صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / ایجاد اشتغال میلیونی بدون رانت و انحصار و دلال بازی
ایجاد اشتغال میلیونی بدون رانت و انحصار و دلال بازی

ایجاد اشتغال میلیونی بدون رانت و انحصار و دلال بازی

یک کارشناس حوزه کار معتقد است اگر دولت از اشتغال خانگی و اشتغال روستایی و مشاغل نوپا حمایت کند و صفر تا صد کار را مورد نظارت خود قرار بدهد، تحقق یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ دور از انتظار نیست.

حمید نجف در گفت وگو با روزنامه کسب وکار ، در ارزیابی هدفگذاری ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ اظهار کرد: وقتی تصمیمی به این بزرگی می گیریم باید شالوده و زیربنای آن را هم بسازیم. قطعا با امکانات موجود چشم انداز تحقق این میزان شغل وجود ندارد نهایتا بتوانیم اشتغال موجود را حفظ کنیم چون کرونا موجب ریزش بخشی از نیروهای کار شده و معادلات بازار کار را برهم زده است و تحریم‌ها نیز رسیدن به این نقطه را تا حدودی سخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: شخصا معتقدم که نباید اشتغال را کمی و عددی ببینیم، باید عملکردی که در این راستا دنبال می شود مدنظر قرار بدهیم چون عملکرد است که نشان می‌دهد چه میزان اشتغال ایجاد کردیم.

این کارشناس حوزه کار با اشاره به تجربه موفق ایجاد شغل در کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در کمیته امداد تجربه بسیار خوبی حاصل شد که اتفاق مثبتی بود و افراد و خانواده های بی بضاعت را شناسایی و حمایت کردند. در ماههای اول بیشتر کمکها مالی بود و مبلغی پول پرداخت می‌شد ولی بعدها روی اشتغال خانگی کار شد و با سرمایه‌گذاری روی افراد مشاغل خانگی را تقویت کردند و به افراد وام دادند و برای فروش محصولاتشان و دایر کردن بازارچه های فصلی و دائمی اقدام کردند. در واقع افراد را به جای مستمری بگیر کمیته امداد به کارآفرینان خانگی تبدیل کردند.

به گفته نجف، تجربه کمیته امداد می تواند به کمک بیاید و اگر وزارت کار به این سمت حرکت کند اشتغالزایی بالایی خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر مشاغل خانگی در دو قسمت تامین مواد اولیه و بازاریابی نیاز به حمایت بیشتری دارند. اشتغال خانگی مقرون به صرفه تر است و افراد می‌توانند با تامین مواد اولیه و امکانات لازم و از طرفی نظارت دولت در این زمینه وارد عمل شوند. در بخش روستایی هم ظرفیتهای بسیاری داریم که می‌توان از این ظرفیتها در مناطق کم برخوردار و محروم استفاده کرد و اشتغال در این مناطق را رونق بخشید.

به گفته این کارشناس حوزه کار، اگر دولت از اشتغال خانگی و اشتغال روستایی و همچنین مشاغل نوپا حمایت کند و صفر تا صد کار را مورد نظارت خود قرار بدهد تحقق یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ دور از انتظار نیست.

نجف درباره مشارکت و همکاری بخش خصوصی در ایجاد این میزان شغل نیز گفت: معتقدم بخش خصوصی برای همکاری در این برنامه باید قابل اعتماد باشد، ‌مثل داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشد که بگیرند و در جای دیگر هزینه کنند؛ متاسفانه هم اکنون میوه‌ای که کشاورز تولید می کند تا به دست مصرف کننده برسد سود کلانی نصیب دلال می‌کند ولی اگر بتوان تعاونی‌های کشاورزی را در این بخش فعال کرد جلوی انحصار و دلالی و واسطه‌گری را می گیرد و میوه با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رسد.

وی تاکید کرد: مشارکت بخش خصوصی در برنامه اشتغال میلیونی نباید موجب انحصار و دلال بازی شود بلکه دولت باید راهکارهای موثر برای عملکی کردن این برنامه را در پیش بگیرد و بخش خصوصی قابل اعتماد و متعهد که دنبال رانت نیست و امکان سوء استفاده در آن وجود ندارد، پای کار بیاید؛ همچنین افراد صاحب صلاحیت در این طرح به کار گرفته شوند و فرایند تامین مواد اولیه و بازاریابی و فروش محصولات و اتصال به بازار با مشارکت بخش خصوصی دنبال شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.