صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تولید برق در پاییز امسال نسبت به سال قبل ۱۸,۶ درصد گران‌تر شد
تولید برق در پاییز امسال نسبت به سال قبل ۱۸,۶ درصد گران‌تر شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد

تولید برق در پاییز امسال نسبت به سال قبل ۱۸,۶ درصد گران‌تر شد

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد: میانگین قیمت دریافتی نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل، ١٨.٦ درصد افزایش داشته است.

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل زا گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در پاییز امسال تورم سالانه تولیدکننده برق به ۳۰,۶ درصد رسیده است. اگرچه این عدد نسبت به تورم سالانه در تابستان امسال، ٧.١ درصد کاهش داشته اما همچنان افزایشی است. همچنین تورم سالانه تولیدکننده برق نسبت به تورم سالانه این بخش در فصل تابستان، برای اوج‌بار ۲۸، میان‌بار۳۴.۹ و کم‌بار ٢۴.۴ بوده است.

بر اساس این گزارش در پاییز امسال تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برق به ١٨.۶ درصد رسیده که نسبت به تورم نقطه‌به‌نقطه این بخش در تابستان ٠.۴ درصد کاهش داشته است. این عدد به این معناست که میانگین قیمت دریافتی از سوی نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل، ١٨.۶ درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه در این فصل نسبت به تورم نقطه به نقطه در فصل قبلی، برای ساعات مختلف اوج‌بار ۲۰,۷ ، میان‌بار۲۰.۵ و کم‌بار ١٣.۴ بوده است.

همچنین تورم فصلی در پاییز امسال به ۶.٩ درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی تابستان امسال، ۶.٨ درصد افزایش دارد. در این فصل، تورم فصلی نسبت به تورم فصلی تابستان، برای اوج‌بار۴,۷، میان‌بار ۶.۹ و کم‌بار٨.۵ درصد بوده است.

گران‌تر شدن برق نیروگاه‌ها به عنوان یک عامل تورمی در هزینه های تمام شده کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خود را نشان خواهد داد. این در حالی است که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت قرار است با حذف یارانه مربوط به مصرف برق واحدهای صنعتی و تولیدی قیمت برق مصرفی آنها را واقعی کند. بنابراین باید در انتظار تشدید اثرات افزایش قیمت برق بر هزینه تمام‌شده واحدهای صنعتی و تولیدی باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.