صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه رونق در بازار مسکن
زمزمه رونق  در  بازار مسکن

توافق برجامی می تواند مسکن را از رکود خارج کند؟

زمزمه رونق در بازار مسکن

کسب و کار نیوز- بازار مسکن نیز همانند دیگر بازارهای موازی خود، ماههاست چشم به نتیجه مذاکرات، احیای برجام و لغو تحریم ها دوخته است. داد و ستد و معامله در بازار مسکن به کمترین میزان خود رسیده و مصرف کننده واقعی با همان توجیه کاهش قیمت در صورت لغو تحریم ها، خرید و فروشی انجام نمی دهد. سرمایه گذاران نیز از بازار مسکن تا حدود زیادی کنار کشیده اند و پول در بازارهای موازی دیگر هزینه شده است.

شایلی قرائی

به گزارش  کسب و کار نیوز ، اما در بازار مسکن درحالی سیگنال ها حکایت از تحرکات جدید در بازار دارد که دوره رکودی نشان می دهد فعلا نباید انتظار تغییرات رونق و بهبود را به این زودی ها شاهد باشیم. هر چند که فعالان مسکن بر این باورند در صورت توافق برجامی وین هر چه زودتر می توانیم از مرز رکود وارد اتفاقات جدید در بازار مسکن باشیم. به گفته آنان زمزمه های تغییر با گمانه زنی ها در خصوص توافق احتمالی برجام و عملیاتی شدن بخش اجرا در طرح نهضت تولید ملی مسکن در سال آینده می‌تواند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

راه برون رفت مسکن از رکود

منصور غیبی، کارشناس مسکن

مذاکرات فارغ از نتایج مستقل به تنهایی نمی تواند تاثیری بر رونق یا رکود بازار مسکن داشته باشد. شاکله و بدنه اصلی اقتصاد ملی ما از آیتم های مختلف اقتصادی نشات می گیرد. یعنی مذاکرات به تنهایی نخواهد توانست تاثیر خاصی بر بازار مسکن داشته باشد. تمامی شاخص های اقتصادی بر بازار مسکن موثر هستند. نتیجه اینکه زمانی مسکن می تواند به تعادل و رونق داد و ستد برسد، از تولید به مصرف شود و کاهش سوداگری اتفاق بیفتد که کل اقتصاد به صورت موازی و یکدست شکوفا شود.

در غیر این صورت و در صورت عدم مدیریت بازارهای موازی اقتصاد مسکن، عوامل بیرونی مانند مذاکرات و سیاست های بین المللی نمی توان انتظار داشت اقتصاد مسکن به صورت خود شکوفا و به تنهایی به اوج رسیده و به شرایط آرمانی بازگردد. پس زمانی که کل اقتصاد شکوفا شود انتظار رونق را برای بازار مسکن خواهیم داشت. تمامی بازارهای موازی با یکدیگر درگیر هستند و این یعنی کل اقتصاد باید یکدست شود.

اما در شرایط فعلی کاهش تقاضای مصرفی و کاهش تقاضای معامله گرانه را داریم. البته این اتفاقات طبیعی است چراکه همه در انتظار نتایج مذاکرات و تبادلات اقتصادی موازی هستند. اما بازار مسکن شب عید با کاهش طبیعی همراه خواهد بود. نسبت به ماه های گذشته وضعیت بهتر می شود چراکه تقاضای مصرفی افزایش نسبی خواهد داشت. اما این اتفاق نوید رونق برای سالهای بعد را نمی دهد. زمانی برای سال آینده می توان امید رونق و داد و ستد را داشت که معادلات اقتصادی و عوامل درونی و بیرونی موازی باهم نیز مثبت باشند. این فرآیند می تواند نوید رونق در بازار مسکن در سالهای آینده را بدهد.

این در حالی است که تقویت تقاضا به منابع مالی و غنای ثروت در جامعه بر می گردد. سیاست گذاران باید مردم را داراتر و غنی تر کنند. با این اقدام تقاضا برای حوزه اقتصاد مسکن تعریف شده و نیازها از این طریق برطرف می شود. درست است که تسهیلات مسکن و حمایت های دولتی هم خوب است و نمی توان آن را انگار و نفی کرد اما راه برون رفت از مشکلات و رفع نیازهای اصلی مردم نیست. اینکه هر از گاهی تسهیلاتی برای طرف تقاضا تعریف کنیم و نتیجه ای که انتظار می رود را هم از آن نگیریم، اقدام مناسب نیست. وام ودیعه مسکن چقدر توانست مشکل مردم در بازار مسکن را حل کند. از سوی دیگر باید برای طرف عرضه نیز تمهیداتی ارایه کرد. دولت می بایست حمایت و تسهیلات را برای  پیمانکاران و انبوه سازان خوب و کار درست در نظر بگیرد.

انبوه سازان برای ساخت و ساز و عرضه ملک نیاز به پشتیبانی دولت دارند. خرده سازندگان و تولیدکنندگان باید از فضای تولید در بازار مسکن خارج شوند. چون همین خرده تولیدکنندگان موجب افزایش قیمتها هستند. دولت می بایست با اقداماتی خرده تولیدکنندگان را در این شبکه های انبوه ساز تجمیع کند. صندوقهای مالی و فنی در بورس می تواند محلی برای تجمیع خرده سازندگان باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.