صفحه اصلی / اجتماعی / زنگ خطر کمبود پزشک
زنگ خطر کمبود پزشک

به دلیل کمبود متخصص، بیماران برای ادامه درمان به کشور‌های دیگر خواهند رفت

زنگ خطر کمبود پزشک

کسب و کار نیوز- رئیس نظام پزشکی می گوید: در حال حاضر به دلیل عدم استقبال پزشکان از ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق تخصص ممکن است در سال‌های آینده با بحران کمبود متخصص مواجه شویم و ناچار شویم بیماران را برای ادامه درمان به کشور‌های دیگر بفرستیم. رئیس سازمان نظام‌پزشکی همچنین از صدور ماهانه ۳۰۰ گواهی مرتبط با مهاجرت بخشی از نیروهای کادر درمان خبر داده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پروفسور محمدحسین ماندگار، فـوق‌تخـصـص جراحی قلب و عروق مشهور به پدر ‌پیوند قلب ایران نیز معتقد است که در سالهای آینده بیماران ایرانی که نیاز به جراحی قلب دارند باید به خارج از کشور بروند. به گفته وی، با توجه به مهاجرت‌ های چشمگیر ‌جراحان قلب و استقبال بسیار ضعیف پزشکان جوان از انتخاب این رشته تخصصی سنگین و پر مسئولیت، یا باید بیماران ایرانی در سال‌های آینده راهی خارج از کشور شوند یا پزشکان خارجی به ایران بیایند.

صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز اظهار داشت: در ۳ ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی گود استندینگ کرده‌اند و این آمار از افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

مهاجرت پزشکان و پرستاران از ایران همیشه وجود داشته اما این اتفاق در سالهای اخیر بخصوص بعد از شیوع کرونا بسیار شتاب بیشتری به خود گرفته و نگران کننده شده است. با توجه به استقبال بسیاری از کشورها از نیروی پزشک به ویژه در سال‌های اخیر که پاندمی کرونا در جهان شایع شده است، صنوف مختلف جامعه پزشکی ترجیح می‌دهند که مهاجرت کنند. حدس زده می‌شود که سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر پزشک از کشور مهاجرت می‌کنند که این مساله به هیچ‌وجه برازنده کشور ما نیست. همچنین به اعتقاد برخی مسوولان، افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی باعث می‌شود صدها میلیون تومان هزینه صرف تربیت پزشکانی کنیم که درنهایت به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی در این رابطه گفته است وقتی جوانی در آغاز راه با رتبه دو رقمی کنکور در دانشکده پزشکی تهران پذیرفته نمی‌شود و فردی با رتبه چند هزار به همین دانشگاه راه می یابد نه امیدی به آینده و نه عدالتی می ماند. به گفته وی، آمار درخواست گوداستندینگ از سازمان نظام پزشکی، درخواست مهاجرت آماری ناخوشایند و نگران‌کننده و نشانگر شرایط نامناسبی است که به جای کتمان و پاک کردن صورت مساله باید بیان شود و برایش چاره اندیشید.

در همین رابطه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه با افزایش درخواست مهاجرت پزشکان به خارج از کشور مواجه هستیم که بدون شک این عارضه عواقب جبران ناپذیری را در پی دارد. باید قوانین و پرداختی‌ها را اصلاح کنیم و در عین حال طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را پیاده کنیم زیرا در بسیاری از مناطق کشور در نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی با کمبود مواجه هستیم و حتی در برخی مناطق دچار کمبود پزشک عمومی هستیم.

همچنین در سالهای اخیر تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دستیاری تخصصی و فوق تخصصی در رشته های مختلف پزشکی با کاهش قابل توجه روبرو شده به طوریکه از سال ۱۳۹۶ زنگ خطر این حادثه با خالی ماندن صندلی های تخصص در برخی از رشته های مادر همچون بیهوشی، طب اورژانس، جراحی عمومی، داخلی، اطفال،عفونی،جراحی قلب، جراحی اطفال، فوق تخصصی کلیه، خون و سرطان با سرعت بسیار نگران کننده ای به صدا درآمده است.

حسینعلی شهریاری اضافه کرد: موضوع نگران کننده دیگری که بر تسریع این روند می‌افزاید خروج پزشکان از کسوت عضویت هیات علمی به شرایط غیر هیات علمی است. این درحالی است که متاسفانه با افزایش درخواست مهاجرت به خارج از کشور نیز مواجه هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

پایه‌های مالیاتی گسترش یابد

سرمقاله با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.