صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنالهای داخلی و خارجی قیمت دلار را به کدام سمت و سو هدایت می کنند؟/بازار ارز در انتظار ریزش
سیگنالهای داخلی و خارجی قیمت دلار را به کدام سمت و سو هدایت می کنند؟/بازار ارز در انتظار ریزش

سیگنالهای داخلی و خارجی قیمت دلار را به کدام سمت و سو هدایت می کنند؟/بازار ارز در انتظار ریزش

کسب و کار نیوز- برخی از معامله گران به دنبال پایین بردن قیمت دلار موفق شدند در بازار پشت خطی،‌ ارزش دلار را تا محدوده 27 هزار و 100 تومان کاهش دهند. این اتفاق به عقیده کارشناسان، ناشی از چند سیگنال در بازار ارز بوده است. نخست اخبار مرتبط با آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در خارج است. انتشار این خبر درست قبل از آغاز مذاکرات هسته ای توانست نظر بازار ارز را به خود جلب کند. البته این خبر در حد گمانه زنی بوده و هنوز تایید درستی از سوی مقامات مسوول نداشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر سیگنال دیگری در بازار وجود دارد. بازارساز ارز بیشتری را روانه بازار کرده است. فعالان بازار ارز بر این باورند با روی کار آمدن علی صالح آبادی، رئیس کل جدید بانک مرکزی عرضه ارز در بازار افزایش یافته است. این اتفاقات ممکن است به کاهش قیمت دلار کمک کند.

البته شایعه ای هم در بازار وجود داشت. خبر‌ احتمال افزایش عرضه بازارساز اعلام شد. شماری از فعالان باور داشتند که بازار ارز پیش از صحبت های ریاست جمهوری، شاهد افزایش فروش دلار خواهد بود. در این میان عده ای از معامله گران عنوان می کردند که پس از انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی، میزان عرضه دلار بالا رفته است. مجموع این اخبار نشان می دهد که دیشب شماری از معامله گران به دنبال پایین بردن قیمت دلار بودند. آن ها حتی موفق شدند در بازار پشت خطی،‌ ارزش دلار را تا محدوده ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش دهند. معمولا زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد و اسکناس آمریکایی با جوسازی و اخبار در مسیر نزولی قرار می گیرد،  معامله گران ارزی قصد نوسان گیری و خرید دلار در نرخ های پایین تر را دارند.

شرایط کنترل فشار تقاضای ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

نوسانات نرخ ارز به عوامل بسیاری اعم از داخلی و خارجی بستگی دارد. قطعا عوامل زیادی در تعیین نرخ دلار دخالت دارند. مهم‌ترین مسئله‌ای که به افزایش نرخ دلار دامن زد، خودداری از اعلام موضع رسمی در قبال مذاکرات هسته‌ای است که انتظار می‌رفت ازسوی دولت سیزدهم انجام شود. باید توجه داشت سیل نقدینگی، انتظارات تورمی و کسری بودجه سنگین دولت در کنار فقدان اطمینان از به نتیجه رسیدن مذاکرات قرار گرفته و باعث شد آبی که پشت سد انباشته شده و منتظر موضع‌گیری‌های دولت، رها شود که یکی از تبعات آن افزایش نرخ دلار بود.

اما در روزهای اخیر سیگنالهای مثبت در خصوص آغاز مذاکرات تعیین کننده خواهد بود. درست است که مقامات ایرانی به صورت مستقیم آغاز مذاکرات را اعلام نکرده اند اما با سفر به بروکسل آمادگی خود را نشان داده اند. این اتفاق به این معناست که ایران نمی خواهد به دستورات تعیین شده از قبل از سوی طرفین مقابل گوش کند اما به اصل مذاکره مشکلی ندارد.

بنابراین سفر به بروکسل انتخاب شده است. بنابراین در بروکسل مذاکرات ابتدایی انجام خواهد شد و از هفته آینده مذاکرات به صورت رسمی شروع می شود. همین اتفاق کافی است تا تاثیر روانی آن بر بازار ارز دیده شود. خبر مثبت آغاز مذاکرات که بازار مدت زیادی در انتظار آن بوده است نرخ ارز را به سمت کاهش هرچند بسیار ناچیز پیش خواهد برد.

از طرفی دیگر با روی کار آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی قرار است مقررات برگشت ارز مخصوصا در بخش صادرات به کشورهای همسایه آسان تر شود. هرچند موانع در رابطه با تجارت با آذربایجان هنوز به قوت خود باقی است اما نمی تواند تاثیر این اتفاق را کمرنگ کند. پس سیگنالی که بانک مرکزی به بازار ارز داده است بی تاثیر نیست. هم سیگنال بانک مرکزی و هم سیگنال آغاز مذاکرات بسیار تعیین کننده خواهند بود.

به عبارت دیگر بازار ارز تحت تاثیر روانی این دو اتفاق می بایست تا دو هفته آینده در مسیر کاهش قیمت پیش برود. این در حالی است که اگر قرار بر این باشد که بخشی از پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شود تاثیر این دو اتفاق را عمیق تر خواهد کرد. آمریکا با ارسال سیگنال آزادسازی بخشی از پولهای ایران از طریق کانال سوئیس برای تهیه اقلام بشردوستانه گام خود را برای پیشبرد مذاکرات برداشته است. وقتی اجازه این کار داده شود فشار روی تقاضای ارز در داخل کنترل خواهد شد و ارز را برای افتادن در مسیر کاهشی هدایت خواهد کرد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.