صفحه اصلی / سرخط خبرها / رونمایی از فرآیند منع سیستمی و هوشمندانه مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت
رونمایی از فرآیند منع سیستمی و هوشمندانه مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

با حضور روسای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و ارتباطات وزارت صمت انجام شد:

رونمایی از فرآیند منع سیستمی و هوشمندانه مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

مراسم رونمایی از فرآیند منع سیستمی و هوشمندانه مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با حضور رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت و‌ نمایندگانی از دستگاههای اجرایی مرتبط از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان ثبت اسناد و املاک و... در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا، یکی از آرزوهای دیرینه کشور در مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجرای قانون منع مداخله وزراء، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی بوده است. در خریدها و فروش‌های دولت که باید طبق قانون برگزاری مناقصات انجام شود یکی از مفسده‌ها مداخله کارمندان با هدف تبانی و برخورداری از فرصت‌ها بر اساس وجود رانت‌های اطلاعاتی بوده است که یکی از تدابیر کشور برای کاهش این نوع از مفاسد، وضع قانون منع مداخله بوده که طبق آن ورود کارمندان دولت در معاملات دولت چه به عنوان شخص حقیقی و چه به عنوان شخص حقوقی ممنوع می‌باشد.

تاکنون این قانون در قالب خوداظهاری “اینجانب متعهد میگردد مشمول قانون منع مداخله… نیستم” اجرا می‌شده که این روش به هیچ عنوان اثربخش و مفید نبوده است.

اکنون با تلاش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت به‌ صورت سیستمی قبل از ورود به معامله بر اساس استعلام برخط از سامانه کارمند ایران (سازمان اداری و استخدامی کشور) و سامانه ثبت شرکت‌ها (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) در دو مرحله مجزا؛ یکی هنگام پیشنهاد قیمت و یکی هنگام اعلام برنده به‌صورت کاملا هوشمند و بدون دخالت عامل انسانی و در همه انواع معاملات اعم از کوچک، متوسط و بزرگ عملیاتی شده است.

این روش نسبت به روش قبل، کاملا سیستمی و پیشگیرانه است و بجای اینکه فرد با خوداظهاری خلاف ‌واقع مداخله نماید و بعدها احتمالاً شناسایی شود، می‌توان از مداخله جلوگیری نمود.

شایان ذکر است از زمان منع سیستمی مداخله در سامانه ستاد تاکنون( کمتر ازیکماه) از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله منع شده است. همچنین از ورود ۴۷۹ کاربر حقوقی به ۱۰۳۵ معامله جلوگیری به عمل آمده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.