شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که چندی پیش نیز اعلام شد امکان سفرهای داخلی هم برای تمامی شهروندان کشور میسر نیست. اما در این گزارش اعلام شد مده است آکده توزیع سفر در بین خانوارها به صورت عادلانه رخ نداده است و ۳ برابر شدن سرانه سفر خانوارها به واسطه افزایش سفرها برای «خانوارهای سفرکرده» رخ داده است. این شکاف رفاهی موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینههای سفر باشند. بنابراین اقامت در خانه اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی، کاهش هزینههای مربوط به خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورهای گردشگری نتیجه این وضعیت است که مانع از رخداد پیامدهای مطلوب و مورد انتظار در حوزه گردشگری داخلی شده است.
بنابراین تسهیل در توزیع منابع مالی در جامعه میزبان از گردشگری داخلی (که مبتنی بر الگوی اقامت در خانه دوستان و اقوام است)، افزایش کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفر برای گروهها و دهکهای متفاوت درآمدی، محورهایی است که نیازمند سیاستگذاری و اقدامهای برنامهای مناسب است.
طبق گزارش مرکز آمار منظور از خانوار سفر رفته، خانواری است که حداقل یک عضو آن در دوره آماری مورد بررسی؛ حداقل یک سفر انجام داده باشد، به معنای دیگر اگر یک شخص از خانوار به سفر برود، تمام خانوار سفر رفته محسوب میشود. بنابراین دادههای خانوارها اطلاعات دقیقی از سفر هر شخص بیان نمیکند، اما بر اساس تحلیل کارشناسی، سهم افراد سفر نرفته در بهار حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد تخمین زده میشود. سهم بالای افراد سفر نرفته در مقایسه با برخی کشورهای خارجی میتواند ناشی از عدم برنامه ریزی جامع و هدفمند برای توسعه گردشگری داخلی باشد.
ر طول یازده سال اخیر تعداد خانوارهای سفر نرفته تغییرات نوسانی داشته به طوری که در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ به بیشترین تعداد خود رسیده و بعد از یازده سال تقریباً ثابت مانده ۷/۷ میلیون در سال ۱۳۸۷ و ۸/۷ میلیون در سال ۱۳۹۸ است.
منظور از سرانه سفر خانوارهای سفر رفته، تعداد سفرهای تجربه شده توسط هر عضو از خانوار سفر رفته است. برای مثال سرانه سفر در سال ۱۳۹۸، ۶/۱ بوده یعنی در خانوارهای سفر رفته ۶ سفر تجربه شده است که این ۶ سفر میتواند توسط یک شخص از خانوار و یا تمامی اعضا باشد. به بیان دیگر حدود ۶۶ درصد خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۶ بار سفر رفتهاند، اما ۳۴ درصد از خانوارها هیچ سفری را در بهار تجربه نکردهاند.
با توجه به جدول بالا سرانه سفرهای خانوارهای سفر رفته در طی ۱۱ سال اخیر تقریباً ۳ برابر شده و به سرانه ۶ سفر رسیده است، اما ۸ میلیون خانوار که در طول سالهای اخیر تقریباً ثابت بوده هیچ سفری تجربه نکردهاند، درنتیجه افزایش سفرهای داخلی ناشی از افزایش تعداد خانوار سفر رفته است به عبارتی تعداد خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۸۷ حدود ۱۷ میلیون ۶۰۰ هزار خانوار بوده است و این آمار در سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار رسیده است. در شرایط فعلی که بیشتر خانوارها با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند، حمایت مالی از خانوارهای سفر نرفته، به طوری که هر شخص حداقل یک سفر در سال داشته باشد، بسیار سودمند است. زیرا علاوه بر افزایش ۴۰ میلیون سفر و ایجاد اشتغال و کسب و کارهای وابسته، برکات فرهنگی و اجتماعی فراوانی خواهد داشت.
در یازده سال اخیر سهم سفر با هدف دیدار دوستان و آشنایان سهم ۴۴ درصدی داشته و با اختلاف زیادی نسبت به سایر اهداف پیشتاز مانده است. برای درک بهتر این درصد میتوان به دادههای آماری جهان در سال ۲۰۱۸ مراجعه کرد که به عنوان دومین دلیل اصلی سفر دیدار دوستان و خانواده کمتر از ۲۷ درصد سفرها را تشکیل میدهد.
در همین رابطه یک کارشناس صنعت گردشگری در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: سفر جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردم است. مردم به واسطه شرایط بد اقتصادی می بایست مسافرت را در برنامه سالیانه خود داشته باشند. همچنین مردم باید برای اینکه از روزمرگی خارج شوند حداقل در سال، دو بار به سفر بروند.
بهرنگ پور حسینی اضافه کرد: متاسفانه در سالهای اخیر افزایش هزینه های زندگی بخصوص بخش مسکن موجب شده تا اکثر مردم از هزینه های دیگر زندگی خود بزنند. مسافرت و سفر رفتن نیز از همین گزینه هایی است که به دلیل تورم در بخش های اقتصادی متوجه مردم عادی شده است.
به گفته این فعال صنعت گردشگری مردم عادی در سالهای اخیر کمتر طعم سفر را چشیده اند و همان هزینه را برای پوشش و جبران افزایش تورم در دیگر بخش ها صرف کرده اند. تغییر اجباری رفتار مردم برای سفر رفتن در چند سال اخیر بخصوص دو سال گذشته افزایش داشته است.