صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی سرسام آور دارو
گرانی سرسام آور دارو

قیمت برخی اقلام دارویی روزانه افزایش می یابد

گرانی سرسام آور دارو

کسب و کار نیوز- گزارشهای میدانی از داروخانه‌ها حاکی از کمبود و گرانی بسیاری از اقلام دارویی است. موضوعی که ناشی از حذف ارز دولتی از برخی اقلام دارویی، قاچاق دارو و نبود نظارت کافی از سوی نهادهای مربوطه است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک تکنسین داروخانه با انتقاد از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت برخی داروها خطاب به مسئولان می گوید در شش ماه گذشته حقوق چه کسانی افزایش داشته که قیمت دارو را تا این اندازه گران کرده اند. به گفته این دکتر داروساز قیمت هر ورق داروی ناپروکسن ۷ هزار تومان بوده که در عرض سه روز به هر ورق ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. چطور می شود در عرض ۳ روز ۳۰۰ درصد بر روی قیمت دارو افزایش داشته باشیم. به گفته این داروساز یک جعبه ناپروکسن به قیمت نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

از سوی دیگر داروی فلوکستین که داروی ساخت داخل اما با مواد اولیه وارداتی است در بازار دارو بسیار نایاب شده و از هر ۱۰ داروخانه شاید یکی از آنها یک ورق از آن را به متقاضی، آن هم در ازای داشتن نسخه پزشک تحویل دهند. این اتفاق برای بسیاری دیگر از اقلام دارویی نیز افتاده است. مردم و بیماران برای تهیه یک قلم دارو باید در داروخانه های سطح شهر سرگردان شوند.

یک بیمار در رابطه با گرانی بی سابقه دارو در هفته های اخیر می گوید: من یک بازنشسته، مبتلا به بیماری قلبی، دارای یک کلیه و دیابت نوع دو هستم. روزانه ده قلم دارو مصرف می کنم. قیمت داروی پلاویکس تا بهمن ۹۹، ۵۴ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۳۸۶ هزار تومان افزایش یافته است. داروی متفورمین هم به ۸۴ هزار تومان افزایش یافته و سایر داروها هم حداقل ۶۰ درصد گران شده اند. به گفته وی چطور مسئولان افزایش حقوق را تورم زا اعلام می کنند.

حذف ارز دولتی از داروهای مهم، اختصاص ارز دارو به کالاهای دیگر توسط برخی واردکنندگان بی‌انصاف، قاچاق دارو و کمبود و نایاب بودن داروها قوز بالا قوز بیمارانی است که حالا باید علاوه بر رنج بیماری، دنبال نسخه خود در شهر سرگردان شوند. بی‌گمان این موارد جز با ورود دستگاه‌های نظارتی و کنترل دقیق این فرایندها و بهبود ساختارهای بیمار و فسادزا حل شدنی نیست.

نایب ‌رئیس انجمن داروسازان در رابطه با وضعیت بازار دارو به “کسب و کار” گفت: متاسفانه در حال حاضر کمبودهای دارویی بیداد می‌کند و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر هیچگاه به اندازه امروز کمبود دارو نداشتیم.

علی فاطمی افزود: در سالهای اخیر به دلیل مشکلاتی که در بازار دارو بوجود آمده بسیاری از متقاضیان دارو بخصوص داروهای وارداتی چالش زیادی برای تهیه داروهای خود دارند. مشکلات تهیه داروهای وارداتی و خارجی بیشتر از داروهای تولید داخل است. اما بسیاری از داروهای تولید داخل نیز گران شده اند و یا نایاب هستند. به هر ترتیب کار ما سروکار داشتن با بیماران متقاضی دارو در داروخانه است. روزانه شاهد هستیم مردم برای ساده‌ترین داروها سرگردان می شوند. برای تهیه انسولین، داروی زخم معده و بسیاری دیگر از داروها  مردم گرفتاری دارند.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که منجر به بروز عارضه کمبود دارو در کشور شده، کنترل قیمت ارز در حوزه دارو و بحث ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی است. این موضوع باعث شده از آنجا که این نرخ بسیار پایین و یک‌پنجم قیمت واقعی دلار است، دارو به اندازه کافی و بموقع تامین نشود، چرا که ارز دولتی به صورت قطره‌چکانی به واردکننده یا تولیدکننده دارو برای خرید مواد اولیه داده می‌شود.

فاطمی گفت: بر این اساس واردکننده و تولیدکننده واقعی نمی‌تواند به موقع دارو را تامین کند. بنابراین شاهدیم که بسیاری از داروها متاسفانه به موقع دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و مردم سرگردان از این داروخانه به آن داروخانه دنبال دارو می‌گردند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.