صفحه اصلی / اسلایدر / تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟
تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

کسب و کار نیوز- بررسی آمار گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که نرخ تورم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۸/ ۲۹درصد می‌رسد. درحال حاضر فاصله بین اعداد پیش‌بینی‌شده و میزان تورم محقق‌شده به میزان ۲/ ۵ واحد درصد است؛ درحالی‌که در اردیبهشت ماه این میزان برابر ۲/ ۰واحد درصد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نوسانات پایین نرخ ارز به‌دلیل چشم‌انداز مثبت نسبت به آینده مذاکرات در فصل پاییز سبب شده تا تورم کالاهای غیرخوراکی کمتر از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شود. از سوی دیگر افزایش قیمت در هزینه خرید خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سبب خواهد شد تا قدرت خرید مردم در تهیه سبد معیشتی کالاهای ضروری کاهش یابد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است و آثار و تبعات اجتماعی و رفاهی خواهد داشت.

پیش‌بینی تورم ۳۰درصدی تا پایان سال

در قسمتی از گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی پیش‌بینی تورم میانگین و میزان اختلاف با تورم محقق‌شده توسط مرکز آمار پرداخته شده است.بنا بر آمارهای رسمی تا پایان مرداد ماه انتظارات تورمی صعودی بوده است؛ به‌نحوی‌که میزان تورم پیش‎‎‎‎‎‎‎‌بینی‌شده از ۲/ ۴۱درصد در اردیبهشت به میزان ۴۵درصد در مرداد ماه رسیده است. در ادامه تا پایان اسفند این روند معکوس شده است؛ به‌نحوی‌که پیش‌بینی شده تورم از ۷/ ۴۴درصد در شهریور ماه به ۸/ ۲۹درصد در اسفند ماه برسد.اگر بخواهیم میزان صحت این پیش‌بینی‌ها را بسنجیم باید این اعداد را با میزان واقعی تورم‌های محقق‌شده در ماه‌های سال مقایسه کنیم. تحلیل‌های رسمی نشان می‌دهد که این اختلاف از ۲/ ۰واحد درصد در اردیبهشت به ۲/ ۵واحد درصد در آذر ماه افزایش پیدا کرده است.

تورم آذر؛ پایین‌ترین تورم ۶ ماه اخیر

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم ماهانه آذرماه معادل ۷/ ۱درصد ثبت شده است؛ به‌نحوی‌که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورمی ۴/ ۱درصدی و کالاهای غیرخوراکی‌ها و خدمات تورم ۸/ ۱درصدی را تجربه کرده‌اند. تورم ۷/ ۱درصدی سومین ماه پاییز با کاهش ۷/ ۰واحد درصدی نسبت به تورم آبان ماه (۴/ ۲درصد) مواجه شد.تحلیل‌ آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم ماهانه از سطح ۷/ ۲درصد در فروردین ماه به ۹/ ۳ درصد در شهریور ماه رسید. در ادامه این نرخ به صورت پله‌ای کاهش پیدا کرد؛ به‌نحوی‌که به ۷/ ۱درصد در پاییز رسید. مورد سوم اینکه در ماه مذکور دو گروه تورمی منفی داشته‌اند؛ نخست گوشت قرمز و گوشت ماکیان (گوشت مرغ) (منفی ۲/ ۰درصد) و گروه دیگر میوه و خشکبار (منفی ۱/ ۱درصد). تورم منفی این گروه‌ها تاثیر کاهشی بر نرخ تورم ماهانه داشته است.

مورد دیگر اینکه، در ماه مذکور برخی گروه‌ها تورمی بالاتر و برخی دیگر تورمی پایین‌تر از تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند. گروه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (۴/ ۱درصد)، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها (یک‌درصد)، بهداشت و درمان (۳/ ۱درصد)، ارتباطات (یک‌درصد) و آموزش (۶/ ۱درصد) تورمی پایین‌تر از تورم ماهانه و گروه‌های دخانیات (۹/ ۳درصد)، پوشاک و کفش (۱/ ۳درصد)، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها (۱/ ۲درصد)، حمل‌ونقل (۸/ ۲درصد)، تفریح و فرهنگ (۱/ ۲درصد)، هتل و رستوران (۲درصد) و کالاها و خدمات متفرقه (۲/ ۲درصد) تورمی بالاتر به نسبت تورم ماهانه ثبت کردند.

