صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / بسیاری از شالیزارها، کشت دوم برنج ندارند/ تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک از محل تهاتر نفت با چین
بسیاری از شالیزارها، کشت دوم برنج ندارند/ تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک از محل تهاتر نفت با چین

یک مسئول وزارت کشاورزی:

بسیاری از شالیزارها، کشت دوم برنج ندارند/ تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک از محل تهاتر نفت با چین

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: چین یکی از گزینه‌های تهاتر نفت می‌تواند باشد که از محل این تهاتر می‌توان تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک در کشور را محقق کرد.

به گزارش کسب وکا رنیوز به نقل از  اقتصادی ایلنا، نشست خبری علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز برگزار شد در این جلسه وی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۹۶۹ پروژه کلان و خرد در کشور گفت: این پروژه‌ها با اعتبار ۱۲۵۶ میلیارد تومان اجرایی شده است و برای ۱۳ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد شد.

وی با اشاره به اتفاق‌های خوب در حوزه آب و خاک گفت: در ۲۱ هزار هکتار از اراضی سیستم‌های نوین آبیاری راه‌اندازی شده و در دو هزار و ۲۰۰ هکتارآن شبکه‌های فرعی آبیاری ایجاد شده است و ۱۸۲ کیلومتر از قنوات مرمت و بازسازی شده‌اند و در مجموع با اجرای این پروژه‌ها ۶۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به پروژه بزرگ گلستان گفت: در این استان عملیات زهکشی سطحی و زیرزمینی انجام شده است. نتیجه این عملیات این شد که قبل از عملیات اگر در هر هکتار زمین ۸۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شد بعد از عملیات زهکشی برداشت محصول به دو ونیم تن رسیده است. البته در برخی مناطق دیگر برداشت محصول به ۴٫۵ تن در هکتار رسیده است.

اکبری با اشاره به سفرهای رییس جمهور در ۱۲ استان گفت: اعتبارهای لازم برای ۲۰ استان ابلاغ شده است این استان‌ها به ترتیب عبارتند از اردبیل، ایلام، بوشهر، سمنان، فارس، کهلگیلویه و بویراحمد زنجان خوزستان سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی لرستان و یزد. منابع اعتباری در بحث آب و خاک این استان‌ها ابلاغ شده است، سه هزار و ۵۳۴ مییارد تومان برای اجرای مصوبات آب و خاک این استان‌ها در نظر گرفته شده است باید بگویم که این رقم کم‌نظیر است و در این سال ها کمتر شاهد چنین مصوباتی بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تامین آب و انتقال آب با لوله کانال، گفت: اعتبارات ابلاغی پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تا به امروز در کمیسیون تلفیق بررسی شده است اما هنوز در صحن نرفته است و این امکان وجود دارد که در صحن هر اتفاقی رخ بدهد.

وی با اشاره به سه پروژه بزرگ در دولت سیزدهم گفت: پروژه استان‌های شمالی، گیلان مازندران و گلستان جزو پروژه‌های مهم محسوب می‌شود که اگر بتوان آن را محقق کرد میزان تولید محصولات کشاوزری در این استان‌ها چندبرابر خواهد شد. پروژه‌های این استان‌ها شامل تجهیز و نوسازی شالیزارها، خشک‌زارها، زهکشی اراضی، مرمت  بازسازی آب‌بندان‌ها و زیرساخت‌های تولید برنج و کلزا در این استان‌ها است.

وی با بیان اینکه استان‌های گیلان و مازندران در فصل کشت برنج با کمبود آب مواجه هستند گفت: پیش از فصل کشت و بارش‌ها در این استان‌ها بیش از حد است و منابع آب سبز خوبی داریم که باید آنها را مدیریت کنیم تا به خاک آسیب وارد نکند. در سال گذشته ماندابی آب در این اراضی خسارت‌های زیادی را وارد کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹ تا ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از این استان‌ها به دریای خزر سرازیر می‌شود ما باید منابع آب سبز در این سه استان را مدیریت کنیم و با اجرای این پروژه می‌توان این مهم را عملیاتی کرد در سفر اخیر رییس جمهور ۷۰۰ میلیارد تومان به استان گیلان برای تجهیز و نوسازی اراضی ظرف پنج سال آینده تخصیص داده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر منابع آب تامین شود یک میلیون تن تولید برنج افزایش پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود آب باعث شده است بسیاری از شالیزارها کشت دوم برنج نداشته باشند اما با اجرایی شدن این پروژه‌ها می‌توان امیدوار بود که علاوه بر کشت دوم کشت سوم نیز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کلزا کاشته شود.

به گفته اکبری چین یکی از گزینه‌های تهاتر نفت می‌تواند باشد که از محل این تهاتر می‌توان تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک در کشور را محقق کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا برنامه‌های پنجم وششم توسعه در زمینه زهکشی محقق شده است گفت: چهار میلیون هکتار از اراضی کشور شور و قلیایی هستند که باید شوری آن از بین برود. کارشناسان زهکشی در ایران دانش خوبی دارند و در ۶۰۰ هزار هکتار عملیات زهکشی در کشور انجام شده است. بیشترین عملیات در استان خوزستان بوده است. باید بگویم که محقق شدن و اجرای این پروژه‌ها منوط به تامین منابع و اعتبار است. اگر این اعتبار تامین شود ما می‌توانیم آن را محقق کنیم. ما در زهکشی مناطق خشکزار قوی هستیم و کارشناسان ما با قدرت دراین بخش ورود کردند. مشکل ما در زهکشی شالیزارها است که می‌توانیم از تجربیات کشورهای ژاپن و کره در این زمینه استفاده کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.