صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی در بازار ارز
سردرگمی در بازار ارز

سیگنال های مثبت و منفی چه سرنوشتی را برای دلار رقم خواهد زد؟

سردرگمی در بازار ارز

کسب و کار نیوز- روز شنبه اول آبان ماه دلار معاملات بازار آزاد را با قیمت ۲۷۵۵۰ تومان آغاز کرد که نسبت به روز پنجشنبه۲۵۰ تومان افزایش یافت. معاملات پشت خطی نیز روند صعودی پیش گرفته و قیمت دلار به ۲۷۶۰۰تومان رسید. تکانه های اقتصادی و سیاسی سیگنالهای متفاوتی به بازار ارز وارد می کنند. ابهامات بازگشت مجدد به برجام و انتظارات تورمی مهمترین اثرات را بر نوسان قیمت دلار دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، البته حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه به تازگی گفته است بزودی مذاکرات هسته‌ای با ۴+۱ از سر گرفته خواهد شد. وی در جریان ملاقات خسرو ناظری، دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی(اکو) اظهار داشت: گفتگوهای اخیر با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل را خواهیم داشت. از سوی دیگر خبر رد درخواست ایران برای دادن تضمین در برنگشتن تحریم ها از سوی آمریکا بازار ارز را غافلگیر کرد و ممکن است تحت تاثیر این خبر قیمت دلار نوسان رو به بالا داشته باشد. این در حالی است که معامله گران دلار اخیرا با تحلیل غیرمنتظره ای مواجه شده اند. بخشی از معامله گران در انتهای هفته راجع به مقاله ای صحبت می کردند که در آن ادعا شده بود،‌ آمریکا درخواست ایران برای دادن تضمین برای عدم بازگشت تحریم ها در دوران بایدن را نپذیرفته است.

این موضوع از نگاه شماری از معامله گران به معنای آن است که حتی در صورت شروع مذاکرات هسته ای،‌ کار دشواری برای رسیدن به یک توافق محکم وجود دارد. اقتصاد نیوز به نقل از اندیشکده کوئینسی عنوان کرده است که آمریکا تصور می کند، حتی از نگاه دولت جدید ایران، دیگر تعهد سه یا چهار ساله ایالات متحده کافی نیست. به عبارت دیگر، دو کشور در ابتدای امسال در شرایطی که ایران کمی از مواضع خود عقب نشینی کرده بود،‌به توافق نرسیدند. در نتیجه با پیشروی خواسته های ایران و احتمال رد آن ها از سوی آمریکا،‌ برای برخی از معامله گران،‌ دورنمای رسیدن به توافق، بیشتر از قبل دور از ذهن می رسد.

از چنین زاویه دیدی،‌ انتظار می رود که میزان خریدهای ارزی در اولین روز آبان ماه کمی افزایش پیدا کند با این حال،‌ بازارساز اخیرا بارها ثابت کرده است که در برابر نیروهای افزایشی،‌با تمام قوا،‌ مقاومت خواهد کرد و اجازه نوسان رو به بالا به قیمت دلار نمی دهد. از نگاه معامله گران در صورتی که اسکناس آمریکایی بتواند به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نفوذ پیدا کند،‌ شانس تقویت دیدگاه های افزایشی بالا می رود. با این حال‌ برگشت به سوی ابتدای کانال ۲۷ هزارتومانی موجب می شود که حداقل انتظارات افزایشی تعدیل شوند. دلار در بیشتر روزهای مهرماه در جاده کاهشی قرار داشت و در نهایت نیز بیش از نیم درصد از ارزش خود را در ابتدای پاییز از دست داد. بخش زیادی از این افت گفته می شود که به دلیل انتظار برای آغاز دوباره مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها رخ داد.

نا اطمینانی در بازار ارز

وحید شقاقی، اقتصاددان

در بازار ارز همچنان بحث انتظارات پیش رونده بوده و بیشترین تاثیر را در نوسانات قیمت دلار دارد. در شرایطی که هم اکنون بر اقتصاد ایران حاکم است طبیعی است که انتظارات تورمی مهم ترین عامل در تعیین نرخ باشد. البته روزانه این انتظارات با توجه به جو ایجاد شده و اخبار منتشر شده جابجا می شود و تغییر پیدا می کند. بنابراین نااطمینانی ها پیش برنده بازار است و همچنان در صدر اخبار قرار دارد. البته باید به این نکات هم اشاره کرد که با توجه به رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، ارزش صادرات غیرنفتی هم روند مناسبی را داشته است. همین اتفاق فروش مشتقات نفتی به دلیل رشد قیمت نفت را افزایش داده و درآمدهای ارزی تکان خورده است. کرونا هم تا حد زیادی در کشور جمع شده و کسب و کارها به دوران پسا کرونا نزدیک می شوند. این اخبار مثبت هم تکانه هایی را به ارز وارد می کند.

اما از طرفی دیگر همچنان آینده مذاکرات مبهم است و خود این اخباری هم که منتشر می شود بر بازار ارز تاثیر می گذارد. ورود به مذاکرات تنها در اظهارنظرها و صحبتها دیده می شود و برای اقدام عملی فعلا اتفاقی نیفتاده است.Fatf  نیز در جدیدترین اظهارات خود روز گذشته ایران را همچنان در جایگاهی با ریسک بالا قرار داده و تغییر جایگاهی در این رتبه بندی دیده نمی شود. پس موضع ایران در این رابطه نیز مبهم است.

کسری های بودجه و اخبار مرتبط با آن در این روزها نیز تاثیر بسیاری بر نوسانات نرخ ارز می گذارد. بین اخبار مثبت و منفی بازار ارز نیز بالا و پایین می شود. اما اگر نتوانیم رشد نقدینگی، تورم و کسری بودجه  را کنترل کنیم و پیش بینی ناپذیری اقتصاد ایران همچنان تداوم پیدا کند می تواند نرخ ارز را به اعداد بالاتر نیز هدایت کند. البته در حال حاضر ارز در کانال ۲۷ تا ۲۸هزار تومان در نوسان است که اگر به بالای ۲۸ هزار تومان ورود کند کار سختی پیش رو داریم. ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومان، رسیدن به اعداد بالاتر را قابل وصول تر می کند. پس باید منتظر ماند و دید آینده این عوامل اثرگذار بر قیمت ارز چگونه خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.