صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / با کدام علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کنیم؟
با کدام علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کنیم؟

با کدام علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کنیم؟

مدیر اورژانس بیمارستان سینا با تاکید بر اینکه پس از ابتلا به کرونا نباید در مراجعه به پزشک تاخیر صورت گیرد، در عین حال علائم مهمی را که نشان دهنده زمان مراجعه به مراکز درمانی است را شرح داد.

دکتر حسین کرمانپور، با اشاره به اینکه برخی علائم وجود دارد که با دقت در آنها مراجعه به بیمارستان دیر نخواهد شد، گفت: مهم‌ترین عامل تب است، اگر افراد مبتلا به کرونا تب بالای ۳۸.۵ دارند که با مصرف دارو و پاشویه اندکی کاهش می‌یابد، اما مجددا به سرعت افزایش می‌یابد که اصطلاحا تب سرکش خوانده می‌شود، باید به علائم خود دقت کنند، با بروز این علائم دیگر نمی‌توان بیمار را در خانه نگه داشت و باید به مراکز درمانی مراجعه کند و داروهای بیشتری دریافت کند.

او عامل مهم دیگر در بررسی حال بیماران را میزان اکسیژن خون آنها خواند و ادامه داد: میزان اکسیژن خون طبیعی ۹۴درصد به بالا است؛ اگر فردی به شکل متناوب مثلا هر یک ساعت یکبار اکسیژن خون را اندازه‌گیری کرد و متوجه روند کاهشی درصد اکسیژن خون خود شد، یعنی بیمار باید برای ادامه درمان به مراکز درمانی مراجعه کند تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعداد تنفس در دقیقه بیمار حائز اهمیت است. حالت معمول تنفس کودکان ۵ تا ۱۱ سال ۲۰ تا ۳۰ بار در دقیقه است،‌ اگر تنفس بیشتر شده و به بالای ۳۵ بار تنفس در دقیقه برسد باید به متخصص اطفال مراجعه کنند. در بزرگسالان حالت طبیعی  ۱۲ تا ۱۸ تنفس در دقیقه است اما تا ۲۶ تنفس در دقیقه را هم طبیعی می‌دانیم ولی اگر این عدد  افزایش یابد باید به پزشک مراجعه کنند.

کرمانپور تصریح کرد: تعداد ضربان قلب هم یکی از علائمی است که می‌تواند هشدار دهنده باشد. کسانی که مضطرب نیستند و برای انسان‌های معمولی ۷۰ تا ۹۰ ضربان در دقیقه طبیعی است. در صورتی که این عدد از ۱۰۰ بیشتر شد و مستدام باقی ماند و روند کاهشی نداشت، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مبتلایان به کرونا اسهال و استفراغ مشاهده می‌شود،‌ اظهار کرد: بیمارانی که دچار اسهال شدید می‌شوند که با دارو کنترل نمی‌شود، به دلیل از دست دادن آب بدن خود مستعد حملات بعدی کرونا می‌شوند و باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

او ضعف، بی‌حالی و خواب‌آلودگی غیرعادی را عامل مهم دیگری برای مراجعه به پزشک خواند و بیان کرد: اگر روند طبیعی زندگی فرد مختل شده است و ضعف،‌ بی‌حالی و تعریق شدید داشته و تمایل دارد بیش از حد بخوابد باید به پزشک مراجعه کند؛ چه بسا که قلب،‌ ریه یا میزان اکسیژن خونش دچار مشکل شده باشد. با دقت در علائم ذکر شده و درمان به موقع، حال فرد پس از پنج روز رو به بهبودی می‌رود.

کرمانپور در پایان تاکید کرد: در سویه امیکرون پس از پنج روز انتظار داریم علائم بیمار کاهشی شود، اگر این فرمول رعایت نشود و بهبودی به مرور حاصل نشود، فرد باید به پزشک مراجعه کند؛ زیرا ممکن است در حین ابتلا به کرونا به بیماری‌های دیگری مانند پنومونی، ذات‌الریه، سل و… مبتلا شوند که نیازمند بررسی بیشتر است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.