صفحه اصلی / اقتصادی / بهبود شامخ ساختمان شهریور نسبت به مردادماه
بهبود شامخ ساختمان شهریور نسبت به مردادماه

بهبود شامخ ساختمان شهریور نسبت به مردادماه

اتاق تعاون ایران اعلام کرد: بررسی‌های آماری حوزه ساختمان در شهریورماه مشخص کرد عدد شامخ کل ساختمان ۴۷.۷۳ بوده که نشان از افزایش فعالیت‌ها نسبت به مردادماه دارد.

به گزارش روز دوشنبه کسب  و کار نیوز از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، عدد شامخ کل در شهریورماه امسال با قرارگیری بر نقطه ۴۷.۷۳ نشان از افزایش فعالیت‌ها نسبت به مردادماه داشت ولی صنعت ساختمان در شهریورماه ۱۴۰۰ هنوز در وضعیت رکود (عدد شاخص زیر ۵۰) قرار دارد.

مولفه های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام نیز نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

شاخص میزان قیمت مواد اولیه که با ثبت عدد ۷۴.۲۴ کاهش نسبی در قیمت مواد اولیه نسبت به ماه قبل به ثبت رسید ولی همچنان نشان دهنده تورم قیمت ها در بخش صنعت ساختمان است.

قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارائه شده) با کاهش نسبی نسبت به ماه قبل به عدد شاخص ۶۴رسید.

شاخص میزان فروش از ۴۲.۸۶ در مردادماه با افزایش قابل توجهی به عدد۵۳.۶۲ در شهریور ماه رسید.

به گفته عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان افزایش نسبی نسبت به ماه قبل ارزیابی شده است. بنابراین با در نظر گرفتن نتایج بدست آمده از دو شاخص میزان فروش کالاها و خدمات و انتظارات در ارتباط با فعالیت های شرکت در ماه آینده احتمال خروج از رکود و افزایش شدت فعالیت ها در بخش صنعت ساختمان در ماه های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

گفتنی است، از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص PMI که در فارسی به اختصار “شامخ” نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.