دیگر اینکه گروه‌های «محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر» (ادویه و چاشنی شامل زعفران، رب گوجه‌فرنگی و سس گوجه‌فرنگی (۵/ ۵درصد)، دخانیات (۹/ ۳درصد) و سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات شامل سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و پیاز) (۵/ ۳درصد) بالاترین نرخ تورم ماهانه را در بین گروه‌های اصلی داشته‌اند. درنهایت اینکه گروه‌های «اجاره»، «حمل‌ونقل» و «نان و غلات» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم ماهانه داشته‌اند که این موضوع نسبت به ماه آبان تفاوتی نکرده است.

 رتبه‌بندی تورم نقطه‌ای گروه‌های اصلی

شاخص دیگر مورد بررسی در گزارش مذکور، تورم نقطه به نقطه است. تورم نقطه‌ای میزان تغییرات قیمت در ماه مورد نظر را نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. تورم نقطه به نقطه در ماه مذکور معادل ۱۴/ ۳۵درصد ثبت شده است که نسبت به ماه گذشته کاهشی حدود ۵/ ۰واحد درصدی داشته است. تورم نقطه‌ای در آبان‌ماه برابر ۶۴/ ۳۵ ثبت شده بود. در شاخص مذکور خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم ۸/ ۴۱درصدی و کالاهای غیرخوراکی و خدمات تورمی ۸/ ۳۱درصدی را تجربه کردند.بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد ۳ گروه هتل و رستوران (۱/ ۶۰درصد)، قند و شکر و شیرینی‌ها (۳/ ۵۸درصد) و ماهی‌ها و صدف‌داران (۵/ ۵۷درصد) بالاترین میزان تورم نقطه‌ای و ۳ گروه ارتباطات (۳/ ۲درصد)، گوشت قرمز و ماکیان (۸/ ۲۴درصد) و آب، برق و سوخت (۷/ ۲۳درصد) پایین‌ترین میزان این شاخص را ثبت کرده‌اند.در نهایت اینکه در ماه مذکور، گروه‌های «اجاره»، «حمل‌ونقل» و «نان و غلات» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم نقطه‌ای داشته‌اند که نسبت به ماه قبل، گروه «حمل‌ونقل» جایگزین گروه «بهداشت و درمان» شده است.

 کاهش یک واحد درصدی تورم میانگین

در نهایت شاخص دیگر مورد بررسی در این گزارش، تورم ۱۲ماهه است. بنا بر آمارهای رسمی تورم مذکور در آخرین ماه پاییز سال ۱۴۰۰ معادل ۴/ ۴۳ درصد ثبت شده است؛ به‌نحوی‌که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم ۳/ ۵۸درصدی و غیرخوراکی‌ها نیز تورم ۶/ ۳۶درصدی را تجربه کردند.تورم میانگین در فروردین ماه به میزان ۹/ ۳۸درصد که تا پایان شهریور این روند صعودی بود. در ادامه این تورم کاهشی شد؛ به‌نحوی‌که تورم ۱۲ماه منتهی به آذر ماه با یک واحد درصد کاهش از ۴/ ۴۴درصد در آبان ماه به ۴/ ۴۳درصد در آذر ماه رسید.

دراین خصوص سه گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (۹/ ۸۵درصد)، «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» (۴/ ۷۱درصد) و «ماهی‌ها و صدف‌داران» (۹/ ۶۶درصد) بالاترین و ۳ گروه «ارتباطات» (۷/ ۱۰درصد)، «آب، برق و سوخت» (۹/ ۲۲درصد) و «آموزش» (۳/ ۲۳درصد) کمترین تورم ۱۲ ماهه را از آن خود کرده‌اند.در نهایت اینکه گروه‌های «اجاره»، «حمل‌ونقل» و «نان و غلات» بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم ۱۲ ماهه داشته‌اند که این موضوع نسبت به ماه آبان تفاوتی نکرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.