صفحه اصلی / چند رسانه ای / بی‌تفاوتی قیمت دلار به مذاکرات وین

بی‌تفاوتی قیمت دلار به مذاکرات وین

دلار به اخبار سیاسی بی تفاوت شده است. نه وعده آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده قیمت دلار را کاهش داد و نه آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین.

قیمت دلار امروز نهم آذرماه نه در صرافی ملی کاهشی بود و نه در بازار آزاد. قیمت دلار در بازار آزاد همچنان در محدوده ۲۹ هزار تومان است. آن هم در حالی که بسیاری امیدوار بودند دلار با آغاز مذاکرات ارزان شود. اما نشد.
برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار می‌گویند سیگنال موثر بر قیمت دلار دیگر سیاسی نیست و دلار برای حرکت خود چشم به شاخص‌های اقتصادی دارد. از جمله تورم.
این عده معتقدند افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار سیاسی و به خصوص مساله مذاکرات هسته‌ای نبوده. بلکه قیمت دلار در حال هماهنگ کردن خود با نرخ تورم است.
قیمت دلار از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۷ درصد بیشتر شده است. اما در همین مدت تورم مصرف‌کننده بیش از ۲۲ درصد بوده. این یعنی رشد قیمت دلار از رشد تورم جا مانده و حالا دلار در حال هماهنگی با نرخ تورم است.
برای همین اخبار سیاسی وین نتوانست بر قیمت دلار اثر کاهشی بگذارد و اگرچه انتظار می‌رفت دلار ارزان شود، اما قیمت دلار بالا رفت و رکورد جدید زد.
از ابتدای هفته جاری هم دولت سعی کرد با کاهش قیمت دلار در صرافی ملی، به بازار سیگنال کاهش قیمت بدهد. به شکلی که قیمت دلار در صرافی ملی یک روزه هزار تومان کاهش یافت و از ۲۷ به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد.
اما بازار آزاد کوچکترین واکنشی به این سیگنال دولتی نشان نداد. قیمت دلار یکشنه شب، در معاملات پشت خطی گران شد و قیمت دلار روز گذشته به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.
نکته قابل توجه اینکه امروز نهم آذر ماه روند نزولی قیمت دلار در صرافی ملی هم متوقف شد و قیمت دلار بدون هیچ تغییری نسبت به روز گذشته ۲۶ هزار و ۵۳۰ تومان ماند.

همچنین مطالعه کنید:

مالیات بر خودرو‌های لوکس تعیین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.