صفحه اصلی / اقتصادی / حذف معافیت مالیاتی قند و شکر/ قیمت بلیت هواپیما نباید زیاد شود
حذف معافیت مالیاتی قند و شکر/ قیمت بلیت هواپیما نباید زیاد شود

معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد:

حذف معافیت مالیاتی قند و شکر/ قیمت بلیت هواپیما نباید زیاد شود

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ضمن اعلام اینکه قند و شکر در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مشمول این مالیات شده‌اند، گفت: با پرداخت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده شرکت‌های هواپیمایی عملا نباید این شرکت‌ها افزایش قیمتی در بلیت هواپیما اعمال کنند.

محمد مسیحی در جمع خبرنگاران درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه سال جاری گفت: در قانون جدید سعی شده است تا فرآیند بار مالی از فعالان اقتصادی در طول زنجیره ایجاد ارزش به مصرف‌کنندگان نهایی تسهیل شود. حمایت از تولید و امکان استرداد مالیات بر ارزش افزوده ماشین‌آلات تولید که مهم‌ترین بخش هزینه و سرمایه تولید محسوب می‌شود، در این قانون دیده شده است.

وی افزود: همچنین، برای اشخاص حقوقی نیز امکان استفاده از اعتبار مالیاتی و استرداد مالیاتی برای آن‌ها قبل از بهره‌برداری نیز فراهم شده است. در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده معافیت برخی از بخش‌ها حذف شده است که در زمینه اصلاح معافیت‌ها، تمرکز این بوده تا سبد مصرفی خانوارها پوشش بیشتری داده شود و برخی اقلام مصرفی خانوار به معافیت‌ها اضافه شده است که شامل بیمه‌های عمر، زندگی، درمان و…، خدمات ورزشی با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح، آب برای مصارف کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیرها است.

قند و شکر؛ مشمول مالیات بر ارزش افزوده

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اقلامی چون قند و شکر که در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت این مالیات معاف بودند، در قانون جدید به دلیل نقش تنظیم‌گری و آسیب‌زا بودن این کالاها از سبد معافیت‌ها حذف شده است و مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند.

وی گفت: از دیگر موارد اصلاح قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح فرآیند دادرسی مالیاتی، متناسب‌سازی جرائم مالیاتی و بازنگری در آن‌هاست. برنج، لبنیات، ماست،‌ روغن و… در صورت تولید داخل از پرداخت مالیات معاف هستند.

مسیحی در پاسخ به سوال ایسنا درباره شائبه افزایش بلیت هواپیما در پی پرداخت ۹ درصد مالیات شرکت‌های هواپیمایی در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، گفت: در قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۸، شرکت‌های هواپیمایی مشمول عوارض ۵ درصدی بود که با اجرای قانون جدید که خدمات هوایی نیز مشمول مالیات می‌شوند، این عوارض ۵ درصد حذف می‌شود و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده جایگزین ۵ درصد عوارض خاص می‌شود.

او افزود: در قانون مالیات برارزش افزوده، شرکت‌های هواپیمایی هرگونه مالیاتی که در زمان خرید هواپیما، تجهیزات و هرگونه هزینه‌های موردنیاز پرداخت می‌کنند، امکان کسر از مالیات ۹ درصد دارند، برآیند این اعمال نرخ ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعا بیشتر از ۵ درصد عوارض در قانون سابق نیست و نباید افزایش قیمتی را از این بابت داشته باشند.

معاون سازمان امور مالیاتی درباره سوال دیگر ایسنا درباره آماده نشدن کامل سامانه مودیان و اجرای قانون مالیات برارزش افزوده، توضیح داد: امیدوار هستیم تا سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در سال ۱۴۰۱ به طور کامل اجرا شود. با توجه به اینکه هنوز سامانه مودیان فعال نشده است، پیش از این نیز چند سال تجربه قانون آزمایشی مالیات برارزش افزوده را داریم و با همان سازوکار و تقویت سیستم‌های نظارتی، سعی می‌کنیم تا زمان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با تکیه بر اطلاعات بیشتر به روش قدیم فرآیندهای مالیاتی موضوع این قانون را انجام دهیم.

سهم درآمدهای دولت از قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده 

وی در ادامه درباره تغییرات درآمدهای مالیاتی در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: برآیند قانون مالیات برارزش افزوده به‌گونه‌ای نیست که درآمدهای مالیاتی از این محل افزایش قابل توجهی خواهد داشت اما از منظر اینکه فرآیند انتقال بار مالی از دوش فعالان اقتصادی و سبد مصرفی خانوار تسهیل شود. در قانون مالیات برارزش افزوده سهم دولت از درآمدهای این محل به نفع شهرداری‌ها کاهش پیدا کرد و در قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷، از نرخ ۹ درصدی این مالیات ۶ درصد سهم دولت و ۳ درصد سهم شهرداری‌ها بود اما در قانون جدید، سهم دولت یک درصد کاهش پیدا می‌کند و به سهم شهرداری‌ها افزوده می‌شود.

درآمدهای مالیاتی در ۹ ماهه امسال

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری وصولی مالیاتی ۶۰ درصد رشد داشته و ۱۰۸ درصد نسبت به بودجه مصوب تحقق پیدا کرده است، گفت: پیش ‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه محقق شود.

مسیحی گفت: در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در آن‌ها از پرداخت این مالیات معاف می‌شود اما اجرت ساخت، سود و کارمزد مشمول ۹ درصد  مالیات برارزش افزوده خواهد بود از تاریخ ۱۳ دی، صرفا این موارد مشمول هستند و مردم و خریداران مراقب باشند تا در مواردی غیر از این از آن‌ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ نشود.

معافیت‌های مالیاتی در قانون جدید

معاون سازمان امور مالیاتی افزود: در دستورالعمل صادر شده پیش بینی استرداد علی‌الحساب مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی قبل از رسیدگی مالیاتی دیده شده است اما طبق احکام قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان منوط به رفع تعهد ارزی شده است که این موضوع فرآیند رسیدگی به پرونده‌های استرداد مالیات بر ارزش افزوده را طولانی کرده است. همچنین برخی موارد که به هیأت حل اختلافات مالیاتی می‌رود، فرایند را طولانی می‌کند. با این وجود در قانون جدید، تسریع و تسهیل صورت گرفته است.

وی درباره معافیت‌های مالیاتی توضیح داد: اعتقاد سازمان امور مالیاتی در این زمینه چه برای مالیات‌های مستقیم و چه غیرمستقیم این است که معافیت‌ها حداقلی باشد و در حوزه مالیات بر ارزش افزوده عمدتا سید مصرفی خانوار و محصولات کشاورزی از پرداخت این مالیات معاف هستند. سازمان امور مالیاتی مدافع اعمال معافیت‌های مالیاتی نیست و اگر قرار باشد از بخشی از اقتصاد حمایت مالیاتی صورت بگیرد، این حمایت باید با بازتوزیع درآمدهای مالیاتی صورت بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.