صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق گسترده فرش دستباف
قاچاق گسترده فرش دستباف

صادرات فرش امسال تنها به ۴۳ میلیون دلار می‌رسد

قاچاق گسترده فرش دستباف

کسب و کار نیوز- صادرات فرش امسال تنها به ۴۳ میلیون دلار می‌رسد و موانعی همچون قاچاق فرش دستباف به کشور و کپی کردن از طرح های ایرانی پیش روی صادرات وجود دارد. صادرات فرش امسال تنها به ۴۳ میلیون دلار می‌رسد در حالیکه در سال ۷۲ این رقم ۲ میلیارد دلار بوده است. قاچاق فرش دستباف به کشور و کپی کردن هند و بنگلادش از طرح های ایرانی باعث شده تولیدکنندگان ایرانی نتوانند در صادرات این کالا موفق باشند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فرش دستباف باید از حمایت دولتی برخوردار باشد تا از این رکود خارج شود، مشکلات بیمه بافندگان، تسهیلات بانکی، تسهیلات گمرکی و قیمت بالای مواد اولیه از جمله مسائل و مشکلات اصلی فعالان حوزه  فرش دستباف است که احتیاج به توجه بیشتر مسئولان دولتی دارد. این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی دیگر از چالشهای تولیدکنندگان فرش دستباف است. بخش اعظمی از تولیدکنندگان این صنعت جزو سه دهک پایین جامعه هستند و یارانه دولتی دریافت می کنند اما اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب تحمیل افزایش قیمت تمام شده به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت می و کاهش رقابت پذیری در بازارهای هدف جهانی می شود.

در همین رابطه رئیس اتحادیه تعاونی فرش دستباف با اشاره به مهاجرت گسترده طراحان و تولیدکنندگان فرش، گفت: معافیت صادرکنندگان فرش دستباف از بازگشت ارز صادراتی، مطالبه جدی فعالان اقتصادی این حوزه است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف نیز مالیات بر ارزش افزوده را از جمله مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این صنعت دانست و گفت: این امر موجب تحمیل افزایش قیمت تمام شده و کاهش رقابت پذیری در بازارهای هدف می شود. عبداله بهرامی درباره مشکلات پیش روی تعاونی های تولید فرش دستباف اظهار کرد: در طول سالهای گذشته سه عامل از مهمترین موانع تولید در هنر صنعت فرش دستباف بوده که آسیب جدی به تولیدکنندگان این بخش وارد کرده است.

وی ادامه داد: اولین مشکل، مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی بوده که مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به وجود آورده است چون عده زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی توانند در مدت مقرر چهار ماهه برای بازگشت مبالغ ارزی، این مبلغ را از خریداران دریافت کنند.

یکی از دست‌اندرکاران تولید و فروش فرش دستباف معتقد است فرش دستباف از دیرباز به عنوان یکی از هنرهای سنتی منحصربفرد ایران، اشتغال بسیاری را در مناطق شهری و روستایی به خود اختصاص داده بود. علیرضا محرابی افزود: ولی هم‌اکنون به دلیل تنگناهای مختلف این صنعت دچار رکود شده است. وی از بالا بودن قیمت مواد اولیه و وجود برخی مواد اولیه نامرغوب به عنوان بخشی از مشکلات صنعت فرش یاد و بیان کرد: این مشکلات، افزایش هزینه تمام شده و به تبع آن از رونق افتادن بازار فرش را در پی دارد. او توضیح داد: نرخ مواد اولیه مانند پشم طی هشت سال گذشته بیش از ‪۵۰۰ الی ‪ ۶۰۰هزار ریال افزایش یافت و در پی آن مواد اولیه نامرغوب جای مواد اولیه مرغوب را گرفته است.

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف مشهد در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: هزینه های تولید فرش دستباف بسیار افزایش داشته است. مشکلات زیادی بر سر راه بافندگان فرش قرار دارد که باید هر چه سریعتر برای رفع آن دست به کار شد.

هادی مخملی اضافه کرد: فرش دستباف یک کالای استراتژیک است و نباید اجازه داد دیگر کشورها با کپی کردن طرح های ایرانی به درآمدزایی از هنر این کشور مشغول باشند. فرصت سوزی در صادرات فرش دستباف می تواند درآمدهای ارزی را به شدت کاهش دهد.

به گفته وی، شیب تند تورم و در پی آن افزایش قیمت مواد اولیه، بیشتر تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری مواجه‌ کرده، صنعت فرش دستباف نیز از این معضلات بی‌بهره نبوده و بازار این کالای اصیل و بین‌المللی ایرانی هم دچار رکود شده است.

وی افزود: صادرات فرش دستباف نیز اصلا حال روز خوشی ندارد و بیشتر بازارهای هدف سنتی و قدیمی فرش مثل کشورهای اروپایی و بخصوص آمریکا که ۳۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات فرش ایرانی در بازار این کشور به فروش می‌رسید، به دلیل ایجاد تحریم‌ها اکنون از دست رفته و ضرر زیادی را متوجه صادرکنندگان کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.