صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / اتاق بازرگانی در پنج نقطه دنیا دفتر تجاری باز می‌کند
اتاق بازرگانی در پنج نقطه دنیا دفتر تجاری باز می‌کند

شافعی خبر داد

اتاق بازرگانی در پنج نقطه دنیا دفتر تجاری باز می‌کند

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در دنیای تجاری امروز، دیپلماسی اقتصادی در کنار تلاش برای به دست آوردن بازارهای صادراتی نقشی کلیدی در توسعه روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها ایفا می‌کند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی در جریان دیدار با وزیر امور خارجه، اظهار کرد: اقتصاد و سیاست رابطه دو سویه‌ای با یکدیگر دارند و در کنار هم زمینه رشد را فراهم می‌کنند. در این راستا توسعه اقتصادی منجر به پایداری و عمیق شدن مناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها می‌شود و برعکس.

او با نگاهی به تجربه جهانی و آنچه در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد، گفت: در همه این کشورها، سیاست به اقتصاد کمک می‌کند و با رعایت این اصل می‌توان شرایط متفاوتی را بر کشور حاکم کرد. به ویژه در وضعیت کنونی کشور که برای تقویت اقتصاد توسعه روابط خارجی اهمیت بسیاری دارد.

رئیس اتاق ایران نقش، ظرفیت و توان سفارت‌خانه‌های ایران را در این شرایط بسیار پررنگ توصیف کرد و افزود: علاوه بر اینکه توسعه سطح روابط کشور با همسایگان بسیار اهمیت دارد، توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که تنها دو برابر شدن حجم تبادلات بین ایران و همسایگان هدف نیست چون همین الان هم شاهد صف کشیدن کامیون‌ها و توقف چند روزه آنها در مرزها هستیم. چون زیرساخت‌های مرزی و گمرکی مناسبی در اختیار نداریم.

شافعی تقویت زیرساخت‌های تجاری، تجهیزات مرزی، امکانات گمرکی و سایر بخش‌های مرتبط را هم‌زمان با توسعه سطح روابط تجاری و سیاسی بین ایران و کشورهای مقصد را ضروری خواند و افزود: در شرایط کنونی با سه موضوع مهم مواجه هستیم اول عضویت در سازمان همکاری شانگهای، دیگری اوراسیا و در نهایت تحولاتی که در افغانستان شاهد هستیم.

بر اساس اظهارات او نسبت به عضویت در سازمان همکاری شانگهای نگرانی و دغدغه‌ای وجود دارد که ناشی از عضویت کلیه اعضای این سازمان در سازمان جهانی تجارت و پذیرفتن FATF از سوی کلیه اعضا البته به جز ایران است. شاید این طور به نظر برسد که ایران نتواند از ظرفیت ایجاد شده به بهترین شکل، استفاده کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه به فقر اطلاعاتی بخش خصوصی درباره قوانین تجاری، سرمایه‌گذاری، گمرکی، استانداردی و غیره کشورهای مقصد اشاره و تاکید کرد: برای رفع این ضعف، سفارت‌خانه‌ها نقش مهمی دارند، آنها می‌توانند این اطلاعات را در اختیار اتاق ایران قرار دهند تا با ترجمه و توزیع آنها بین فعالان اقتصادی زمینه را برای تقویت سطح همکاری‌ها مهیا کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌ریزی اتاق ایران برای تاسیس ۵ دفتر تجاری در ۵ نقطه دنیا که جزو اولویت‌های تجاری کشور محسوب می‌شوند اشاره و تصریح کرد: تا کنون دو دفتر را نهایی کرده‌ایم که در حال نهایی شدن هستند. درباره سه دفتر دیگر هم لازم است با همکاری هم بر اساس شناسایی اولویت‌ها در منطقه عمل کنیم.

بر اساس گزارش پایگاه اتاق بازرگانی ایران شافعی با ابراز نگرانی از وضعیت ترانزیت کشور و تلاش رقبا در این راستا گفت: کشورهای رقیب در تلاش هستند تا جای ایران را از نظر مسیرهای ترانزیتی بگیرند و اگر برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل کشور، رفع مشکلات جاده‌ای و سرعت پایین ناوگان ریلی خود فکری نکنیم، از مسیر ترازیتی خارج خواهیم شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.