صفحه اصلی / اسلایدر / حذف گوشت از سبد غذایی
حذف گوشت از سبد غذایی

مصرف گوشت نسبت به سال 94 نصف شده است

حذف گوشت از سبد غذایی

کسب و کار نیوز- وضعیت تورم در کشور و فشاری که بر قشرهای ضعیف جامعه می آید واقعا نگران کننده است. گرانی های سرسام آور، بسیاری از مواد غذایی عموم مردم را از سر سفره ها جمع کرده است. بر اساس پژوهش‌های مرکز آمار ایران میزان مصرف گوشت توسط خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۸۴، نصف شده و ۵۰ درصد کاهش داشته و از ۱۲ کیلوگرم به متوسط شش کیلوگرم در سال برای هر نفر رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این روزها گرانی و تورم جزو جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است. افزایش روز به روز قیمت‌ها به صورت محسوس زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از اقلام ضروری خوراکی دیگر در سفره‌ها کمتر دیده می‌شود. مثل گوشت گوسفند که در فروردین ۹۶ با قیمت متوسط ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شد اما اکنون به طور متوسط ۱۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با افزایش چهار برابری مواجه شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران لرستان در این رابطه می گوید: صادرات دام توسط دولت آزاد شده و مقرر کردند که دام‌های پرواری و جوان هم صادر شود. یوسف بیرانوند افزود: در شرایط فعلی صادرات دام کاملا اشتباه است. به دلیل خشکسالی، کم‌آبی، بالا رفتن شدید هزینه‌های تولید و عدم حمایت دولت، دامداران دام‌های مولد خود را به کشتارگاه می‌برند و این موضوع در آینده نزدیک منجر به کمیابی و افزایش قیمت شدید گوشت در بازار خواهد شد. به گفته وی، در این شرایط دولت باید گوشت را در انبارهای استراتژیک برای آینده ذخیره کند تا کشور دچار التهاب نشود نه اینکه دام‌ها را به کشورهای خارجی صادر کند.

اما اعظمی ساردویی، نماینده کرمان معتقد است که وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با واردات گوشت‌های منجمد مشکل کمبود گوشت در بازار را حل کند. گرانی گوشت قرمز باعث روی آوردن مردم به گوشت سفید خواهد شد که روی قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود. به گفته وی، اگر موضوع گوشت قرمز از وضعیت بحرانی گذر کند در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار خواهد گرفت.کشتار زود هنگام دام ها باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه های آینده خواهد شد.

در این بین چشم‌ها هم به مذاکرات هسته‌ای دوخته شده است تا شاید از مسیر سیاست خارجی در عرصه اقتصادی گشایشی ایجاد شود تا به باور بسیاری از کارشناسان با رفع تحریم‌ها امکان ورود ارز به کشور فراهم شود و البته ایران بتواند به طور آزادانه نفت خود را بفروشد تا پول وارد کشور شود و از این راهبرد تورم کاهش یابد و سفره مردم قدری گشوده شود.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است که بیش از ۸۰۰ هزار تن آن در داخل کشور و کمتر از ۱۰ درصد نیاز از محل واردات تامین می‌شود. با این وجود قیمت گوشت قرمز در بازار ایران متغیر است به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی در بازار خرده فروشی ها به شکل تفکیکی، بیش از ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در همین رابطه رییس شورای تامین دام کشور در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: دلایلی بسیاری برای کم رمق بودن بازار گوشت کشور وجود دارد. شیوع ویروس کرونا، وضعیت نامساعد اقتصادی و کاهش توان مردم برای خرید گوشت قرمز مهم ترین این دلایل هستند.

منصور پوریان افزود: در این بین پیامدهای خشکسالی هم گریبانگیر دامداران شد. علوفه مرغوب در بازار کاهش یافت و دامدران مجبور به استفاده از تفاله و تفاله نیشکر شدند. این تفاله‌ها آسیب‌های خطرناک چون چاقی مضاعف را برای دام ها داشته اند. طی ماه های اخیر، با افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با کاهش تقاضا روبرو شده ایم تا جایی که دام روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه با وجود تشدید خشکسالی و کم آبی، افزایش جمعیت دامی می تواند تلفات را افزایش دهد که این موضوع نگران کننده است، افزود: این درحالی است که دولت قرار بود گوشت قرمز مازاد را از تولیدکنندگان به صورت خرید حمایتی دریافت کند یا اینکه شرایط را برای صادرات دام زنده فراهم کند.

به گفته وی، در شرایط عادی نیمه دوم سال ۵۰۰ هزار تن گوشت قرمز مورد استفاده قرار می گیرد که با وجود کرونا میزان مصرف به ۳۰۰ هزار تن هم‌ نمی رسد، درحالیکه با میزان دام فعلی حدود ۶۰۰ هزار تن گوشت تولید می شود که به دلیل مازاد تولید بر مصرف، صادرات تنها راه حل دامدار است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.