صفحه اصلی / اسلایدر / بلیت هواپیما روی موج گرانی
بلیت  هواپیما  روی  موج گرانی

گرانی بلیت هواپیما تقصیر کیست؟

بلیت هواپیما روی موج گرانی

کسب و کار نیوز- افزایش هماهنگ و یکباره کف قیمت ها از سوی ایرلاین ها تبانی به نظر می رسد. اما ایرلاین ها تبانی را رد می کنند و همچنان بی توجه به نرخ نامه وزارت راه به کار خود ادامه می دهند. در حالی که در دو سال اخیر تغییرات قیمت بلیت هواپیما به دلیل اتفاقات متعدد، متنوع بوده، سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب از ارزان فروشی بلیت ممانعت کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، شیوع ویروس کرونا و در نتیجه آن  کم شدن مسافران از یک سو و اجبار به رعایت پروتکل های بهداشتی در پروازها از سوی دیگر بازار شرکت های هواپیمایی را خراب کرد، ایرلاین ها در ماه های اخیر با مشکلات مالی روبه رو شده اند و از این رو برای جبران آن به هر بهانه ای دست در جیب مسافران کرده اند.

اما وزیر راه و شهرسازی در پاسخ نمایندگان مجلس در خصوص گرانی بلیط هواپیما گفت که دلیل این افزایش نرخ، کمبود هواپیما است. قاسمی در پاسخ نمایندگان مجلس در خصوص گرانی بلیط هواپیما این‌گونه بیان نمود که دلیل این افزایش نرخ، کمبود هواپیما دانست و تاکید کرد که برای بررسی نرخ بلیت هواپیما در هفته آینده جلسه شورای عالی هواپیمایی برگزار می‌شود.

در همین رابطه حرمت الله رفیعی رئیس انجمن آژانس‌های هواپیمایی می گوید: تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برای پروازهای داخلی، با قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مغایرت دارد و حقوق مردم در این زمینه پایمال می‌شود ولی ایرلاین‌ها به کسی هم پاسخگو نیستند.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها جلسه‌ای داشته اند و با هم توافق کرده اند که هیچ ایرلاینی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بلیت نفروشد؛ وقتی چند سال است که قانون آزادسازی اجرا می‌شود، همواره درخواست داشته ایم تا این قانون به صورت دقیق اجرا شود؛ چرا وقتی ایرلاین‌ها می‌خواهند سقف قیمتی را بال ببرند، به قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما استناد می‌کنند؛ اما وقتی می‌خواهند کف قیمتی را تعیین کنند، اعتنایی به این قانون نمی‌کنند؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی گفت: در حال حاضر که به دلیل کاهش تقاضای پرواز، قیمت‌ها کاهش یافته، شرکت‌های هواپیمایی بین خود توافق می‌کنند که هیچ ایرلاینی حق ندارد کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بلیت بفروشد.

اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در پرواز‌های داخلی مجموعا ۴ درصد به سقف نرخ بلیت افزوده می‌شود؛ اما در پرواز‌های خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پرواز‌های خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می‌شود تا دسترسی مردم به سفر‌های خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود ضمن اینکه از یک سو عوارض خروج از کشور هم داریم و از سوی دیگر ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.

مقصود اسعدی سامانی اضافه کرد: هماهنگی یا تبانی بین شرکت‌های هواپیمایی برای بالابردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد. به‌منظور جلوگیری از هرگونه اجحاف و گرانفروشی احتمالی در شبکه توزیع سقف نرخی مسیرهای پروازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن تحت نظارت و کنترل قرار دارد و شرکت های هواپیمایی خود را متعهد به رعایت سقف نرخ تعیین شده می‌دانند.

به گفته وی، مقصر ایرلاین‌ها مقصر این افزایش قیمت نیستند و برخی نمایندگانی که همواره نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض می‌کنند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شده‌اند.

وی افزود: نرخنامه جدید را بر اساس این قانون روی سایت انجمن قرار داده‌ایم و اگر بلیتی خارج از این نرخ‌ها فروخته شود، تخلف محسوب شده و با آن برخورد خواهیم کرد. البته شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شناور بودن نرخ‌ها می‌توانند بلیت هواپیما را در مسیرهای داخلی عرضه کنند اما باید در نظر داشته باشند که ۹ درصد از این مبلغ بابت مالیات بر ارزش افزوده کسر خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: حدود ۱۲ درصد قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ارتباطی به ایرلاین‌ها ندارد و مربوط به هزینه‌هایی مانند عوارض و مالیات است که به حساب شرکت‌های هواپیمایی واریز نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.