صفحه اصلی / اسلایدر / هشدار FATF به ترکیه/ خرید ملک برای ایرانیان سخت می‌شود؟
هشدار FATF به ترکیه/ خرید ملک برای ایرانیان سخت می‌شود؟

هشدار FATF به ترکیه/ خرید ملک برای ایرانیان سخت می‌شود؟

کسب و کار نیوز- گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد مردم ایران، دومین کشور متقاضی خرید ملک در این کشورند. اما حالا گروه ویژه اقدام مالی ترکیه را در لیست خاکستری خود قرار داده است. اقدامی که ممکن است خرید و فروش ملک به ایرانیان در این کشور را دشوار کند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در گزارش جدید گروه ویژه اقدام مالی، ایران همچنان در لیست سیاه قرار دارد و ترکیه هم به تازگی وارد لیست خاکستری این کارگروه قرار گرفته است. حالا ترکیه برای خروج از فهرست خاکستری، باید مجموعه اقداماتی را انجام دهد و آن رعایت استانداردهای بیشتر در حوزه فعالیت‌های بانک، طلا و مستغلات است.

این کارگروه در حالی به فعالیت بخش مستغلات ترکیه توجه ویژه نشان داده که ایرانیان در چند سال گذشته یکی از خریداران اصلی املاک ترکیه بوده‌اند. آخرین گزارشی که مرکز آمار ترکیه منتشر کرد نشان می‌داد ایران، بعد از عراق دومین کشور متقاضی خرید ملک در ترکیه هستند.مردم ایران در چند سال گذشته و به خصوص از سال ۲۰۱۵ تاکنون متقاضی خرید ملک در ترکیه بوده‌اند. از طرفی گزارش رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد ترکیه پایگاه اول مهاجرت ایرانیان است. یعنی مردم ایران ابتدا به ترکیه مهاجرت می‌کنند و بعد از چند سال به کشور دیگری می‌روند.

از طرف دیگر، خرید یک ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار یکی از راه‌های مردم ایران برای گرفتن اقامت ترکیه است. اما حالا گروه ویژه اقدام مالی به ترکیه هشدار داده که برای خروج از فهرست خاکستری، باید استانداردهایی را در حوزه املاک و مستغلات رعایت کند.

تاثیر گزارش FATF بر سرمایه‌گذاری ایرانیان

براساس گزارش این کارگروه، سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه مستغلات ترکیه به شدت افزایش یافته. این کارگروه از ترکیه خواسته مقررات‌های این کارگروه برای بخش مستغلات را رعایت کند. اما این مقررات چیست؟

این مقررات شامل شناسایی مشتریان، نگهداری سوابق و انعکاس موارد مشکوک است.از طرف دیگر ایران یکی از دو کشوری است که در لیست سیاه FATF قرار دارد. ممکن است ترکیه برای خروج از فهرست خاکستری مقررات جدیدی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور وضع کند. یا ممکن است فروشندگان ملک در ترکیه از این پس قیمت املاک خود برای ایرانیان را افزایش دهند.

در هر صورت به نظر می‌رسد که گزارش جدید FATF خبر خوبی برای ایرانیان نباشد. به خصوص برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت یا خرید ملک در ترکیه را داشتند. پیش‌بینی‌ها می‌گوید شاید ترکیه قوانین خرید ملک برای ایرانیان را سخت کند یا قیمت املاک ترکیه برای خریداران ایرانی گرانتر از بقیه باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.