صفحه اصلی / اقتصادی / وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار و مشکلات فروش تولیدکنندگان داخلی
وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار و مشکلات فروش تولیدکنندگان داخلی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور:

وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار و مشکلات فروش تولیدکنندگان داخلی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار، در کنار کاهش قدرت خرید مردم، ۲ عاملی است که این روزها منجر به بروز مشکل برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایرانی شده است.


«محمدرضا شهیدی» افزود: روند کاهشی تولید تلویزیون که در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد بود، در آبان ماه اندکی جبران شد و به ۶ درصد کاهش یافت.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: این روند کاهشی تولید تا پایان سال جبران خواهد شد، اما موضوعی که این روزها به شدت تولیدکنندگان داخلی را آزاد می‌دهد مساله قاچاق است.

وی گفت: اکنون در تلویزیون، بیش از ۴۰ درصد محصولات موجود در بازار از اجناس قاچاق است و همین مساله سبب شده تا تولیدکنندگان با مشکل فروش مواجه شوند.

شهیدی اظهار داشت: نیاز سالیانه کشور به تلویزیون بین ۲ میلیون تا ۲.۲ میلیون دستگاه است، اما اکنون فقط ۱.۵ میلیون دستگاه آن از داخل تامین و بقیه مربوط به قاچاق است.

شهیدی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که برخلاف سال‌های اخیر که همواره تولیدکنندگان با مشکلات تامین مواد اولیه، تامین ارز و غیره مواجه بودند، امروز مشکلی از این بابت نداریم و قاچاق در حد وسیع سبب شده تا فروش و کاهش حجم انبارها به مشکل اول تولیدکنندگان تبدیل شود.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که شرکت‌ها، با برگزاری جشنواره‌های متعدد و اعمال تخفیفات ویژه به دنبال کاستن از حجم کالاها در انبارهایشان هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور یادآور شد: عمده محصولات قاچاق را همان اجناس کُره‌ای تشکیل می‌دهند که در گذشته در کشورمان تولید می‌شدند، اما امروز با خروج از ایران سایت تولیدی‌شان در کشور مصر را فعال‌تر کرده و عمده کالاهای قاچاق از آنجا به کشورمان ارسال می‌شود.

وی یادآوری کرد: محصولات در سایت مصر با قیمت‌هایی که برای آفریقایی‌ها طراحی شده (که به طور معمول کمتر از دیگر نقاط جهان است)، همچنین با سطح کیفی پایین‌تری تولید و پس از آن بدون پرداخت گمرکی، مالیات و غیره وارد کشورمان می‌شود.

شهیدی اضافه‌کرد: اکنون شاهد سوء استفاده از قوانین و مقررات در مناطق مرزی و واردات گسترده کالاها به صورت ته‌لنجی، کولبری و غیره هستیم که فقط به کام عده‌ای خاص در کشور است.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: روزانه فقط هزاران پیامک و پیام از طریق فضای مجازی برای خرید محصولات قاچاق در سراسر کشور ارسال می‌شود که قابل رصد هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور ادامه‌داد: عمده قاچاق‌چیان از سیستم بانکی برای تبادلات پولی خود استفاده می‌کنند و تراکنش‌های آنان نیز قابل دنبال کردن است.

وی همچنین بخش دیگری از کاهش فروش شرکت‌های داخلی را ناشی از تورم قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۷۶۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه تلویزیون توسط کارخانجات داخلی تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۹ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت همچنین یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه یخچال و فریزر (رشد ۷.۸ درصدی) و ۹۱۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی (رشد ۲۶.۸ درصدی) در کشور تولید شد.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.