صفحه اصلی / اقتصادی / تورم جهانی محرک رشد قیمت کامیودیتی‌ها
تورم جهانی محرک رشد قیمت کامیودیتی‌ها

جمال رازقی

تورم جهانی محرک رشد قیمت کامیودیتی‌ها

بازارهای مالی داخلی همچنان حول دو محور اصلی انتخاب رییس جدید بانک مرکزی و احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای مانور می‌دهند.

انتظار افزایش عرضه ارز و شروع به کار رییس جدید باعث شد میزان تقاضا اندکی کاهش یابد و معامله‌گران در فاز احتیاط قرار گیرند. به همین دلیل دلار هفته گذشته را با ۲۵۰ تومان کاهش آغاز کرد و به ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

از طرف دیگر سخنان وزرات امور خارجه در خصوص ایجاد فضای مثبت با توجه به خبر لغو برخی تحریم‌ها و جمع‌بندی موضوع مذاکرات هسته‌ای بر روند کاهشی قیمت دلار در این هفته تاثیرگذار بوده است؛ به نحوی که دلار تا روز سه شنبه به ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

برخی از معامله گران بر این باورند چنانچه مذاکرات هسته‌ای به فرجام نرسد، احتمال ایجاد شوک در بازار در سطح بالایی قرار می‌گیرد، اما خبر مثبت مذاکرات سیاسی دولت‌های ایران و عربستان و کاهش ارزش لیر در ترکیه می‌تواند روند کاهشی قیمت دلار را در هفته‌های پیش رو پیش‌بینی کند. هرچند که ریسک خرید و فروش همچنان در سطح بالایی قرار دارد و بیشتر معامله‌گران روند کوتاه‌مدت تغییرات قیمت‌ها را مدنظر قرار داده‌اند، اما تحلیلگران نرخ مقاومتی دلار ۲۷ هزار تومان در نظر گرفته‌اند؛ هر چند که در پایان هفته برای چند ساعتی وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد، اما به نظر می‌رسد کف قیمتی ۲۷ هزار تومان باشد.

بر همین اساس چنانچه در هفته‌های آتی دلار به زیر مرز ۲۷ هزار تومان برسد، احتمال ادامه روند کاهشی بالا می‌رود و همچنین اگر از سقف ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کند، در این صورت می‌توان انتظار موج صعودی را در بازار داشت. معامله‌گران اما همچنان برای پرهیز از هر گونه ریسک، روند کوتاه‌مدت تغییرات را مدنظر قرار داده‌اند و عنوان می‌کنند که رشد قیمت دلار در روز چهارشنبه موقتی بوده است و با توجه اعلام تمایل ایران به شروع مذاکرات احتمال می‌رود روند نزولی قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

با وجود این‌که قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته افزایش یافت، اما سکه نیز به تبعیت از قیمت دلار روند کاهشی را در پیش گرفت و هفته را با کاهش ۸۰ هزار تومانی آغاز کرد، اما در آخرین روز هفته افزایش مجدد قیمت ارز، قیمت طلا و سکه را تحت تاثیر قرار داد. احتیاط معامله‌گران به نگهداری طلا به عنوان دارایی امن و کاهش دادوستدها قیمت سکه را تا ابتدای کانال ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش داد.

بازار سهام متاثر از ریسک‌های سیستماتیک بازار همچون افت قیمت دلار و عدم قطعیت در نتایج مذاکرات هسته‌ای، با افت بیش از ۶ درصدی از مرز ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز پایین‌تر رفت. تحلیلگران بر این باورند که تحولات سیاسی خارجی و عدم اطلاع از دیدگاه‌ها و سیاست‌های سکاندار جدید بازار سرمایه نگرانی سرمایه‌گذاران را نسبت به روند معاملات بازار افزایش داده است. از آنجایی که قیمت کالاهای اساسی و فلزات پایه در بازارهای جهانی افزایش یافته است و سهام صنایع در محدود مناسبی هستند، انتظار می‌رود چنانچه بازارهای داخلی به ثبات برسند بازار سهام روند مثبت با ثباتی را تجربه کند

 بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی کشورها، برای ایران رشد ۳ درصدی پیش‌بینی شده است که چنانچه ابهام در متغیرهای سیاسی و اقتصادی کشور تا حدودی مرتفع شود و اقدامات اساسی مانند پرهیز از اجرای خلق‌الساعه قوانین، شفاف‌سازی معاملات الگوریتمی، حل معضل سیاستگذاری دستوری، حذف محدودیت‌ها و… در بازار بورس صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که بازار سهام روند صعودی پایدار را تجربه کند.

در هفته اخیر قیمت انواع نفت‌خام به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. دلیل عمده آن بالا رفتن قیمت گاز طبیعی و جایگزینی آن به جای زغال سنگ و بنزین در بسیاری از کشورها بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل سرما افزایش تقاضا قیمت نفت را بالاتر ببرد.

اونس طلای جهانی هفته گذشته را صعود ۳۹ دلاری آغاز و به ۱۷۹۳ دلار رسید. میزان ایجاد اشتغال در اقتصاد آمریکا بر اساس پیش‌بینی‌ها محقق نشد و تنها ۱۹۴ هزار از ۵۰۰ هزار شغل، ایجاد شد که باعث افزایش اونس طلای جهانی و از طرف دیگر کاهش شاخص دلار شد. بدین ترتیب شاخص دلار مرز ۹۴ را از دست داد و وارد کانال ۹۳ شد. با افزایش قیمت انرژی، نگرانی‌ها از رشد تورم جهانی افزایش یافته است و انتظار می‌رود در صورت ادامه رشد قیمت‌ها، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن افزایش یابد.

موضوع گزارش اشتغال آمریکا در هفته گذشته تأثیر مثبت بر قیمت فلزات پایه داشت. نگرانیها از بحران انرژی و رشد تورم جهانی و همچنین ادامه رشد قیمت نفت نیز نگرانی‌ها از بازیابی تقاضا برای کامیودیتی‌ها را کاهش داد و این موضوع تاثیر مثبت بر قیمت فلزات داشت.

رمزارزها همچنان به عنوان دارایی امن و پرسود مورد استقبال سرمایه‌گذاران است. هر چند که بسیاری از کشورها همانند چین محدودیت‌هایی را برای خرید و فروش آنها وضع نموده و مسائل زیست‌محیطی مربوط به استخراج آنها هنوز به نتیجه نرسیده است اما در این هفته اعلام شد که فدرال رزرو قصد دارد تا به یک صندوق قابل معامله بورسی بیت‌کوین مبتنی بر بازار معاملات آتی در ماه جاری اجازه فعالیت دهد. این خبر اثر مثبتی بر بازار داشت و باعث شد تا قیمت این رمز ارز به بالای ۵۵ هزار دلار برسد.

* رییس اتاق بازرگانی شیراز

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.