صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم روند نزولی چک­‌های برگشتی در آذرماه امسال
تداوم روند نزولی چک­‌های برگشتی در آذرماه امسال

تداوم روند نزولی چک­‌های برگشتی در آذرماه امسال

کسب و کار نیوز- از ابتدای سال جاری تا پایان آذر 1400، نسبت، تعداد و ارزش چک‌­های برگشتی به مبادله ­شده به ترتیب برابر با 9.2 و 12.2 درصد است که نسبت به قبل از اجرای قانون جدید چک، به ترتیب کاهش 40 و 44 درصدی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در آذر ماه امسال در مجموع ۶٫۵ میلیون فقره چک به ارزش ۲۵۸٫۳ هزار میلیارد تومان مبادله ­شده که از این میان ۵۵۴ هزار فقره چک به ارزش ۲۵٫۵ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است، در نتیجه نسبت تعداد و ارزش چک­‌های برگشتی به مبادله­‌شده به ترتیب برابر با ۸٫۵ و ۹٫۷ درصد شده است.

این در حالی است که در آبان ماه امسال، در مجموع ۷٫۱ میلیون فقره چک به ارزش ۲۵۰٫۵ هزار میلیارد تومان مبادله شده و ۶۳۰ هزار فقره چک به ارزش ۳۰٫۵ هزار میلیارد تومان برگشت خورده بود، پس نسبت تعداد و ارزش چک‌­های برگشتی به مبادله­‌شده به ترتیب برابر با ۸٫۹ و ۱۲٫۲ درصد بود.

‌طبق آماری که بانک مرکزی هر ماه از آمار چک­‌های مبادله­‌شده منتشر می‌کند، با مقایسه آمار مربوط به آبان و آذر ماه امسال، در این بازه یک ماهه نسبت تعداد چک­‌های برگشتی به مبادله­‌شده با کاهش ۴ درصدی و نسبت ارزش چک­‌های برگشتی به مبادله­‌شده با کاهش ۱۹ درصدی همراه شده است.

همچنین در یک سال منتهی به آذر ماه امسال، ۸۸٫۳ میلیون فقره چک به ارزش ۲۵۶۹٫۶ هزار میلیارد تومان مبادله‌­شده که از این میان ۷٫۸ میلیون فقره چک به ارزش ۳۰۸٫۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است؛ از این رو نسبت تعداد و ارزش چک­های برگشتی به مبادله‌­شده برابر با ۸٫۹ و ۱۲ درصد شده است.

از طرف دیگر، در یک سال منتهی به آذر ماه ۱۳۹۹، تعداد ۱۰۱٫۹ میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۳۲٫۶ هزار میلیارد تومان مبادله ­شده بود که از این میان، ۱۰٫۳ میلیون فقره چک به ارزش ۲۱۴٫۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورد؛ بنابراین نسبت تعداد و ارزش چک­‌های برگشتی به مبادله‌­شده برابر با ۱۰ و ۱۱ درصد شده بود.

با مقایسه آمار مربوط به این دو بازه­ی زمانی از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، در این بازه یک ساله نسبت تعداد چک­‌های برگشتی به مبادله‌­شده با کاهش ۱۱ درصدی و نسبت ارزش چک‌­های برگشتی به مبادله‌­شده با افزایش ۹ درصدی همراه بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.