صفحه اصلی / اقتصادی / افت ۱۸ درصدی ساخت مسکن در امسال
افت ۱۸ درصدی ساخت مسکن در امسال

افت ۱۸ درصدی ساخت مسکن در امسال

کسب و کار نیوز- آمارها حکایت از افت ۱۸ درصدی حجم ساخت مسکن در نخستین سال اجرای برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، کارنامه شش ماه اول ۱۴۰۰ بازار ساخت‌وساز در کشور از رکود ساختمانی در سال جهش تولید مسکن حکایت دارد. این موضوع نشان‌دهنده کارنامه مردودی متولی مسکن در ساخت نیمی از برنامه تعیین شده برای خانه‌‌سازی دولتی در سال ۱۴۰۰ است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد در سال اول اجرای برنامه ساخت یک میلیون مسکن در کشور، در شش ماه اول تنها ۱۹۷ هزار واحد مسکونی در کشور مجوز ساخت دریافت کرد و در پروسه احداث قرار گرفت. این در حالی است که براساس تکلیف قانون مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، باید ۵۰۰ هزار واحد در برنامه ساخت نیمسال اول ۱۴۰۰ قرار می‌گرفت.اگرچه قانون جهش تولید مسکن که متولی مسکن را مکلف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال کرده است، تابستان امسال تصویب و ابلاغ شد اما از سال گذشته متولی مسکن ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن و ساخت بر روی زمین‌‌های متعلق به دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی را آغاز کرده بود.

به این ترتیب برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در   همان سال ۹۹ در کشور آغاز شده بود. تابستان امسال با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، قرار شد تمام برنامه‌های قبلی و جدید خانه‌‌سازی دولتی در طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن قرار گرفته و این تیراژ سالانه، برای چهار سال متوالی ادامه یابد. در واقع اگرچه قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولتی‌‌ساز از تابستان امسال تصویب و ابلاغ شد اما با توجه به اینکه در سال قبل حدود یک میلیون واحد مسکونی در دستور ساخت متولی مسکن قرار داشت و در سال جاری به برنامه جدید منتقل شد، می‌توان گفت کارنامه مسکن‌سازی دولتی در نیمسال اول ۱۴۰۰، عملا نشان‌دهنده مردود شدن عملکردهاست.

مطابق با آمارهای رسمی، در شش ماه اول سال جاری و در حالی که انتظار می‌‌رفت دست‌‌کم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود، تنها ۱۹۷ هزار واحد مسکونی در پروسه ساخت قرار گرفت.

این میزان نشان‌دهنده تحقق تنها ۳۹ درصد از برنامه ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در شش ماه است و نشان می‌دهد ۶۱ درصد از برنامه مذکور در نیمسال اول ۱۴۰۰ عملا محقق نشده است. آمارها همچنین نشان از تشدید رکود ساختمانی در کشور در نیمسال اول جاری دارد. در شش ماه اول سال جاری در حالی تنها ۱۹۷ هزار واحد مسکونی در پروسه ساخت قرار گرفت که سال گذشته در همین بازه زمانی-نیمسال اول ۹۹- حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شد.

آمارها حکایت از کاهش ۱۸ درصدی حجم ساخت‌وسازهای کشوری در نخستین سال اجرای برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال دارد. در واقع آمارها نشان می‌دهد رکود ساختمانی سال گذشته در سال جاری نیز به میزان ۱۸ درصد تشدید شده است.روز گذشته مرکز آمار ایران، اطلاعات مربوط به ساخت واحدهای مسکونی در تابستان ۱۴۰۰ را منتشر کرد. براین اساس و در حالی که در بهار امسال ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در کشور مجوز ساخت دریافت کرده بود این میزان با کاهش ۵/ ۹ درصدی، به ۹۳ هزار و۵۷۸ واحد افت کرد.تیراژ عرضه جدید به بازار مسکن براساس اطلاعات مربوط به واحدهای مسکونی که در تابستان امسال مجوز ساخت دریافت کرده‌‌اند همچنین در مقایسه با تابستان سال گذشته ۹/ ۳۱ درصد افت کرد.

این موضوع حاکی از افزایش عمق رکود در بازار فعالیت‌‌های ساختمانی در سال جاری است. در حالی که در نیمسال اول امسال هم مطابق با آمارهای رسمی حجم ساخت وسازها در مقایسه با شش ماه اول سال ۹۹، معادل ۱۸ درصد کاهش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.