صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / پیشنهاد تبدیل بن خواربار کارگران از نقدی به غیر نقدی
پیشنهاد تبدیل بن خواربار کارگران از نقدی به غیر نقدی

تشکیل نخستین جلسه شورای عالی کار با ۲ دستور کار مهم

پیشنهاد تبدیل بن خواربار کارگران از نقدی به غیر نقدی

سرانجام پس از درخواست فعالان و مقامات کارگری از وزیر کار برای تشکیل جلسه شورای‌عالی کار، دعوتنامه ها برای حضور در این نشست ارسال شد و به این ترتیب نخستین جلسه شورای عالی کار دولت سیزدهم با دو دستور کار مهم برای کارگران روز شنبه برگزار می شود.

هادی ابوی – دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با ابراز خرسندی از تعیین زمان برگزاری نشست به تشریح جزییات محورهای جلسه پرداخت و به ایسنا گفت: این جلسه با چند دستور کار همراه خواهد بود؛ اول پیشنهاد تبدیل بن و کمک هزینه اقلام مصرفی خانوارهای کارگری از نقدی به غیرنقدی به دستور مقام عالی وزارت است که در جلسه بررسی خواهد شد.

به گفته وی این پیشنهاد بسیار خوب است و باعث بالا رفتن قدرت خرید کارگران می شود.

ابوی افزود: موضوع دوم در خصوص راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران و محور سوم، مناسبات کارگری و کارفرمایی است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: تبدیل بن نقدی به غیر نقدی از تورم پیشگیری و به مسأله معیشت و قدرت خرید کارگران که همواره یکی از دغدغه های مهم به شمار می رود، کمک می کند.

وی گفت: بن خواربار کارگران در حال حاضر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان است و اگر دولت در تامین کالاهای خاص به کارگران کمک کند،  بسیار اثرگذار است.

این مقام کارگری درباره توزیع اقلام اساسی توسط اتحادیه امکان، گفت: اتحادیه امکان در سالهای اخیر  که بن توزیع می کرد با اشکالاتی همراه بود، البته کمک دولت آن زمان کم شده بود ولی زمانی که اجازه واردات کالا داشت، برنج خارجی و پنیر دانمارکی و … وارد می کرد که به تدریج تحت تاثیر برخی سیاست‌ها ناچار به توزیع برخی اقلام نامرغوب شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: پیشنهاد ما این است که برای مصرف خانوارها اقلام خاص مثل گوشت و برنج و روغن تهیه کنیم چون کارگر مجبور است برای خرید آنها هزینه کند لذا امیدواریم در چند قلم خاص ورود و از ظرفیتها و کمکهای دولت در این خصوص استفاده کنیم.

به گفته وی دولت می تواند کالا با ارز دولتی بدهد یا از محل هدفمندی یارانه ها کمک کند و اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه را مورد حمایت قرار بدهد. ی همچنین بهترین راهکار تقویت قدرت معیشت کارگران را در کاهش هزینه های مسکن و تامین اقلام مصرفی خاص خانوارهای کارگری عنوان کرد و گفت: اگر کارگران حمایت شوند و بتوانند با حقوق و دریافتی خود بیشتر خرید کنند و سفره هایشان کوچکتر نشود به بهبود وضع معیشت آنها کمک کرده ایم، در مورد مسکن هم که از اولویتهای جامعه کارگری است، با توجه به اهتمام رئیس جمهور برای تحقق برنامه مسکن انتظار داریم با دادن وام های ارزان و فعال کردن تعاونی‌ها، مشکل مسکن کارگران هم برطرف شود.

ابوی در پایان با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد دریافتی کارگران بابت هزینه های مسکن و اجاره بها صرف می شود، گفت: طبق آمارها، اجاره خانه ها در شش ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته و این مسأله بر حقوق بگیران ثابت به ویژه کارگران حداقل بگیر فشار وارد کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.