صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دلایل محقق‌نشدن پیش‌بینی صادرات ۱ میلیاردی تا ۱۴۰۴/ سرمایه‌گذاران روی مغزها متمرکز شوند
دلایل محقق‌نشدن پیش‌بینی صادرات ۱ میلیاردی تا ۱۴۰۴/ سرمایه‌گذاران روی مغزها متمرکز شوند

دبیر ستاد نانو مطرح کرد

دلایل محقق‌نشدن پیش‌بینی صادرات ۱ میلیاردی تا ۱۴۰۴/ سرمایه‌گذاران روی مغزها متمرکز شوند

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این که پیش بینی می کردیم در سال ۱۴۰۴ صادرات محصولات نانو به یک میلیارد دلار برسد، گفت: اما موانعی همچون تحریم‌ها، نقل و انتقالات پول و کرونا برسر راه تکنولوژی به وجود آمد که شاید چنین هدفی محقق نشود.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سعید سرکار در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای حوزه نانو که در محل خانه نوآوری و فناوری ایران (نمایشگاه بین المللی) برگزار شد، این نمایشگاه را متعلق به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دانست و افزود: محصولات عرضه شده در این نمایشگاه با حمایت مسقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید رسیده‌اند.

وی با اشاره به حضور مسؤولان صنعت نفت در این نمایشگاه، اظهار کرد: اعتقاد داریم صنعت نفت پیشران حوزه‌های اقتصادی و فناوری است و خوشحالیم که فعالیت‌های نانو فناوری سمت و سوی صنعتی به‌ویژه در حوزه‌های نفت، انرژی و پتروشیمی یافته است و امیدواریم منجر به ارزان‌سازی و رقابت پذیری و افزایش ارزش افزوده شود.

سرکار با تاکید بر اینکه آنچه که ما را رنج می‌دهد مهاجرت مغزها است، ادامه داد: این در حالی است که با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانشی شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

وی با اشاره به ارائه بیش از ۵۰ محصول جدید در نمایشگاه امروز، خاطر نشان کرد: تولید این محصولات جدای از بودجه ستاد نانو بوده است و تولید محصولات جدید فناورانه می‌تواند به ایجاد اشتغال تخصصی منجر شود.

وی با اشاره به توانمندی‌های جوانان کشور، گفت: جوانان این مملکت توانسته‌اند ظرفیت فناوری در این حوزه را به ظهور و بروز برسانند و آنچه در حوزه دانش‌بنیانی اتفاق افتاده، تنها ۱۵ درصد پتانسیل‌های کشور است.

سرکار، سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی مغزها را موجب شکوفایی اقتصاد دانست و ادامه داد:  در این سرمایه‌گذاری اقتصاد مبتنی بر نفت خام و گاز نیست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، گفت: ایشان هربار که بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند، خیمه اقتصاد مقاومتی عمود بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: اما جای تأسف دارد که سیاستگذاران دولت به این پتانسیل بی نظیر کشور یعنی همان جوانان بی‌توجه هستند.

سرکار افزود: نیروهای انسانی متفکر سرمایه‌های ماندگار کشور نخواهند بود و لازم است که به این موضوع توجه کنیم؛ چراکه این ثروت را ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر  نخواهیم داشت و بزرگترین کفران نعمت در کشور در این زمینه رخ می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه نانو، اظهار کرد: این محصولات حاصل حدود ۲۰ سال تلاش مملکت در حوزه نانو بوده است؛ در ابتدای کار نانو شاید تنها ۱۰ استاد با نانو تکنولوژی آشنایی داشتند، اما به مرور پژوهشگاه‌ها و مراکز نوآوری فعال شده‌اند و این در توسعه علم کشور تأثیرگذار بود.

سرکار با بیان اینکه همین توسعه علمی باعث شد در بحث نانو درجا نزنیم و علم را به فناوری تبدیل کنیم، گفت: در حال حاضر ۸۵۰ قلم محصول تأیید شده در ستاد نانو در بازار توزیع شده است و این نشان می‌دهد نانو تکنولوژی به خوبی به صنایع رسوخ پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که صنایع باور کردند نانو موجب ارتقاء محصولاتشان می‌شود و همین باعث شده که صنعت یاور این فناوری باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در سال گذشته طی مراسمی مشابه در سازمان‌ پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اعلام کردیم که فروش محصولات نانو در سال ۹۸ حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و پیش‌بینی کردیم طی سال ۹۹ به ۸ هزار میلیارد تومان برسد.

سرکار ادامه داد: اکنون خوشحالم که فراتر از آنچه پیش بینی کردیم، در فروش محصولات نانو اتفاق افتاده و ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حاصل فروش دستاوردهای نانویی بوده است.

وی تأکید کرد: پیش بینی می کنیم فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۰ از ۲۰ هزار میلیارد تومان فراتر رود؛ این پیش‌بینی را مبتنی بر اسناد دقیق اعلام کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید بر اینکه ما به فروش محصولات نانو در داخل کشور راضی نیستیم، گفت: به دلیل اینکه ظرفیت ما قابل رقابت از نظر قیمتی با سایر کشورها هست، بنا داریم صادرات را بیش از گذشته ادامه دهیم.

سرکار با تأکید بر اینکه توانسته‌ایم در حوزه نانو ظرف ۲۰ سال این تعداد محصول را به تولید برسانیم، خاطرنشان کرد: این می‌تواند یک الگوی بی‌نظیر باشد تا بتوانیم محصولات در همه حوزه‌های تکنولوژی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کردیم تا سال ۱۴۰۴ صادرات محصولات نانو به یک میلیارد دلار برسد، خاطرنشان کرد: اما موانعی همچون تحریم‌ها، نقل و انتقالات پول و کرونا برسر راه تکنولوژی به وجود آمد که شاید چنین هدفی محقق نشود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: اما ما ناامید نیستیم، چون بنیه خوبی داریم و می‌توانیم علاوه بر داخل در عرصه جهانی پیشرفت کنیم. ما تلاش داریم به سطح بالایی از صادرات برسیم.

سرکار افزود: بنا داریم با ایجاد کنسرسیوم و صندوق سرمایه‌گذاری، رشد شرکت‌های داخلی و تولید فرازمینی محصولات های‌تک را آغاز کنیم تا به این واسطه بازار کشورهای خارجی را در اختیار بگیریم.

وی ادامه داد: لازم است به جای سرمایه‌گذاری روی کشورهای خارجی، شرکت‌های داخلی را حمایت کنیم تا آنها بتوانند بابی برای پیشرفت کشور باشند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه فناوری نانو که امروز با رونمایی از ۵۰ محصول پیشرفته و عرضه ۲۰۰ محصول منتخب در حوزه‌های مختلف در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن ۳۷ (نمایشگاه دائمی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری) آغاز به کار کرده، تا ۳۰ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ ادامه خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.