صفحه اصلی / اسلایدر / سیمان سه نرخی شد
سیمان سه نرخی شد

قیمت سیمان در بازار آزاد پاکتی ۳۵ تا ۴۸ هزار تومان

سیمان سه نرخی شد

کسب و کار نیوز- بازار سیمان و قیمت گذاری آن در ماه های اخیر به یکی از مشکلات خریداران و فروشندگان این کالای اساسی در پروژه های عمرانی تبدیل شده است. گویا وزارت صمت و وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی و با مکاتبه تصمیم گرفتند برق صنایع سیمانی را سهمیه‌بندی کنند. دبیر انجمن سیمان گفته بود وزارت نیرو از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب برای صنعت سیمان محدودیت ایجاد کرده است. آن‌ها ۵۰ درصد برق تولیدکنندگان سیمان را تامین کرده‌اند. به گفته شیخان سهمیه‌بندی برق واحدهای سیمانی بدون اطلاع قبلی انحام شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که گزارش های منتشر شده نیز نشان می دهد سیمان در بورس کالا سه نرخی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سیمان امروز با سه نرخ ۳۹۶ تومان، ۵۴۱، تومان و ۵۱۶ تومان در بورس کالا عرضه شد. البته بحث‌های مربوط به برجام و تحریم‌ها نیز در این بازار مطرح است و مشخص نیست چه سرانجامی خواهد داشت. جدا از این موارد آینده بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های آینده کشور در حوزه مسکن به سیاست‌های مالی و پولی دولت و اقدامات اجرایی آن بستگی دارد.

به گفته فعالان بازار مسکن، افزایش چشمگیر عوامل تولید سیمان و همچنین ارتقای نرخ تمام‌شده تولید این محصول ساختمانی به‌ویژه در بخش انرژی و تامین مواد اولیه از زمان ورود این محصول به بورس کالا تا زمان کنونی دلایل چند نرخی شدن آن است. از سوی دیگر حالا قیمت سیمان در بازار آزاد تقریبا دو برابر شده و نگرانی‌ها از گرانی سیمان در بورس کالا هم افزایش یافته است. باید منتظر ماند و دید آیا سهمیه‌بندی برق و گاز بر قیمت رسمی سیمان هم تاثیر می‌گذارد یا نه.

بر همین اساس، قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا، ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۷ هزار و ۵۰ تومان و ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان است. این قیمت‌ها در شرایطی در بورس کالا دیده می‌شود که هفته گذشته سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه دی‌ماه سیمان در بورس کالا، گفته بود: قیمت‌ها در سیمان کیسه‌ای حدود ۲۵ هزار تومان و در سیمان فله تنی ۳۸۷ هزار تومان ثبات داشت و از زمان عرضه به بورس، حداکثر نوسانات قیمتی سیمان کیسه‌ای بین ۴.۵ تا ۵.۵ درصد بوده است. به اعتقاد او، اکنون و با محدودیت‌هایی که برای برق و گاز کارخانجات اعمال شده، اما همچنان تولید با کف عرضه در بورس ارائه می‌شود.

وی متذکر شده بود: در ماه‌های اخیر با هر بار عرضه سیمان در بورس، بین یک میلیون تا ۱.۲ میلیون تن عرضه شد، در حالی که تقاضا برای آن بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن بوده است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت سیمان در بازار آزاد، از پاکتی ۳۵ تا ۴۸ هزار تومان است. برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند از وقتی سیمان به بورس رفته، هفته‌ای نبوده که قیمت سیمان با هفته قبل از آن نوسان نداشته باشد؛ انگار که طلاست هر هفته یک قیمت.

در همین زمینه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: افزایش هزینه های تولید یکی از اصلی ترین دلایل گرانی سیمان است. هزینه های برق، آب، گاز و… افزایش بسیاری داشته است. بهای حمل و نقل را نیز باید به این هزینه های اضافه کنیم. به همین دلیل قیمت تمام شده سیمان افزایش پیدا کرده است.

عبدالرضا شیخان اضافه کرد: تعادل و ثبات قیمت ها در بازار سیمان در صورت تأمین سوخت و برق پایدار ادامه خواهد داشت. اگر قطع برق بدون اطلاع قبلی در دستور کار باشد به طور حتم واحدهای تولید سیمان با آسیب های بسیاری روبرو خواهند شد. اگر قطع برق و گاز صنایع سیمان ادامه داشته باشد، قیمت سیمان حتما بالا می‌رود. زیرا کارخانه‌های تولیدکننده سیمان مجبورند به جای گاز، مازوت بسوزانند و هزینه حمل‌ونقل مازوت گران است.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.