلیون بشکه در روز افزایش یافت و در سال ۲۰۱۸ به ۲.۸ میلیون بشکه در روز اوج پیدا کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریمهای ضد ایرانی را با هدف صفر کردن فروش نفت بازگرداند. واشنگتن معافیت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه به بعضی از کشورها و شرکتهایی داد که تحت برجام نفت ایران را خریداری می کردند تا مهلت پیدا کنند به مبادلاتشان خاتمه دهند.

ایران از بازگشت به میز مذاکره برای گفت و گو درباره توافق هسته ای جدیدی که مورد نظر ترامپ بود خودداری کرد و وعده داد با وجود تحریمها، هر میزان که بتواند نفت خواهد فروخت. آمار رسمی از صادرات نفت ایران منتشر نمی شود و برآوردهای مختلف بر اساس رهگیری نفتکشها وجود دارد.

چین که بزرگترین مشتری نفت ایران است، در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرد با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان می کرد. طبق گزارش منابع ثانویه، واردات نفت چین از ایران در ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰ هزار بشکه در روز و در مارس به یک میلیون بشکه در روز رسید اما در آوریل دوباره کاهش یافت. با این حال ماه جاری برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر سال ۲۰۲۱ مجموعا ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ همزمان با ادامه مذاکرات وین است.

آمریکا جمعه گذشته برخی از معافیتها از تحریمها برای ایران را به منظور فراهم کردن امکان پروژه های همکاری هسته ای بین المللی احیا کرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: این معافیت برای فراهم کردن امکان مذاکرات فنی درباره احیای توافق ضروری بود اما سیگنال این نیست که آمریکا در آستانه رسیدن به توافق برای احیای برجام است.

راب مالی، نماینده آمریکا برای امور ایران یکشنبه شب به شبکه ام اس ان بی سی گفت: رئیس جمهور بایدن از ما می خواهد در وین مذاکره کنیم. این نشانه یا نماد باور ماست که برجام نمرده است و باید احیا شود زیرا به نفع ماست.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با وجود سیگنالهایی از پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا، افزایش یافت و نفت برنت به بیش از ۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.