صفحه اصلی / اسلایدر / بیکاری اجباری ۹۰۰ هزار کارگر
بیکاری اجباری ۹۰۰ هزار کارگر

سلامت و معیشت کارگران در معرض خطر است

بیکاری اجباری ۹۰۰ هزار کارگر

کسب و کار نیوز- به گفته معاون دبیرکل خانه کارگر ایران، شیوع ویروس کرونا موجب از بین رفتن کسب و کار ۹۰۰ هزار کارگر در کشور شده است. این کارگران حتی در پیدا کردن مشاغل دیگر نیز ناکام بوده اند و معیشت خود و خانواده هایشان در معرض خطر بالایی قرار گرفته است. در دو سال و نیم اخیر با شیوع کرونا بیشترین آسیب به قشر کارگران که اغلب آنها کارگران فصلی بوده اند وارد شده است و اکثریت قریب به اتفاق آنها حتی یک سال متوالی از داشتن کمترین درآمد نیز محروم مانده اند. متاسفانه آمار بسیار بالایی از این کارگران هم فاقد بیمه بوده و نتوانستند از مزایای بیمه بیکاری در طول دوران خانه نشینی استفاده کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر ایران در این رابطه می گوید: شیوع ویروس کرونا موجب از بین رفتن کسب و کار ۹۰۰ هزار کارگر در کشور شده است. این کارگران در این دوران از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شدند. خانه کارگر ایران در راستای واکسیناسیون کارگران به کمک دولت شتافته و روزانه ۸۰۰ نفر از کارگران صنوف مختلف در خانه کارگر تهران واکسینه می‌شوند. همچنین اکیپ‌هایی با استقرار در مترو و جاهای دیگر کارگران را واکسینه می‌کنند. به گفته این مقام صنفی، ۲ میلیون ۳۳۵ هزار نفر به صورت غیراجباری (آزاد) عضو خانه کارگر ایران هستند.

این در حالی است که درشرایطی که قیمت کالاها وخدمات افزایش و ارزش پول وقدرت خرید کاهش می یابد بیشترین آسیب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی متوجه دارندگان درآمد یا حقوق ثابت می شود. در این زمره می توان از بازنشستگان، کارگران و کارمندان یاد کرد که سفره کوچک آنها روز به روز و ماه به ماه کوچک تر می شود. رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران می گوید: حداقل حقوق یک کارگر فقط ۳۰ درصد از سبد خانوارش را تامین می‌کند و کسی به فکر ۷۰ درصد دیگر آن نیست.

در این بین اقلامی که برای ادامه حیات باید درسفره خانواده آنها وجود داشته باشد بتدریج کاهش یاحذف و ناپدید می شود. متاسفانه درمقابل آنها افراد یا گروههایی که صاحبان کالا و خدمات هستند وقیمت فروش را دربازار تعیین می‌کنند سطح زندگی خود را با افزایش قیمت حفظ یا توسعه می دهند و بیشترین منافع حاصل از تورم و افزایش قیمت ها متوجه آنان می شود. قطعا این امر با برقراری عدالت اجتماعی واقتصادی فاصله عمیق دارد.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این رابطه به “کسب و کار” گفت: در طول دو سال اخیر کارگران در مواجهه با بحران کرونا بیشترین آسیب را دیدند. بیکاری های اجباری و خانه نشین شدن آنها در حالیکه از کمترین مزایا و حقوقی خود بی بهره بوده اند موجب شد تا معیشت آنها به خطر بیفتد. در این بین تورم نیز سر به فلک گذاشته و هزینه های زندگی برای کارگران از کار بیکار شده غیرقابل جبران شده است. بسیاری از این کارگران از بیمه که حق طبیعی و قانونی شان بوده برخوردار نبودند و حتی نتوانستند از بیمه بیکاری که مبلغی بخور و نمیر دارد استفاده کنند.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: سلامت و معیشت این خانواده ها به دلیل بیکاری سرپرستان خانوار که اغلب کارگران بیکار شده و خانه نشین شده بوده در معرض خطر بسیاری قرار گرفته است. تحریم ها و کرونا در کنار هم باعث شده است که مشکلات کارگران از جمله امنیت شغلی و معیشت جدی تر شده است.

وی با بیان اینکه کرونا امنیت شغلی کارگران را از بین برد، بیان کرد: کرونا هم باعث محدودیت بازار کار شده و بعضی از مشاغل هم با کرونا با مشکل مواجه شده است. تقاضای کار در حال حاضر بالا است و ظرفیت های کار کاهش پیدا کرده است. آنچه که دولت در اواخر سال گذشته به عنوان حمایت از کسب و کارها، کارگران بیکار شده و تولیدی ها تصویب کرد به دلیل مشکلات تحریمی و فقدان درآمد ارزی که دولت با آن دست و پنجه نرم می کرد، دولتمردان نتوانستند حمایت های لازم و جدی را از کارفرمایان، کارگران و بازار کار صورت دهند. از سوی دیگر تخصیص بیمه بیکاری با رقم های پایین تر از مبلغ قانونی بود که باید به کارگران بیکار شده داده می شد، لذا بسیاری از کارگران مشمول دریافت حمایت های بیمه بیکاری نشدند.

به گفته این فعال حوزه کار تکمیل هرچه سریعتر بانک اطلاعات رفاه و بازار کار به جهت شناسایی شاغلان و بیکاران و دهکهای نیازمند حمایت در جامعه باید در اولویت وزارت کار قرار بگیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.