صفحه اصلی / اسلایدر / تعیین قیمت مصوب روغن موتور/محصولات تقلبی از بازار حذف می‌شوند؟
تعیین قیمت مصوب روغن موتور/محصولات تقلبی از بازار حذف می‌شوند؟

تعیین قیمت مصوب روغن موتور/محصولات تقلبی از بازار حذف می‌شوند؟

کسب و کار نیوز- محصولات روغن موتور مشمول قیمت گذاری شده‌اند و تولیدکنندگان موظف به ثبت میزان تولید و فروش در سامانه جامع تجارت هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق مصوبه هیات وزیران در صد و شصت و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، تمام محصولات و تولیدهای روغن موتور اعم از بنزینی و دیزلی، مشمول قیمت‌گذاری خواهد شد. بر این اساس تمامی دستگاه‌های ذیربط نظارتی، موظف شدند که نظارت بر بازار را برای رسیدن محصول به قیمت مصوب به دست مشتری انجام دهند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور گفت: در گذشته روغن موتور قیمت مصوب داشته اما اکنون قانون جدیدی آمده است تا قیمت تمام برندهای روغن موتور در سامانه جامع تجارت درج شود. این کار باعث می شود تولید روغن موتورهای تقلبی در کشور متوقف شود.

در گذشته به دلیل اینکه ساماندهی در بازار روغن موتور صورت نگرفته بود، روغن موتورهای متفرقه زیاد به فروش می رفت و قیمت ها کارشناسی شده نبوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: جلسات مستمر و پیگیری‌هایی در روند طرح استقرار سامانه جامع تجارت نقش مهمی داشته است و چهار شرکت تولیدکننده روغن موتور به صورت آزمایشی به عرضه و فروش محصولات خود در سامانه جامع به نمایندگان و عاملینی که کد نقش دریافت کرده اند، اقدام می کنند.

عباس تابش گفت: از ۱۷مهر فروش و عرضه محصولات روغن موتور صرفا به عاملان و خریداران دارای پروانه کسب که در سامانه جامع تجارت دارای کد هستند، منوط شده و در غیر این صورت تخلف محسوب خواهد شد.

اثر مستقیم بی‌کیفیتی روغن موتور بر کار تعمیرکاران خودرو

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: گرانی و بی‌کیفیتی روغن موتور بر کار تعمیرکاران خودرو اثر مستقیم دارد. مردم روغن خودروی خود را به دلیل گرانی دیرتر تعویض می‌کنند و این موضوع باعث آسیب به موتور خودرو می‌شود که در نهایت مشتری آن را از چشم تعمیرکار می‌بیند.

عرضه روغن‌های تقلبی با شگرد‌هایی مختلفی صورت می‌گیرد که حتی فروشندگان  یا تعمیرگاه‌های تعویض روغن که متخصص در انجام این کار هستند نیز متوجه تقلبی بودن برخی از گالن‌های روغن نمی‌شوند.

یکی از تعمیرکاران خودرو می گوید: افراد متقلب گالن‌های تقلبی را که دارای هالوگرام است را در کارتن‌های ۶ عددی جاسازی می‌کنند؛ در واقع از هر ۶ عدد گالن روغن تعداد سه یا چهار گالن آن تقلبی و مابقی اصلی است.

شگرد متقلبان در فروش روغن موتور تقلبی!

یکی دیگر از شگرد‌های این افراد، خریداری بشکه‌های خالی روغن موتور شرکت‌های معتبر و پر کردن آن‌ها با روغن‌های نامرغوب است و پس از پرس کردن در بشکه، آن را در بازار به فروش می‌رسانند.

به گفته تعمیرکاران خودرو، روغن موتوری که به خوبی تصفیه شده، مشکلی برای خودرو ایجاد نمی کند، اما تشخیص این موضوع توسط مالک خودرو یا فروشنده به سختی صورت می‌گیرد و در خیلی موارد غیرممکن است و این همان فرصتی است که برخی سودجویان برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند.

آنطور که داوود سعادتی نژاد می گوید تا کنون قیمت روغن موتور را کارخانه تعیین می کرده و خود کارخانه این قیمت را روی این محصول درج می کرده است اما اکنون این قیمت در سامانه جامع تجارت درج می شود.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور برند تولید روغن موتور فرق می کند. در کشور پنج شرکت تولیدکننده وجود دارد که مجوز دارند اما مابقی نیز روغن موتورهای تقلبی تولید می کنند.

روغن موتورهای تقلبی بیشتر در شهرستان ها ساخته می شود و استانداردی ندارند. رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران گفته بود کاهش ۳۰ درصدی عرضه و افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن موتور، از ابتدای امسال، عامل اصلی افزایش سهم محصولات تقلبی در بازار بوده است.

در ۹ ماهه ابتدایی امسال، ۲۶ هزار و ۷۹۳ فقره بازرسی از واحد‌های توزیع روغن موتور انجام شده است که در این راستا یک هزار و ۵۹۹ فقره به ارزش بیش از ۱۷.۲ میلیارد تومان تشکیل شده است.

همچنین در کارگروه تنظیم بازار با اعلام اینکه ارز تخصیص یافته به روغن نباتی حدود ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، اعلام شد که در لایه‌های مختلف مصرف کننده اعم از صنف، صنعت و خانوار ذخیره‌سازی روغن‌نباتی به خوبی انجام گرفته است.

بر اساس اطلاعات انجمن تخصصی مربوطه، در ۹ ماهه امسال میزان تولید و توزیع روغن نباتی اعم از خانوار، صنف و صنعت افزایش ۳۳ درصدی داشته است.

همچنین میزان تولید و توزیع روغن نباتی اعم از خانوار، صنف و صنعت در آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۵۲ درصد و ۴۹ درصد افزایشی بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.