سرمقاله:
پایه های جدید مالیاتی که به ظاهر از سوی دولت به تازگی مطرح شده است موضوع تازه ای نیست. اما در مجموع مالیات بر مجموع درآمد مالیات خوبی است که اگر درست اجرا شود می تواند راهگشا باشد و بخشی از درآمدهای دولت را پوشش دهد. فروش داراییهای دولت، شناسایی پایههای مالیاتی جدید و کاهش هزینههای دولت به معنای واقعی از راهکارهای تأمین کسری بودجه است.
البته درستی اجرای این پایه ها نیز به پایگاههای اطلاعاتی دولت باز می گردد که اگر درست اجرا نشود به اهداف تعیین شده دست پیدا نخواهد کرد. در صورت اجرای نادرست آن حقوق عده ای ضایع می شود. به هر ترتیب اگر هم دولت بتواند راهی برای اجرای این مالیات ها پیدا کند آثار آن به امسال نخواهد رسید و نقشی در جبران کسری بودجه نخواهد داشت.
مالیات بر عایدی مدتهاست در مجلس در حال بررسی بوده و همچنان نیز ادامه دارد. این مالیات در صورت تصویب باید به شورای نگهبان جهت بررسی برود و اگر در این شورا تایید شود باید برای سال آینده اجرایی شود. پس فرصت استفاده از این درآمدها را برای سال جاری از دست خواهیم داد.
متاسفانه یکی از چالش های اجرای مالیات ستانی نداشتن اطلاعات دقیق و تعارض منافع است. در مالیات ستانی از خانه ها و خودروهای لوکس بحث مردم عادی مطرح نیست برای همین است که موضوع تعارض منافع بوجود می آید. خانه های لوکس متعلق به بانکها، بنیادها و نهادهاست. این سازمانها ذر ساخت خانه های مجلل برای افراد خاص دخیل هستند. حال اگر مالیات بخواهد دریافت شود از این جیب به آن جیب در دولت است. بنابراین این کلاف سردرگم راه به جایی نخواهد برد و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
بهتر است دولت به دنبال بررسی دقیق معافیت های مالیاتی باشد. بسیاری از نهادها، بنیادها و سازمان ها وجود دارند که یا از مالیات معاف هستند و یا مالیات ناچیزی پرداخت می کنند. دولت ورود به موضوع معافیت های مالیاتی و اصلاح قوانین آن می تواند میلیاردها تومان درآمدزایی داشته باشد. به طور کلی مهار نقدینگی، انضباط مالی و سروسامان دادن مالیات سه عنصری است که برای کنترل تورم باید مورد توجه قرار گیرد.